Ex jaloers ik kan er niet langer mee omgaan.

Hoi allemaal!

Ik wilde even mijn verhaal kwijt en vragen om advies :slightly_smiling_face:.

Mijn ex (we zullen hem even R. noemen) waar ik van de zomer 3 maanden wat mee heb gehad, zit me nu wel een beetje te breken. De rede dat het uitging is omdat hij om ALLES boos werd. Om ALLES. Altijd eindeloze discussies waarin hij gelijk moest hebben, en als ik niet gewoon toegaf en het losliet ging hij er maar mee door. Ik ben ook depressief, soms sneed ik mezelf en op het moment dat ik in tranen (bijna overstuur) zat te huilen om hoe erg hij me er emotioneel de grond in trapte, kon hij ook nog wel eens lachen om hoe ‘‘kanker depressief’’ ik was. Maar als hij niet boos was konden we er uren over praten en had hij alle begrip.

Een voorbeeldje is dat ik een profiel foto op Whatssapp samen met hem had en toen ik die verwijderde, begon hij jaloers te worden. ‘‘Wil je niet dat mensen ons samen zien? Dan maak je het toch lekker uit?’’ En dat is zo vaak gebeurd dat ik op een gegeven moment ja zei toen het veelste veel uit de hand liep, en toen was het: ‘‘Oh dus ik beteken helemaal niks voor je dit dat’’ waarna ik hem terug nam.

Toen ik het uitmaakte ging hij er gewoon niet mee akkoord en omdat we in dezelfde vriendengroep zitten wilde hij elke dag me apart roepen om te praten en het proberen goed te maken en zo. Maar ik heb hem al veel te veel kansen gegeven. Nadat het uit was is er ook meteen een knop bij me omgegaan. Vanaf dat moment waren het meer haatgevoelens (geen extreme maar doordat hij aan me bleef plakken was dat zo) dan dat ik nog enig liefde gevoel voor hem had. Tot op de dag van vandaag zit ik me ook te bedenken hoe ik ooit verliefd op hem had kunnen worden en me zo de grond in kunnen laten trappen.

Nu, een aantal maanden later zijn we bevriend, zelfde vriendengroep, en hij vind mij nog steeds leuk en ik hem niet.

Hij kan de ene week heel aardig doen, en van het een op het andere moment omslaan.

Zo appte hij me vanochtend (hij was 3 dagen achter elkaar aan de xtc en pep gegaan) dat hij naar school ging fietsen en brak was, maar na een sleutelpuntje ging het wel weer. Toen zei ik ‘‘Stoer, verstandig’’

En toen brak de hel los, hij in de vriendengroepsapp mij uitschelden, zeggen dat ik mijn neus moet volproppen met pep en dood moet neervallen, dat ik op moet rotten, dat ik ergens in een hoekje moet gaan janken (hij weet dat hij me daarmee raakt aangezien ik niet lekker in me vel zit) etc etc.

Daarna snapte hij me: ‘’ Je had ook gewoon je excuses kunnen aanbieden, ik ben er altijd voor je en dan krijg ik zo’n opmerking’’

Ik heb alles genegeerd totdat een vriendin hem spraakberichten ging sturen dat hij normaal moest doen.
maar tot overmaat van ramp appte hij mijn moeder en maakte mij zwart. Hij heeft waarschijnlijk (weet ik niet zeker) ook iets verklikt bij mijn moeder wat ze absoluut niet mocht weten en omdat mijn moeder mijn kant van het verhaal niet heeft gehoord werd ze boos op mij, en kregen we ruzie. Dit maakt mij zo ongelofelijk boos! Ik zit in een crisisopvang en ik mocht bijna naar huis en nu door hem heb ik weer ruzie!! Tijdens het typen van dit stuk komen er zelfs tranen van onmacht, boosheid en verdriet naar boven.

Dat hij zomaar boos wordt gebeurd vaker, maar nu breekt het me! Ik ben volledig over hem heen maar hij maakt me zwart en ik moet dat maar accepteren! Hij zet me ook uit de groepsapp van mijn vriendengroep en het raakt me niet dat HIJ dat doet, maar dat het gebeurd! ALWEER!

Het vreet me op! Want als ik weer bijvoorbeeld 2 weken geleden wakker word met een boos appje wetende dat ik hem niet kan negeren (dan gaat hij stalken op alles) en in discussie gaan werkt niet want HIJ heeft altijd gelijk, en accepteren gaat niet meer voor mij helaas.

Heeft er iemand tips?

x

Ik zou maar eens heel duidelijk maken dat hij hiermee op moet houden. Waar haalt hij het lef vandaan…
Ik zou niet in zo’n vriendengroep willen zitten. Zolang je daarin blijft zitten, zal hij je ook lastig vallen. Ik ook zou een rustig met je moeder praten over wat er gebeurd is en vooral ook hoe hij zich tegenover jou gedraagt.

Wat een ongelofelijk nare situatie, ook dat je zo weinig kan doen. Heb je iemand in die vriendengroep met wie je hier goed over kan praten? Wie weet dat het wat makkelijker is als je iemand aan je zijde hebt.
Daarnaast zou ik je ex vanaf nu gewoon negeren. Leuk dat hij er is met vriendengroep dingetjes, maar meer dan nodig zou ik niet tegen hem zeggen. Niet ingaan op appjes, snaps etc, gewoon laten gaan. Hopelijk geeft dat jou, en hem dan een beetje rust waardoor jullie over een poosje weer normaal met elkaar om kunnen gaan.

Wat zegt jullie vriendengroep er van?

Ja, het is ook eigenlijk een hele slechte vriendengroep voor mij. Maar de voorgaande keren werd het weer goedgemaakt en was het ook heel gezellig met dat groepje. Het punt is dat zegmaar ik heb 2 vriendengroepen en deze vriendengroep is toch wat hechter voor me, wat ondanks dat R. dingen doet die hij echt niet kan maken houd hij wel van me en ook een andere vriend in die vriendengroep wil ik ook zeker niet kwijt. Maar in deze vriendengroep lult iedereen over elkaar, dat ben ik ook beu. Ik denk toch ondanks de nadelen omdat ik toch door een best zwaar punt in mijn leven heen ga, dat ik liever hun heb dan niets.

Het hele probleem is dat dit zich vaker heeft voorgedaan sinds het uit is, en ik probeer genoeg eigenwaarde te verzamelen om niet steeds dit te hoeven accepteren. Niemand in die vriendengroep kan ik het echt goed over hebben, ze houden zich op de vlakte en soms heb ik het idee dat de R. 's kant kiezen. En zelfs al zou ik nu met hun gaan afspreken krijg ik alleen maar nare opmerkingen naar mijn hoofd bij letterlijk ALLES wat ik zeg. Ik voel me zo machteloos want hij pakt mijn vrienden, mijn goede band met mijn moeder af en zorgt voor veel te veel stress die ik niet goed heb kunnen handelen! Hij moest eens weten hoe ik er aan toe was op het moment dat ik al die dingen las!

Allereerst vind ik het enorm kinderachtig van hem, maar blijkbaar doet hem dat niks. Wat ik vreemd vind is dat vrienden niet voor je opkomen. Tuurlijk, jullie zitten beide in die groep, en niemand wil een kant kiezen, maar als hij echt dingen zegt die niet kunnen (zoals jij beschrijft) dan vind ik het vreemd dat zij niet hun mond opentrekken. Wat dat betreft zou ik die vriendengroep dus maar links laten liggen, aan zulke mensen (incl. wat je hierboven vertelde, dat ze roddelen ed) heb je niks. Die vriend waar je goed mee kan zou ik gewoon een op een mee afspreken dan, scheelt ook al weer.
Daarnaast zou ik met je moeder gaan praten, desnoods stuur je haar eerst een appje met uitleg hoe en wat en dat je er doorheen zit en vraag je of zij je eventjes belt omdat je daar veel behoefte aan hebt. Dan begrijpt ze je vast wel. :slightly_smiling_face:

Daarnaast, hoe moeilijk het ook is, sta er boven. Jouw ex doet lullig, maakt jou het leven zuur, maar ook grotendeels omdat jij het jezelf heel erg aantrekt. Logisch, maar als je iets meer zou kunnen denken: “Fuck hem, hij probeert me alleen maar pijn te doen en roept maar wat, i don’t care” dan wordt jouw leven daar ook een stuk makkelijker van.
Tuurlijk, dat uitspelen tegen anderen kan je niks aan doen, maar kutopmerkingen negeren of denken: “Ik weet wie het zegt.” kan ook al een hoop schelen hoe je je voelt. En omdat je zegt dat je al niet lekker in je vel zit lijkt mij dat wel belangrijk.

Haha leg me alsjeblieft uit hoe ik die mindset ‘‘Fuck hem’’ krijg!

En ik ben toch heel erg gehecht aan de andere mensen in mijn vriendengroep, ookal nemen ze het niet voor me op, het voelt alsof hij nu gewonnen heeft. Ik ben ook echt bang dat de andere me in de steek laten, en ik kan denken dat hun me niet waard zijn omdat hun toch ook roddelen, en het niet voor me opnemen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan!

Ik kan me wel voorstellen dat je niet nog meer mensen wil kwijtraken, maar aan de andere kant moet je er wel wat aan hebben natuurlijk. Jouw keuze wat je er mee doet. Desnoods stuur je die mensen persoonlijk een berichtje dat je je even een poosje afzijdig houdt van de groep omdat de opmerkingen over en weer met je ex wat uit de hand lopen en je je daar niet prettig bij voelt en het momenteel even niet kan hebben. En dan spreek je toch eens persoonlijk af? Dan zal dat bericht ook wel bij je ex terecht komen, maar boeiend als dat gewoon een keurige uitleg is. Het gaat ook niet om winst en verlies he, het gaat erom dat jij je beter gaat voelen en bekijkt wat voor jou het beste is, wie weet is dat wel winst voor jou.

En die mindset, daar moet je aan werken. Het klinkt alsof je ex je inmiddels zoveel geflikt heeft dat je hem gewoon niet meer serieus hoeft te nemen. Ik kan me voorstellen dat je aanvallen van hem je aantrekt, maar als je weet dat hij er alles aan doet jou kut te laten voelen en je zwart te maken, waarom dan nog geloven wat hij zegt of je daar druk om maken? In dit geval ‘win’ je juist door in je achterhoofd te houden dat het op onzin gebaseerd is, maar alleen om je naar te laten voelen en dat jij juist moet zien te fixen dat je het naast je neer kan leggen. Als hij doorheeft dat hij helemaal niks meer met je doet, is de lol ook weg om constant kut te doen, hij bereikt er dan niks meer mee.

Dankjewel voor je goede tips! Het is voor mij heel moeilijk omdat ik weet dat mijn vrienden in die vrienden groep een beetje ‘‘neppe’’ vrienden zijn, maar ik ben constant in tweestrijd ook doordat ik het enige meisje van de groep ben en een soort van ‘‘benjamin’’ ben en ze allemaal echt heel lief kunnen doen en ik alsnog in mijn achterhoofd heb dat ze eigenlijk niet veel om me geven, dat vind ik echt super moeilijk.

Ik weet dat het onzin is, maar weet de rest van mijn vrienden dat ook? Ik kan me voorstellen dat als iemand constant negatief over iemand gaat praten dat je daar dan wel een beetje in meegaat, toch? En al helemaal als ik doordeweeks niet bij hun ben en me dus niet zien.

Wie weet is zo’n berichtje ook wel een goede test om te zien hoeveel ze om je geven. Als jij aangeeft dat je in groepsverband eventjes niet gaat afspreken ivm je ex maar graag contact houdt, dan kan je ook zien hoeveel ze in jou investeren, ook als je er niet bent. Als het echte vrienden zijn zullen ze je niet zomaar in de steek laten en niet meer met je praten.

Daarnaast, jouw vrienden kennen jou ook he, niet alleen van verhalen van je ex. Daarbij hebben ze heus wel door als jouw ex constant gemeen doet, dat vast niet alles waar is, en anders zijn ze wel enorm naïef. En nogmaals, als ze dat allemaal geloven, zouden het dan goede vrienden zijn, als ze echt geloven dat jij zo kut en vervelend bent? Dan zouden ze toch al geen vrienden meer met je willen zijn?

Ik snap je gedachtegang echt, maar je ben net als ik best wel een ‘wat als…’ denker, waarschijnlijk had ik het andersom ook moeilijk gevonden, maar tips geven lukt dan wel weer haha. Punt is, denk wat minder aan wat je vrienden vinden, en doe wat voor jou goed voelt. Als dat is dat je wat afstand moet nemen om even geen gezeik van je ex aan te horen, zodat je eventjes tot rust kan komen en voor jezelf helder kan krijgen dat hij bullshit praat en dat je jezelf niet zo rot moet voelen om de stomme dingen die hij zegt, dan is dat zo. Je vrienden, als ze echt vrienden zijn, zullen dat begrijpen. + Als jij laat merken in eerste instantie dat je blijft investeren in de vriendschap is het enige wat ze moeten doen terug investeren. Doen ze dat niet, dan weet je waar je aan toe bent en verlies je er niks aan. Want dat zouden geen vrienden zijn.

Dankjewel voor de super goede tips en advies! Mensen loslaten is voor mij wel een dingetje omdat ik niet graag mensen kwijtraak.]

Hij heeft trouwens net zijn excuses aangeboden in een emotioneel bericht. :bowing_man: :hammer: :dry:

Dat snap ik, is ook lastig, ik ben daar ook niet goed in. Maar soms is het beter voor je en soms valt er eigenlijk niet eens iets kwijt te raken.

Fijn dat hij zijn excuses maakt nu! Blijkbaar ziet hij ook in dat hij te ver is gegaan. Hopelijk kan je hem duidelijk maken dat je daar absoluut niet van gediend bent en dat je het fijn zou vinden als jullie normaal met elkaar om kunnen gaan. Jammer voor hem dat jij hem niet meer leuk vindt, maar normaal doen wordt iedereen het gelukkigst van denk ik.

Succes!

Jeetje wat een lul. Ik zou lekker uit die vriendengroep blijven op whatsapp en in het echt en afspreken met diegene die écht leuk zijn. Daarnaast zou ik zijn nummer blokkeren en ook op facebook e.d. Dat hij zó asociaal tegen jou doet is niet goed te praten.

Je moet aan jezelf denken. Jij bent de belangrijkste persoon in jouw leven. Niemand anders kan dat zijn. Geef jezelf de aandacht en liefde die jij verdient. Laat hem en zijn vriendengroep lekker in de stront zakken en ga door met je leven, bouw wat op en zorg dat je lekkerder in je vel komt te zitten. Werk aan jezelf! Ga naar een psycholoog/dramatherapeut en zorg dat jij weer jij kan zijn zonder die mafkees.