Ex van vriendin dilemma

Hoi allemaal,
Ik zit in een dilemma en ik zou graag jullie mening over deze situatie willen horen. Ik weet namelijk echt niet wat ik moet doen. Nou het zit dus zo. Er is een jongen die mij leuk vind. We hebben nu 5x afgesproken waarvan 2x samen. Ik ken hem wel al 2 jaar alleen hij had eerst iets met een vriendin van mij. Nou is deze vriendin niet mijn beste vriendin, maargoed ze zit in de groep. Een paar maanden geleden maakte ZIJ het uit. Hij was toen totaal nog niet over haar heen en dat betwijfel ik nog steeds maar hij zegt dat hij mij echt heel erg leuk vind en hij heeft me ook al meerdere keren proberen te zoenen. Dit sloeg ik steeds af hoe leuk ik hem ook vind. Ik begin hem namelijk echt steeds leuker te vinden maar ik zit maar met die vriendin in mijn hoofd of het wel kan. Hij heeft aan haar gevraagd of ze het erg zou vinden als ik een relatie met hem zou beginnen en haar antwoord was nee. Maarja, dat weet ik niet zeker of het echt zo is, want ze kan ook nee zeggen maar ja bedoelen. Nou de grote vraag, kan ik iets beginnen met de ex van een vriendin van me? Als ik bij hem ben voel ik me zo veilig en het voelt heel vertrouwd. Maar ja, ik heb wel het gevoel dat het niet kan ofzo… Laat me asjeblieft jullie mening weten hierover!
Xxxx

ze zegt toch nee?
en dan kan ze nog wel ja bedoelen maar nee blijft nee.

als je er blij van word ga je toch gewoon met hem

Als zij nee zegt, dan vind ik dat het kan. Als ze het echt niet goed vond, dan zei ze wel ja. Ik zou er voor gaan!

Waarom ga je niet zelf nog even in je gesprek met je vriendin als je zo twijfelt?

Persoonlijk vind ik het nogal een kutactie.

Zij kan nee zeggen tegen hem om sterk te zijn tegenover hem. Zij is tenslotte degene die het heeft uitgemaakt, dus ze wil niet zwak tegenover hem overkomen alsof er toch nog iets is.

MAAAR dat zij het heeft uitgemaakt, betekent niet dat het haar geen pijn heeft gedaan. Ik denk dat jij als vriendin tot vriendin goed een gesprek met haar moet aangaan, moet aangeven dat je hem leuk vindt, maar dat je niets met hem doet, zolang zij dat niet wilt en dat je dan ook niet bij hem aangeeft dat het door haar komt. Als zij dan nog steeds zegt dat het haar niets kan schelen - ga je gang. Maar mocht zij dan toch vertellen dat ze het niet leuk vindt - ophouden en het afkappen zonder te laten weten dat het aan haar ligt.