Ex-gelovigen topic

Zoals jullie lezen.

[i]Ik zelf ben nog heel erg met het geloof bezig om daadwerkelijk uit te zoeken of het nou wel of niet bij mij hoort. Ik wil eerlijk zijn tegenover de mensen, Allah en allerbelangrijkste mijn ouders.

Er was een tijd dat ik het geloof met cultuur vermengde, maar nu komt cultuur niet zoveel van pas en kan ik die twee van elkaar onderscheiden.

Ik merk dat er veel Islamitische meiden in Nederland twijfelen maar daar niet durven voor uit te komen. Zelf weet ik dat dat alleen maar problemen oplevert, dus dacht ik misschien zijn er meiden die hier kunnen laten horen dat ze twijfelen en waarmee ze zitten.

Ik kan mezelf nog geen ex-gelovige noemen. En of dat gaat komen, weet ik nog niet en ben momenteel een twijfelaar.
Ik zoek iemand waarmee ik mee kan praten die ook in zo’n situatie zit. Zo hoop ik meer te weten wat de islam nou echt is.

Note me als je daar niet openlijk voor durft uit te komen.
[/i]

Ik ben soort van ex-gelovige maar dan van het christendom. Voor mij is het altijd een verplichting geweest vanuit mijn ouders dus ik herken mezelf wel in je verhaal. Ik weet niet in hoeverre ik je dan kan helpen qua islam en cultuur, maar je mag me altijd noten voor vragen of als je wat kwijt wilt =)

more girls?

Ik heb dit ook ja. Ik heb een tijd gehad dat ik heel veel met god bezig was. Ik geloofde het niet alleen ik ‘voelde’ het ook. Op een gegeven moment met ik dat gevoel kwijt geraakt en het is nooit meer terug gekomen. Ik hoop dat je een beetje kan begrijpen wat ik bedoel. Maar ik ben dan ook helemaal niet opgegroeid met een geloof. Ik was opzoek en ik vond het na een tijdje. Maar dat heb ik nu dus niet meer.
Ik bid nog wel eens, dat wel. Ik weet ook niet hoe ik mezelf moet noemen, een gelovige of niet. Ik probeer er niet teveel druk op te leggen en het gewoon te laten komen. Ik probeer verder sowieso goed te zijn voor de mensen om me heen, en ik denk dat dat toch de basis vormt van elk geloof.

Ik voelde vroeger dat het geloof eigenlijk goed was, maar naarmate je ouder wordt, begrijp je dat achter elk geloof een verhaal schuilt.

maar even een selfupje

Precies zoals ik het zou zeggen!
en volgens mij weet je al het een en ander van mij en het gezeur over het geloof :wink:

De islam is juist een hartstikke mooie geloof. Veel mensen vermengen dit helaas met cultuur, waardoor inderdaad veel mensen twijfelen over het geloof. Dit geldt natuurlijk voor elk religie. Erg jammer want ik denk als je er open voor staat om meer te weten over de islam, dat je dan verrast zult zijn met de mooie dingen.

Je mag me een berichtje sturen als je altijd vragen hebt over het geloof :slightly_smiling_face:

Ik ben het met zineb mee eens meid.

Bij elk geloof heb je soms dat je denkt ’ zo denk ik er niet over ’
Maar dat betekend niet dat je niet meer gelovig bent.
wr hebben soms de tijd nodig om dingen te begrijpen en te snappen.
en als het te veel word dan neem je een stapje terug maar geloof
zit veel dieper dan ,je denkt.

Zie het als een beproeving je komt er wel
je kan me note ik ben zelf half Nederlandse dus ik weet wat je soms denkt en voelt

En dat is nu precies waar ik zo’n hekel aan heb. Mensen die je toch proberen te overtuigen dat het geloof goed is en dat je niet moet opgeven en blabla.
Komt een beetje lullig over maar zo bedoel ik het helemaal niet. Maar sommigen zijn van het geloof afgestapt en hebben daar redenen voor. Punt.

Mee eens. Ik heb ook mijn redenen.
Ik ben gestopt met geloven, omdat ik het er niet mee eens ben met hoe God beschreven wordt, wat God vind dat mensen moeten doen, en wat ze niet mogen doen/kijken/luisteren, etc. Ik ben het er niet mee eens dat mensen god gebruiken om anderen te kwetsen, naar beneden te halen en/of te discrimineren.

Als er een god zou bestaan, dan was hij vergevend. Als het echt zo is dat hij mensen heeft geschapen, en de aarde, en de heleboel, waarom zou hij dan homosexuelen maken als hij zo’n hekel aan ze heeft? Waarom zou hij mensen naar de hel sturen, omdat ze niet in hem geloven, de bijbel niet op het puntje nalopen, en fouten maken die menselijk zijn?

Dit is waarom ik ben gestopt met geloven. De meeste dingen die het Christendom beweert slaan naar mijn mening nergens op. Je mag het niet eens met me zijn, daar is niks mis mee. Iedereen mag geloven in wat hij of zij wil. Zolang ze het maar niet in mijn gezicht wrijven :flushed:

Ik weet niet echt of ik me ex-gelovige moet noemen. Maar ik ben katholiek opgevoed en met wel aardig actief geweest in en rondom de kerk, koor, jongerengroepje. Dit allemaal uit eigen interesse. Maar hoe ouder ik werd hoe meer ik erover na ging denken en ik ben ook veel info gaan zoeken van ook andere geloven. Zo heb ik ontdekt dat het katholieke geloof niet echt meer mijn ding was. Ik geloof wel in iets maar niet zoals ze het in de kerk doen. Nu ben ik er eigenlijk nooit meer te vinden. Je mist het wel de contacten die je dan hebt en de gezelligheid. Het geeft ook wel een houvast. Maar jaa ik voel me er niet echt meer thuis, in het begin voelde ik me ook echt een verrader als ik dan nog wel in de kerk zat.