ex dreigt met zelfmoord

Hey meiden,

Het is nu meer dan een maand uit met mijn ex, we hadden meer dan een jaar een relatie. Hij is vastberaden om me terug te krijgen. Het is uitgegaan omdat hij met andere meiden flirtte (niet op een subtiele, maar op een seksuele manier) zelfs na zijn laatste kans om voor mij te gaan en hij eigenlijk overal over loog.
Anyway, hij gaat nu naar de psycholoog om aan zijn gelieg te werken. Ik mis hem enorm want gek genoeg was hij los van al onze problemen het meest geweldige vriendje dat ik me had kunnen wensen. Maar ik weet dat een relatie niet meer werkt, want ik vertrouw hem niet en ik wil iemand die voor 100% voor me gaat.

Oké, nu bij de kern van het verhaal. Gister hadden we ruzie omdat hij zei dat hij voor me ging vechten. En ik zei “Dat had je dan een halfjaar geleden moeten doen, ik ben er klaar mee en ik wil geen relatie meer.”. En nou, toen flipte hij helemaal. Hij zei dat als ik hem geen hoop gaf op een relatie hij zelfmoord ging plegen, omdat ik het enige ben waar hij voor leeft. Dat ik hem niet vertrouw en hem dan wel moet geloven dat hij echt alles voor me over heeft als hij dat doet. Uiteraard ging ik hem geen valse hoop geven, ook niet onder dreigementen, maar ik raakte helemaal in paniek.
Normaal gesproken zou ik dat niet serieus nemen, maar ik weet dat hij eerder zelfmoord wilde plegen voordat hij mij kende, en een keer eerder in onze relatie wilde hij ook zelfmoord plegen als ik het uitmaakte (dat was dus toen ik hem de laatste kans gaf).

Na een uur op hem inpraten was hij wel weer rustig, en nu schaamt hij zich ook dat hij zo flipte gister. Hij beloofde aan zichzelf te gaan werken, er nooit weer mee te dreigen en smeekte me niks tegen zijn ouders te zeggen. Maar alsnog ben ik ongerust. Hij had me dit na de vorige keer ook al beloofd en dat hield hem gister ook niet tegen om er weer mee te dreigen. Wat als hij weer een keer flipt en het dan wel echt doet? Wat moet ik doen? Ik ga hem sowieso geen valse hoop geven. Maar moet ik het zijn ouders vertellen? Zijn moeder heb ik er al een keer over ingelicht omdat ik bang was dat hij het zou doen als ik het uitmaakte vorige maand. Moet ik zijn psycholoog inlichten of dat aan hemzelf overlaten? Ik ben zo bang hem kwijt te raken, ik wil geen relatie met hem maar moet er niet aandenken dat hij zo uit mijn leven gaat.

Sorry voor het lange verhaal maar ik zit er enorm mee…

*seksuele

Maar meestal als mensen daarmee dreigen doen ze het toch niet.

^ ik zal het aanpassen!

Ja, dat probeer ik mezelf ook de hele dag te vertellen… maar toch blijft het stel dát door mijn hoofd spoken en ik zal mezelf het nooit vergeven als hij het wel doet.

Meestal is het inderdaad een wanhopige uitspraak om je terug te krijgen. Maar als je er echt bang voor bent zal ik inderdaad zijn ouders en psycholoog inlichten. Als hij het echt zou doen gaat het om een veel belangrijker iets dan zijn vertrouwen, namelijk zijn leven. Hij zal in het begin misschien boos zijn, maar je hebt het beste met hem voor. Daar komt hij wel over heen.

Je moet 1 ding goed onthouden: het is niet jouw schuld dat hij zulke dingen zegt! Je mag je echt niet schuldig voelen, want zoals al gezegd is het meestal alleen maar bluf. Vaak denken ze dat ze je zo wel kunnen chanteren om hen terug te nemen, maar je ex moet beseffen dat jij je eigen keuzes mag maken.

Ik spreek alleen uit persoonlijke ervaring en ben uiteraard geen expert, dus ik vind het heel goed dat je andere inlicht! :slightly_smiling_face:

Dit is onzin

Als je oprecht zelfmoord wil plegen (dus per se wil ophouden met je leven omdat je het niet meer ziet zitten) dan ga je dat echt niet lopen roepen tegen wie dan ook, want je wil niet tegen gehouden worden. In de meeste gevallen dan.

Dat is niet helemaal waar. Meestal komen mensen eerst in een soort stadium dat ze er over nadenken en het willen maar het niet durven/eigenlijk wel weten dat ze het ergens diep van binnen niet willen dus het vertellen aan anderen maar het kan best zijn dat ze het de volgende dag voor zichzelf besloten hebben en het alsnog doen. Sommige mensen slaan dit over maar dat je als je echt zelfmoord wil plegen het tegen niemand zegt is best een hardnekkige en gevaarlijke misvatting.

Ik snap je zorgen, maar maak je er niet teveel zorgen om.
Praat op een rustige manier met hem, hij is waarschijnlijk overstuur.
Praat in elk geval eerst met hem voordat je naar andere mensen gaat!

Ja, misschien moet ik nog maar een rustig gesprek met hem hebben. Het scheelt al wel dat hij naar een psycholoog gaat en echt aan zichzelf wilt werken. Waarschijnlijk was hij gewoon wanhopig gister. Maar ben gewoon bang dat hij weer in zo’n bui komt als gister en dan nog erger en het dan wel echt doet. Het is gewoon zo eng omdat het over een leven gaat. Ik probeer me steeds in te denken dat hij niet serieus was, maar ik kan het niet compleet loslaten.

^ Ik snap dat jij je zorgen maakt maar jij bent er niet verantwoordelijk voor. Als je wil kan je er voor hem zijn, maar je bent hem niets verplicht. Ik zou als ik jou was zijn ouders inlichten.