Examen kunst Algemeen

Hallo,

Ik vroeg me af of er mensen waren die ook eindexamen doen in kunst algemeen.
Hoe gaan jullie leren voor examen?
Dat boek is echt ontiegelijk dik en er is geen examenbundel helaas haha. Je hebt wel examens om te oefenen, maar daar zitten geen geluidsfragmenten bij. Hoe pakken jullie het aan?

Groetjes

Kunst algemeen is vooral begrippen leren en een beetje oefenen. Je kan bijvoorbeeld alle kunststromingen samenvatten en de meest typerende voorbeelden van kunst van die stroming opschrijven (bijvoorbeeld: dada met het urinoir van Duchamp), dan heb je een goede samenvatting. De rest is toepassen, net als bij een vak als geschiedenis.

Je kan trouwens beter kijken naar de structuur van de examens, de fragmenten zijn meestal niet eens zo belangrijk tenzij je daar echt elementen uit moet halen. Elk examen heeft ook weer nieuwe fragmenten, dus je leert er ook niet zoveel van als ze er wel bij zouden zitten. Meestal heb je een paar vragen waarbij je argumenten moet geven aan de hand van de begrippen die je geleerd hebt. De rest is allemaal toepassen van die begrippen aan de hand van voorbeelden. Ik deed in 2014 examen en volgens mij is er niets veranderd, maar correct me if i’m wrong :’) Mijn ervaring was vooral dat een antwoord al heel snel goed gerekend wordt zolang je je begrippen maar kent. Zelf nakijken heeft daarom ook niet zoveel zin, omdat veel antwoorden dus goed kunnen zijn en niet op het nakijkblad hoeven te staan.

dankjewel voor je tips!!

Eigenlijk niks meer aan toe te voegen.

Ik moet zeggen dat ik voor mijn examen niet eens echt had geleerd en toch een 7.5 had. Het is vooral een mooi verhaaltje kunnen lullen en wat begrippen er in gooien.

Wij hadden altijd oude examens als proefwerk/schoolexamen. En altijd vroeg ik me achteraf af waarom ik nou eigenlijk geleerd had, want de vragen waren altijd anders dan de stof. Toen ik eindexamen deed, was een van de examenonderwerpen een onderwerp dat pas om het eindexamen zelf werd uitgelegd en waar je dus ook niet voor had kunnen leren. Het is eigenlijk gewoon een beetje uit je nek lullen en hopen dat het goed is. Verder zijn het vooral bronvragen die je dus eigenlijk niet kan leren.

Ik heb vorig jaar examen gedaan in kunst algemeen en ik had er een 6,3 voor gehaald met het samenvatten van de kunststromingen en een aantal keer oefenen van oude eindexamens die ik mee had gekregen op cd van school.
Mijn grootste tip is: vat alles samen, maar blijf er niet te lang op hangen. Kunst algemeen is vooral heel erg inzichtelijk.

de samenvattingen van kunstexpertise zijn heel handig

thankssss voor jullie tips!