Everybody draw Mohammed day

Ik had al gezocht of er een topic over was maar ik kon er niks over vinden.

AMSTERDAM - De Hoge Rechtbank van Lahore heeft de Pakistaanse overheid opgedragen Facebook tot 31 mei in zijn geheel te blokkeren, vanwege een Facebookpagina die gebruikers oproept om karikaturen te tekenen van de profeet Mohammed. Ook Facebookgebruikers in andere landen roepen op tot een boycot.
Makers South Park bedreigd om berenpak-Mohammed
De rechter noemde de betreffende pagina blasfemisch en zei dat Facebook, door de pagina te laten bestaan, de moslimgemeenschap emotionele schade heeft berokkend. Het afbeelden van de profeet Mohammed is in de islam streng verboden.

South Park
De pagina, in Pakistan al eerder geblokkeerd, is aangemaakt naar aanleiding van een spotprent van de Amerikaanse cartooniste Molly Norris. Zij publiceerde deze tekening in navolg van de ophef over een aflevering van South Park, waarin Mohammed in een berenpak zou worden afgebeeld. De makers pasten de uitzending aan na ernstige bedreigingen, waarop de cartooniste 20 mei uitriep tot ‘teken Mohammed-dag’.

Als reactie op de ‘Everybody Draw Mohammed Day!’-pagina hebben Facebookgebruikers een pagina tegen het initiatief opgericht, waarin de makers Facebookgebruikers oproepen de sociale netwerksite op 20 mei te boycotten. Deze site heeft inmiddels meer dan 54 duizend volgers; ‘Everybody Draw Mohammed Day!’ ruim 40 duizend.

Norris heeft inmiddels afstand gedaan van de Facebookpagina, laat zij op haar website weten.

bron: http://www.volkskrant.nl/…ok_om_Mohammedkarikaturen

Wat vinden jullie hier nou van?

http://www.zie.nl/video/t…-in-berenpak/m1czkbufnop6 dit is het southpark filmpje waar het om gaat.

wat een drama weer.

Ik vind het vrij ver gaan om een site te blokkeren om zoiets, want ik ben tegen censuur. Maar het tekenen van Mohammed terwijl je weet dat het tegen het geloof is waar het vandaan komt is gewoonweg respectloos.

Schandalig. Ik zag een foto waar ze een man en een geit hadden getekend (18+) en onder ‘‘mohammed and his mother’’ geschreven. En dan maar zeuren dat moslims niet mogen zeuren.

yes gingerrrrs :'D

Ik vind het respectloos om de profeet te tekenen, terwijl ze weten dat dit niet mag. Het is wel weer om de moslims ‘uit te lokken’.

Geniaal.

Aan de ene kant vind ik dat er een kleine grens ligt tussen provocatie en humor, en dat die grens misschien moeilijk te zien is voor moslims

Aan de andere kant vind ik dat de moslimgemeenschap dringend moet gaan leren relativeren. Het feit dat ze hier zo vaak een drama om gaan maken, betekent dat mensen het almaar meer gaan doen, gewoon om ze zo uit hun kot te lokken. Op de duur begin je ook gewoon provocatie uit te lokken door tegen niets te kunnen.

@Lovefighter

Precies, en als ze daar dan tegenin gaan kunnen wij weer zeggen: ‘Zie je wel, die radicale Moslims willen ons hun geloof opleggen!’ echt stom.

Even offtopic: Ik zag Geert Wilders laatst op tv en normaal heb ik echt een hekel aan hem en hoe hij de dingen zegt maar hij kwam daar best wel over als een aardige man die het allemaal wel goed bedoeld maar gewoon niet in ziet dat zijn mening niet klopt. Volgens mij gelooft hij echt heilig in dat de Islam slecht is en dat hij ons daarvan moet bevrijden en is hij best aardig.

Ben ik het helemaal mee eens.

Het is gewoon zo’n ingewikkeld onderwerp… Als je dat alles blokkeert is het weer tegen vrijheid van meningsuiting maar andere geloven belachelijk maken is weer discriminatie op basis van geloof… Het is gewoon heel vervelend.

Maaar, ik vind het gewoon belachelijk dat je mensen gaat oproepen om Mohammed belachelijk te maken. Dat is een kwestie van normen en waarden en is gewoon heel respectloos. En als je dat soort dingen doet vind het dan ook niet raar als je bedreigd wordt etc. -nee, ik keur dat bedreigen niet goed, maar zo werkt het wel en je kunt het dan verwachten-

@ Brod; Sorry hoor maar ik vind het nou niet bepaalt ‘humor’ om met de hele wereld Mohammed op een belachelijke manier te gaan tekenen.

@ Brod

Je hebt daar wel gelijk in denk ik. Veel Moslims moeten echt leren om zich niet gelijk beledigd te voelen als er iets slechts over hun geloof wordt gezegd maar denken: ‘Het zal wel, die mensen zijn gewoon dom.’
Maar alsnog vind ik het niet goed dat Mohammed getekend wordt.

@withoutablush
En het is inderdaad ook niet goed om dan maar alles wat beledigend is te gaan blokkeren.

Jep.
De christenen kunnen er inmiddels wel een beetje tegen, dus waarom zouden zij dat niet kunnen?

Waar het allemaal mee is begonnen, was wel ‘humor’. Het feit dat er al zo’n spel wordt gemaakt om een aflevering van South Park dan nog, die zowat elk geloof in het belachelijke trekt, vind ik echt een teken van lichtgeraaktheid.

Ik keur die oproep ook niet goed, maar misschien dacht ze daarmee gewoon wat meer relativeringsvermogen in moslims te kweken, weet ik veel.

Wat me wel opvalt trouwens, als er iets over Jezus wordt getekend (wat ook beledigend is, want Jezus mag je op zich gewoon afbeelden) wordt er door Christenen lang niet zo’n drama van gemaakt.

Ik vind dat dit niks met drama te maken heeft. Waarom moet je toch de moslims gaan beledigen op grond van dat ze ergens in geloven? Als je ergens heilig in gelooft, is het toch logisch dat het niet te tolereren valt.

Ik blijf erbij dat ik het gewoon respectloos vind :’)

Humor heeft ook zijn grenzen. Hebben jullie de tekeningen gezien? 80% van deze gaan gewoon té ver.

Die aflevering van South Park was echt niet beledigend, dat was gewoon humor. Ik ben het met je eens dat er vaak gekakt wordt op moslims, maar hier was dit toch niet het geval.