Examencijfers havo

Hallo meiden,

Ik doe dit jaar mijn havo-examen en daarna, als ik die heb gehaald, wil ik Verpleegkunde studeren.
Echter, voor die studie geldt een numerus fixus, een loting dus. Nu kan ik me voor twee lotingen aanmelden.

De eerste is een centrale loting, waar ze kijken naar je cijfers. Er zijn verschillende klassen van cijfers, ik zet het er even bij:

“Gewerkt wordt met lotingklassen. Hoe hoger het gemiddelde examencijfer, hoe groter de kans op een positief lotingresultaat. De grenzen voor de verschillende klassen zijn als volgt (www.duo.nl) :
• A hoger of gelijk aan 8,00
• B kleiner dan 8,00 maar groter dan of gelijk aan 7,50
• C kleiner dan 7,50 maar groter dan of gelijk aan 7,00
• D kleiner van 7,00 maar groter dan of gelijk aan 6,50
• E lager dan 6,50
Bij een gemiddeld (HAVO/VWO) eindexamencijfer van een 8 of hoger word je direct geplaatst. De inlotingskansen in de overige inlotingsklassen verhouden zich onderling als volgt: B:C:D:E = 9:6:4:3 Medio juli krijg je van DUO bericht of je geplaatst bent.”

De andere loting is een decentrale selectie, en als ik me daarvoor aanmeld moet ik een motivatiebrief schrijven.
Het probleem is nu dat ik net een 6,5 gemiddeld sta op alle vakken waar ik examen in ga doen.
Met de examens kan dit eventueel nog veranderen.

Nu is mijn vraag: wat is jullie gemiddelde op de vakken waarin jullie examen doen?
Dus niet álle vakken! Alleen de examenvakken.
Ik zou dit graag willen weten om te kijken wat eventueel gemiddeld is voor een havo-leerling, en dus hoe groot mijn kans eventueel zou zijn dat ik word ingeloot.

Alvast bedankt voor jullie hulp!!!

Heehoi!
Jij gaat je vast inschrijven voor Verpleegkunde in Groningen of niet?
Daar heb ik mij namelijk ook al ingeschreven, dus ben nu heel erg aan het hopen dat ik aangenomen word.
Ik ga eerst ook proberen om via die motivatiebrief toegelaten te worden,
en als dat niet gaat lukken, dan maar hopen dat het via m’n cijfers kan.

Mijn cijfers afgerond op dit moment zijn:

Nederlands 8
Engels 7
Wiskunde 9
Biologie 7
Natuurkunde 5
Scheikunde 7
NLT 7
Maatschappijleer 7

:slightly_smiling_face:

Ja Groningen wordt het inderdaad, nou ja dat hoop ik in ieder geval.
Maar zo te zien heb jij hele mooie cijfers en een goed profiel. Het probleem bij mij is dat ik CM heb, en vakken zoals biologie en wiskunde heb ik laten vallen.
Ik wou eerst namelijk iets met talen gaan doen, maar uiteindelijk dus iets heel anders…
Maar als je niet door bent met de decentrale loting, kom je dan in de centrale terecht? Want dan doe je in principe allebei toch?

Ik denk eerlijk gezegd dat je dan beter via de decentrale loting kan gaan en dan een motivatiebrief schrijven, want met deze cijfers kom je in klasse D terecht en dat is toch niet heel hoog voor je inlotingskansen (niet dat je slechte cijfers hebt hoor, maar als je er gewoon naar kijkt) en als je dan via motivatie kun je veel meer dingen uitleggen, duidelijk maken en heb je het meer zelf in de hand. Of worden er via decentraal minder toegelaten?

Klopt, dat is misschien wel wat minder, maar aangezien het bij verpleegkunde niet verplicht is om een bepaald vakkenpakket te hebben, is het niet erg als je bijvoorbeeld geen biologie te hebben.
Ze zeiden alleen wel dat de mensen die nog geen biologe hadden, er iets harder aan moeten trekken om het te halen. Maar als je goed gemotiveerd bent, lijkt me dit niet een ontzettend groot obstakel!

Als je inderdaad niet door de decentrale selectie komt, dan doe je automatisch nog mee met de centrale.
Kijk, dit staat namelijk op de site:

Decentrale selectie
Met het kiezen voor decentrale selectie kun je je toelatingskans vergroten. Het schrijven van een motivatiebrief maakt daar onderdeel van uit. Kom je via de door de opleiding uitgevoerde decentrale selectie niet in aanmerking voor rechtstreekse plaatsing in jaar 1, dan val je automatisch terug in de centrale lotingprocedure. Medio juli krijg je van DUO bericht of je geplaatst bent. Voor 15 maart 2013 zullen de criteria voor de selectieprocedure via deze website bekend worden gemaakt.

Ik zou dus sowieso een motivatiebrief schrijven, dan heb je veel meer kans om toegelaten te worden!

@sunflowers

Via decentrale loting wordt er 30% toegelaten.
Ik sprak net een meisje die de opleiding al doet en die zei dat de helft van de mensen die wordt ingeloot in klasse C zit. M.a.w. in klasse C heb je (naast A en B dus) de meeste kans. Maar dat is ook wel logisch want die komt daarna.
Wat ik wil zeggen is dat mijn eventuele kans dus 20% is, Niet heel erg veel… Maar dat meisje raadde mij dus aan om centrale loting te doen omdat je dan meer kans zou hebben.

Ik twijfel echt heel erg wat ik moet doen!

Maar je hoeft toch helemaal niet te kiezen wat je wil doen?
Je kan namelijk gewoon met allebei mee doen.

Je doet eerst mee met de decentrale loting en als je via dat niet toegelaten word, doe je automatisch nog mee met de centrale loting.

Ja dat las ik inderdaad ook al. Maar omdat er ook bij staat dat je met decentrale selectie 30% kans hebt en met centrale loting 70%, dus dat vond in enigszins verwarrend. Want uiteindelijk lijkt het me dat je met decentrale loting dan juist meer kans hebt? Eigenlijk doe je dan -een soort van- met beide mee, als je niet door decentrale doet.
In ieder geval bedankt voor je advies!!

Ik weet het niet precies meer, maar ik had 2 extra vakken en uiteindelijk met een 7,8 ofzo geslaagd. Ik weet niet of je hier veel aan hebt ;’)

Maar heel veel mensen in mijn jaar zijn wel ingeloot, ook met een D.

Nee, dat heb je verkeerd gelezen. :slightly_smiling_face:
Er staat dat er 30% van de studenten via de decentrale selectie word toegelaten en de overige 70% via de centrale loting.
Dit zegt dus niets over de kans en dus ook niet of je maar met één of met allebei mee mag doen.
Graag gedaan hoor!

@ANTIMATTER @Chavique Dat zei dat meisje die de opleiding deed dus ook, dat er van D ook veel mensen doorgaan. Daarom weet ik dus niet of ik decentrale moet doen haha

Zit jij ook in Groningen dan?

Oh zo! Haha wat dom, weer te vlug gelezen dus

Oh nee ik doe een andere lotingsopleiding. Maar waarom zou je niet gewoon met allebei meedoen?

^

Heb me nu aangemeld voor decentrale, wist het nog niet omdat mensen zeiden dat centrale goed genoeg was. Alleen ik zie nog nergens staan dat ik een brief ofzo moet schrijven? Op de site staat dat er vóór 15 maart een procedure komt, dus lijkt me dat die dan nog moet komen.