Even een vraagje over economie (Of M&O)

Ik heb morgen een economie toets (ik zit pas in de derde, en dit is meer M&O), en ik snap de btw niet zo heel goed. Of ja, ik snap best hoe je ermee rekent, maar ik snap niet zo goed hoe een bedrijf de btw betaalt zegmaar. Als een bedrijf spullen inkoopt, dan moeten ze wel btw halen maar dat krijgen ze later terug of hoeven ze dat gewoon niet te betalen?

De vraag die ik het minst snap gaat over Natesh en Dilara die mokken hebben verkocht. Ik heb dan een tabelletje waarbij de verkoopprijs per mok stat inclusief BTW en de inkoopprijs per mok exclusief BTW.

Als ik dan moet berekenen wat de opbrengst precies is, moet ik dan de verkoopprijs inclusief BTW min de inkoopprijs inclusief BTW doen of verkoopprijs inclusief BTW min de inkoopprijs exclusief BTW?

Ik zet expres niet de hele vraag neer omdat dat misschien een beetje lang is en ik niet echt alles hoef te weten, maar als jullie dit niet snappen kan ik dat ook wel eventjes doen haha. Maar ik hoop dat jullie mn vraag een beetje begrijpen

Ik denk dat je het allebei zonder btw moet doen, aangezien je niet 1 met en 1 zonder kunt doen. En de btw over de verkoopprijs is niet voor het bedrijf zelf, aangezien btw belasting is dus die betaalt t bedrijf aan de overheid. Dus ik zou gaan voor allebei zonder btw, maar ik ben niet super goed in economie ;p

Ja, dat ze het btw van de verkoopprijs moeten afdragen aan de belastingdienst snap ik haha
Maar er staat in de theorie dit: ‘‘Ewout betaalt zelf ook btw over zaken die hij voor zijn onderneming inkoopt. Deze door hem betaalde btw krijgt Ewout van de belastingdienst terug.’’ Maar dan verliest hij dat geld dus eigenlijk niet, maar hij betaalt het eerst wel zegmaar

hey!
ik heb zelf 4 jaar economie-wiskunde gevolgd en volg nu boekhouden-fiscaliteit.
dus ik wil je graag even helpen.

btw is voor een bedrijf geen opbrengst en ook geen kost. Ik snap voor je dat het verwarrend is omdat het totale btw-bedrag in de bedrijfskolom in stukjes aan de overheid wordt doorgestort. Dit wordt zo gedaan omdat de overheid anders te lang moet wachten op haar geld.

Als je de omzet wilt berekenen doe je dit zowel voor je aankopen als voor je verkopen zonder btw omdat, zoals ik al vermeldde, btw geen opbrengst en geen kost is.

snap je het nu een beetje? :slightly_smiling_face:

dat is gewoon de regel :slightly_smiling_face:
Er zijn zo veel dingen in de economie die raar ineen zitten.
zelf vind ik het ook een beetje onnozel maarja…

het heeft vooral te maken met het feit dat eigenlijk de btw die de uiteindelijke consument betaald, het bedrag is dat de overheid wilt. meer niet. Dus die stappen die doorlopen worden zijn eigenlijk een soort ‘lening’ waarvan de overheid gebruik maakt. ze kunnen de btw intussen even gebruiken voor investeringen en geven het je later terug. Dit gebeurt natuurlijk niet bij de finale consument maar de overheid heeft dan toch even lekker gebruik kunnen maken van dat geld, haha :slightly_smiling_face:

Het economisch proces is ingewikkeld hah!

Belangrijkste is om te onthouden dat voor alles waar je mee rekent voor het bedrijf exclusief btw moet zijn (tenzij anders aangegeven natuurlijk).
Dus in jouw vraag moet je eerst de verkoopprijs exclusief btw berekenen. Daarna doe je de verkoopprijs exclusief btw min de inkoopprijs exclusief btw.

Dat van Ewout kun je misschien een beetje met loonbelasting/loonheffing vergelijken. Over je loon betaal je namelijk ook belasting, dit vraag je aan t einde van het jaar ook terug voor een groot deel (als je teveel hebt betaald dan maar dat maakt even niet uit :$). Misschien dat het zo iets duidelijker is?

Verder bij de vraag staat dat als er peer jaar minder dan zoveel euro aan btw afgedragen wordt, hoeft er geen btw aan de belastingdienst betaald te worden. Dat is het geval in mijn opdracht. Dan moet ik dus de verkoopwaarde inclusief btw min de inkoopwaarde exclusief btw doen?