Even wat vraagjes :)

Ik weet niet of ik in het juiste topic iets plaats, want ik heb er niet veel verstand van haha :wink:

Ik ben een meisje van 16 met een vriend van 19 we zijn nu 3 jaar samen en zijn (perongeluk) zwanger geraakt. We willen het wel houden en qua financien en woonruimte zitten we goed. Wat dingetjes zijn mij alleen niet duidelijk en ik hoop dat hier ook (tiener) moeders op zitten die mij misschien kunnen helpen.

• Ik ben nog minderjarig dus kan ik wel de voogdij over het kindje krijgen of moet de papa de voogdij krijgen?

• Stel de vader krijgt de voogdij kan het kindje dan wel mijn achternaam ( dat willen we graag )?

• Heb ik doordat ik minderjarig ben wel gewoon recht op kinderbijslag over het kind?

• Heb ik misschien nog recht op andere toeslagen wat wij zelf niet weten ( ik kan dat zelf niet controleren want ik heb geen digi D)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee, alvast bedankt :slightly_smiling_face:

Weet je, heel heel zeker dat je het wilt houden? Een kindje is een grote impact op je leven, zeker als je nog zo jong bent…

Hier staat behoorlijk veel informatie en zal ook antwoord op je vragen geven.
Er staat bijvoorbeeld ook “Een moeder van 16 jaar kan zich meerderjarig laten verklaren”.

http://www.tienermoeders.nl/informatie_over_rechten_en_plichten/c997f176/1/rechten_en_plichten.aspx

Dat is wel een hele grote stap he meid…16 jaar, beter om eerst je studie af te ronden etc. Anders heb je voor later geen afgeronde opleiding voor fatsoenlijk werk te kunnen vinden. Abortus/adoptie zijn ook optie’s. Maar het is jou keuze. Zou er wel nog eens heel goed over nadenken.Als je ziet op mtv bijvoorbeeld dat 16 and pregnant, wat voor problemen en sores die aan hun hoofd hebben. en bij 9 va de 10 gevallen gaat de jongen bij hun weg omdat het gewoon te veel word…

Ach een vriendin van me is op haar 15e zwanger geraakt en op haar 16e bevallen. Haar meisje is een dotje en ze is een geweldige moeder maar gaat tegelijkertijd ook nog naar school. Door de hulp van haar ouders en schoonouders en de creche kan zij gewoon naar school. Het kán wel degelijk goed aflopen, neemt niet weg dat topicstarter inderdaad nog goed moet nadenken.

Ze vraagt toch niet of ze het kind moet houden of niet. Ze heeft 3 jaar een relatie en zal er heus wel goed over hebben nagedacht.

OT: Ik denk dat je op internet wel het één en ander kan vinden :slightly_smiling_face:. Weet je moeder het niet?

Jawel, m’n moeder weet heel veel, alleen voor informatie op bepaalde sites heb je een digi d nodig en moet je al bepaalde toeslagen aanvragen maar dat heb ik niet.

Je kan je digiD gewoon aanvragen hoor? Waarom doe je dat niet? Lijkt me een logische stap?

Ze heeft al gezegd dat ze het gaat houden dus daar hoeven jullie je niet meer mee te bemoeien.

Weet niet hoe het zit met de voogdij en de toeslagen, alvast veel geluk!

zie dit maar als een upje

Ik heb geen idee hierover, maar er was zo’n tienermoedertopic
http://forum.girlscene.nl/forum/lifestyle/het-serieuze-tienermoedertopic-283386.msg273666268.html#msg273666268

Misschien kunnen ze je daar verder helpen.

Hallo,
Ik was 17 toen ik erachter kwam dat ik zwanger was en mijn vriend 19. Ook wij wilden het houden, en ik heb nu een prachtig zoontje van 3 maanden
Denk er goed over na, en zie niet alleen de leuke kanten. 9 maanden zwanger zijn op deze leeftijd is erg zwaar en je moet het fysiek aankunnen. Je omgeving kan raar reageren en sowieso de verzorging van een kleine is erg zwaar in combinatie met school, je kan geen puber meer zijn zoals voorheen en reken er op dat je leeftijdsgenoten je niet begrijpen. Ik heb veel vriendinnen verloren. Geld zowel voor jou als voor je vriend. Ik heb er nog steeds last van het is heel heftig, denk goed na meid! Heb ik doordat ik minderjarig ben wel gewoon recht op kinderbijslag over het kind? Ja. Heb ik misschien nog recht op andere toeslagen wat wij zelf niet weten ( ik kan dat zelf niet controleren want ik heb geen digi D)Baby uitkering = ong 200 euro in de maand tlot je 17e. Vaaaf je 18e bijstand.