Examen VMBO een test?

[i]Hmm, bij mij op school gingen er de geruchten rond, namelijk het volgende;

Dit is er een aantal dagen geleden bekend gemaakt; http://www.telegraaf.nl/b…adeau__.html?pageNumber=3
Daar staat in dat van het VMBOers ( in dit geval, het laagste niveau van het VMBO ) hun diploma haast cadeau krijgen.

De geruchten bij mij op school
Dat ze de examens moeilijker hebben gemaakt ( pak bijvoorbeeld Engels vmbo tl), door te testen wat het niveau werkelijk is van het gemiddelde leerling, voor het vak Engels. Aangezien veel VMBO’ers met een achterstand van de algemene vakken ( lees; Nederlands, Engels en Wiskunde ) naar het MBO of naar de HAVO gaan.

Docenten
Ook hun merkten dat de voorgaande jaren een stuk makkelijker waren dan dat van gisteren ( Ik heb het dan dus over Engels, VMBO tl. )

De klachten
Ik zelf, heb op het laks gekeken naar de reacties. Verschillende reacties over het examen Engels;

• ‘Dit is geen VMBO niveau, maar een HAVO niveau’
  • ‘Te lange teksten, te moeilijke woorden zodat je tijd kwijt ben door het opzoeken van de betekenis’
  • ‘Vraagstelling onduidelijk’
  • ‘Als je niet in het Engels mag antwoorden, waarom er tóch alleen Engelse antwoorden staan’
    En nog veel meer.

Wat denken jullie?
Zou de examens Wiskunde en Engels een test zijn geweest voor het VMBO? En zoja, hoe denken jullie erover?[/i]

hahaha nee hoor. die test doen ze dan gewoon tussendoor in het schooljaar.

Dat zou iig wel verklaren waarom ik ook heb besloten om een klacht in te dienen over engels omdat dat een te hoog niveau was voor VMBO-TL

Ik weet niet zo zeer of het aan het niveau ligt. Ik ken enkele mensen die Engels heel simpel vonden. Maar bij hun is Engels een sterk vak.
Overigens is er niet echt rekening gehouden met mensen die slecht zijn in Engels. Voor velen was het onmogelijk dit te maken.

Ik vond ook dat de gatenteksten te veel waren en te moeilijk.
Ik heb serieus bijna alle woorden moeten opzoeken in het woordenboek, terwijl ik toch een 7,5 sta voor engels…

Zegt alleen de telegraaf dit? Ik vertrouw de telegraaf nooit.
Als het echt zo was zouden ze dat echt niet zo testen, eerder halverwege het jaar oid, met examens ga je niet rommelen, daar hangt veel te veel vanaf. Dat vmbo een slecht imago had wisten we al, en dat is het enige waar dit stuk aan bijdraagt. Er zijn altijd vakken die moeilijk uitvallen, daarom is er ook die veranderlijke bijtelling.

nou er waren maar 2 lange teksten (volgens mij waren het er 2)
dus dat was opzich niet zo’n probleem want als het goed is heeft iedereen dat ook op school geoefend en waren de teksten ook zo lang. ik moest namelijk teksten van 2 en een half bladzijde lezen. maar de teksten waren inderdaad wel moeilijk te begrijpen en te veel tekst invul vragen

Ik doe vmbo kb en vond het inderdaad erg moeilijk,dus snap niet waar dit cadeautje op slaat!

Ja, right… :’)
Bij ons (vwo) waren er ook een aantal veel moeilijker dan normaal, maar deze verklaring… nee XD

VWO en VMBO is een héél groot verschil, dus je kan automatisch zeggen ‘wij hadden het moeilijker.’ Ik zeg u; Engels van het VMBO, was niet onze niveau, maar een veel hogere. Dat zeg ik, dat zegt een ander, dat zeggen veel mensen op mijn school. Maar het is gewoon een mening die we erover hebben, en dat hebben gemeld bij het Laks.

huh ik vond engels helemaal niet moeilijk in tegenstelling tot geschiedenis…

Huh,
engels was wel wat lastig maar ik vond hem niet moeilijk ofzo, wiskunde vond ik ook erg makkelijk.

Ja die opdracht vond ik wel lastig, ik heb bij sommigen maar wat gegokt omdat ik er niet uitkwam

Ja die invulopdrachten vond ik wel lastig maar daar ben ik nooit goed in geweest. En ik vond die brief eerlijk gezegd meer een kb niveau, want we kregen alles op onze schoot geworpen. De regels etc. stonden er gewoon naast? :x

[i]Bij de brief is dat ieder jaar zo.

Ik vond de brief écht heel makkelijk. Als ik mn docent Engels is zie, zal ik is naar der toe gaan. Even vragen wat zij vond van Engels tekstverklaren.[/i]

dat met een engels antwoord geven moest ook want je moest citeren (=letterlek overnemen)

Ik vond hem juist erg makkelijk…
Nou is engels ook mn sterkste vak, ik sta een 7,9 ofso.:slightly_smiling_face:

Maar ik denk niet dat dit echt zo is…

Ik zit ook op het VMBO en doe tl en ik had maandag Engels examen en ik vond hem zelf ook heel moeilijk.
Ik zelf ben niet zo heel goed in Engels, ik ging ook met een 5 het examen in…
Ik had na het examen naar de antwoorden gekeken op het internet maar volgens mij heb ik meer dan de helft fout!:expressionless:

Ik had 12903810923898x mijn woordenboek nodig… :S