Examen kunstgeschiedenis - Wat van ver komt.. -

Heee,

Een paar mede-kunstgeschiedenismensen en ik hebben een nogal belangrijke vraag: Hoe leren jullie je kunstgeschiedenis?
Want wij hebben alleen die teksten van het Cevo gekregen, die generieke en specifieke teksten. Maar die zijn zo langdradig en ingewikkeld en er staan niet eens afbeeldingen in waar het, lijkt ons, toch wel zo’n beetje om gaat.
We hebben wel theorielessen gehad natuurlijk maar die gingen niet specifiek over het nabije/verre Oosten.
Nu zijn we nogal benieuwd hoe jullie dit gaan voorbereiden want wij zijn een beetje radeloos.

Alvast bedankt, XXXX

Ik heb ook zo’n cursus met lange stomme teksten waardoor ik altijd buis. Maar probeer met iemand te leren die er veel van kent, en laat die je alles vertellen in zijn eigen woorden en maak ondertussen notities.
OF probeer uit de teksten een samenvatting te maken die pakken korter is maar zet wel alle belangrijke punten er in.
Meer kan je niet echt doen heb ik al ondervonden

Nou dat witte boekje ga ik niet doen, want dat hoeft eigenlijk niet echt. Het gaat er wel dieper op in maar er staat ook heel veel onbelangrijke info tussen. Aan de generieke teksten heb ik wel genoeg.
Nou ik lees het en bij bepaalde stromingen en personen schrijf ik kenmerken op. De Engelse en NLse stukken tekst die zegmaar vanaf de kantlijn “ingesprongen” staan lees ik niet.
Oh en je moet al die beeldende aspecten enzo kennen!!!
Ik leer het dus eigenlijk gewoon door te lezen en kenmerken op te schrijven. Maar het is eigenlijk niet zo moeilijk en best logisch, bv dat het oosten sensueel was vanwege haremvrouwen, badplaatsen, sexuele vrijheden. Sprookjesachtig was vanwege de paleizen en sultans en BBLABLABLLABLAB you know it…
En ja het primitivisme over het “koude westen” en het “pure onbedorven” primitieve kan je ook wel bedenken, toch?
Nou aangezien ik geen tijd heb moet ik het in 1 dag leren, maar dat red ik wel, ik heb het toch al 2 keer voor een toets moeten leren

HEHE

als je wil kan ik trouwens wel in het weekend een samenvatting maken van alles wat je moet weten. Omdat wij er al een toets over hebben gehad weet ik wat je wel en niet moet weten

Hee, thanks for the reacties :slightly_smiling_face:
Heb het vanavond wat beter doorgenomen en het is inderdaad iets makkelijker dan gedacht!
En als reactie op becauseirock: als je die samenvatting wil maken zou dat echt heel chill zijn maar ik zou het als ik jou was alleen doen als je er zelf ook iets aan hebt, anders is het zonde van je tijd voor andere examens!

XXXX

haha ik dacht al dat mijn school de enige was met dit examen!
maar wij hebben dit:

• een boekje met generieke en specifieke teksten
  • moedermoodle.nl of zoiets, een electronische leeromgeving met stukken tekst over het onderwerp
  • examens uit het jaar 1990 (!) waar ze hetzelfde onderwerp hadden

maar ik weet niet of ik wel zo goed ga leren voor kunst…we hebben 50% schoolexamen, 25% centraal exmaen en 25% praktisch examen. Dus het telt ‘maar’ voor 25% mee.

…en beter zorgen we weer voor een norm van 2, haha.

haha dat zou wel mooi zijn ja xD
maar die moedermoodle.nl dingens had ik al gevonden ja maar daar moet je bij inloggen en dat lukt niet :frowning_face:
nouja het komt wel goed I guess maar mijn praktisch examen is echt mislukt dus daar ga ik geen voldoende voor halen en dus moet k dit wel een beetje goed maken haha.

rampenboek!
k heb t bijna helemaal doorgelezen, wat een drama zeg, haha!
maar wij hadden super veel stencels met wat dingetjes in t kort. en uuuhm www.digischool.nl en ook examen uit 1990 die was makkelijk maar toen kregen we die van 2009 en die was echt moeilijk haha vandaar altijd die norm van 2!
k ga vrijdag of zaterdag ermee beginnen met leren, zie er best tegenop. Want volgens mij is t niet voldoende als je alleen die standaarddingen over primitivisme, maar volgens mij moet je toch ook sommige van die andere teksten van Saïd enzo! maarja k zie t wel! Wel fijn dit topic in ieder geval! :slightly_smiling_face:

okeee ik heb het nog een x geprobeerd via die digischool en nu is het me wel gelukt om in te loggen :grinning: Heb inderdaad een stuk meer informatie nu maar weet nog niet of ik er iets aan heb
thanks anyway xxxx

Morgen is het zo ver…
Succes!

oei oei oei… Wat zijn die teksten toch vreselijk langdradig! Ik krijg het er gewoon niet in. Maar wij hebben wel een aantal lessen gehad met wat er belangrijk was enzo. Maar het is heel globaal besproken, en ik vind die generieke teksten een beetje nutteloos… Het is eigenlijk een boekje met een hoop bij elkaar geraapte tksten die toevallig over het onderwerp gaan, en een beetje theorie erin. Wat voor onderwerp hadden jullie gekozen voor jullie praktisch examen?