Ex-vriend stalken

Hallo lieve mensen, ik heb jullie advies nodig!

De relatie van één van mijn allerbeste vrienden is net sinds 2 dagen uit. Ze hebben 2 jaar en 9 maanden iets samen gehad en hun relatie kwam tot een abrupt einde. Sinds het moment dat het uit is, jammert hij dat hij zijn vriend mist en dat tie hem zo graag terug wil hebben en niet zonder hem kan. Terwijl zijn vriend vpnd dat de relatie slecht ging, en het gevoel niet meer 100% is.

Mijn beste vriend ging, in het begin van hun relatie, dansen omdat zijn vriend ook danste. Zijn vriend danst op een hoog niveau, en dansen is voor hem echt zijn passie. Mijn beste vriend is aardig beïnvloedbaar en is dus ook gaan dansen zodat tie meer bij zijn vriend kon zijn. Zou de relatie uit gaan tussen hun, dan zou mijn beste vriend ermee kappen omdat hij er niks meer te zoeken had (dit is wat ik heb begrepen).

Wat blijkt: mijn beste vriend is vandaag weer richting de dansschool gegaan om toch te gaan dansen, ook al is het uit. Hij vertelt mij “uit dansen haal ik mijn plezier en mijn energie”, terwijl ik hem langer ken vandaag. De enige reden waarom hij naar de dansschool gaat om te dansen, is vanwege het feit dat tie zijn ex-vriend misschien terugziet en hoopt dat zijn ex-vriend hem weer terug wil nemen. Hij vindt dat ik me niet zo ermee moet bemoeien met zijn leven, maar uit ervaring weet ik dat het hem erger gaat kwetsen dan dat tie nu al is en dat wil ik graag voorkomen.

Wat moet ik doen om het tot hem door te laten dringen dat dansen en zijn ex te stalken een slecht idee is?

P.S: Ik wil me er het liefst niet mee bemoeien met zijn leven, alleen als beste vriendin kan ik hem niet in de steek laten en geen advies geven.

Is er geen mogelijkheid dat hij oprecht plezier en energie haalt uit het dansen? Want het kan natuurlijk zo zijn dat hij ermee begonnen is door zijn vriend maar kan hij dan daar niet ontdekt hebben dat hij het daadwerkelijk leuk vind?