Euthanasie: Voor of tegen?

Laat hier je mening weten hoe jij over euthanasie denkt. Ben je voor? Heb je dan liever passieve of actieve euthanasie?

[b]Voor mensen die zoiets hebben meegemaakt kun je ook je hart luchten als je dat fijn vindt.[/b]

Voor als je niet weet wat (actieve of passieve) euthanasie is:
Het verschil tussen passieve en actieve euthanasie kun je eigenlijk pas uitleggen als je de betekenis van euthanasie weet. Euthanasie is als iemand ernstig ziek is en eigenlijk geen kans op verbetering in zijn/haar gezondheid heeft dat zij dan op hun eigen verzoek uit hun leiden verlost worden en dus overlijden. Dat kan dus passief en actief. Passieve euthanasie is dat je iemand onthoudt van medicijnen, eten of drinken. De patiënt sterf dan binnen een paar dagen. Actieve euthanasie is dat je iemand een spuitje of pilletje geeft. De patiënt sterft vrijwel direct daarna. Je hebt dan ook nog palliatieve sedatie. Dit is meer een actieve vorm dan een passieve vorm van euthanasie. Dat is dat je iemand in slaap brengt en houdt en hem of haar dan steeds zwaardere slaapmiddelen geven. Deze persoon wordt dan dus nooit meer wakker.

Ik ben voor beide manieren, omdat mensen anders zo lang moeten lijden…en vaak kan ook worden aangetoond dat er bijna geen hersenactiviteit meer is dus als mensen dan na twintig jaar zouden ontwaken uit een coma (wat haast niet kan) dan zijn ze zowat kasplantjes (one flew over the cookoo’s nest).

Ja ik ben voor euthanasie. Mensen hebben het recht over hun leven te beslissen als hun leven door een ziekte uitzichtloos lijkt. Dan wel actieve euthanasie.

Oh ik herzie mijn mening over passieve euthanasie: dit moet ook kunnen als al blijkt dat het lichaam zo op is, dat voedsel en medicijnen toedienen nutteloos is.

Ik ben voor!

true. helemaal waar.

Ik ben voor, maar dan wel op voorwaarde dat alle mogelijkheden op verbetering in de gezondheid zijn onderzocht. En ik vind ook dat een dokter zelf moet bepalen of hij/zij dit wilt doen, want het is niet niks.

Ik ben zelf ook voor euthanasie. Als de mensen het zelf willen heb ik er geen problemen mee. Ik zou dan zelf wel palliatieve sedatie een ‘mooie’ vorm van euthanasie vinden. Je merkt dan eigenlijk niet eens dat je doodgaat (niet dat je het anders wel doet, maar je lijdt geen pijn door de euthanasie zelf). Het was trouwens voor levensbeschouwing (voor en tegenstanders zoeken van euthanasie), want ik kon amper tegenstanders vinden van euthanasie. Alleen mensen die er vanuit hun geloof tegen zijn. Maarjaa… ik ben zelf ook voor, ookal zou het vanuit mijn geloof tegen moeten zijn (katholiek).

Voor. Mensen mogen zelf beslissen over hun leven. Je gaat diegene toch niet dwingen om voor altijd een kastplantje te zijn, terwijl die niks meer kan doen? Ik snap wel dat mensen liever gelijk dood zijn, dan eerst nog een tijd te moeten lijden en dan dood te gaan.

Ik ben voor actieve euthanasie
maar tegen passieve.

Bij actieve is het eigenlijk zo gebeurt, dat je doodgaat,
maar bij passieve is het een soort van ‘lijdensweg’ van een paar dagen.
De patiënt zit dan ook maar van: wanneer ga ik nu eindelijk dood?
En ondertussen heeft hij/zij honger, dorst, pijn en weet ik veel wat allemaal.

Actief, passief lijd je meer lijkt me.

Ik ben voor Euthanasie.
Ik bedoel, als ze een heel erge ziekte hebben waar ze niets anders doen dan lijden en geen genot hebben van het leven ofzo dan ben ik toch wel voor euthanasie.

Ik ben sowieso voor euthanasie. En de actieve vorm lijkt me dan het prettigst, dan heb je denk ik minder pijn en geen tijd meer om nog verdriet te hebben.

Ik ben heel erg voor. Mijn opa heeft dat ook gedaan, en ik vind dat hij dat erg goed deed. Hij nam pillen en raakte in coma, omdat de combinatie niet genoeg was om er dood aan te gaan. De dokter wou hem uit zijn coma halen, maar we wisten dat hij dat niet wou en toen heeft een stichting voor euthanasie ons geholpen. Mijn opa had een verklaring ondertekent voor de coma dat hij als hij dood wou en toen heeft een andere dokter hem laten gaan.
Voor mijn familie was dat naar, iedereen wou eigenlijk dat hij dood zou gaan, alleen liet die dokter hem maar niet gaan.

Ik ben voor. Als je weet dat je niet beter kan worden, of geen zin hebt in jaren in het ziekenhuis en maar een kleine kans dat je beter wordt, dan is het toch fijn als je dan zelf kunt beslissen dat je doodgaat.

Passieve euthanasie moet kunnen, maar ik zou het nooit willen. Dan moet je juist nog meer lijden.

Als iemand veel pijn lijdt vind ik dat er een mogelijkheid moet zijn voor euthanasie, zowel in passieve als in actieve vorm. Wanneer mensen hebben besloten dat ze niet langer meer willen leven, heeft het gewoon geen zin om het leven nog te rekken. Ze zullen er toch niet van genieten.

voor.

zeker voor!

ik ben voor!

Van medicijnen onthouden, dat lijkt me vreselijk! Daar ben ik tegen.
Spuitje vind ik wel kunnen als die persoon instemt…
Die palliatieve heeft de vriend van me zus gehad, daar zit een mooi verhaal aan…

Hij kreeg zoveel middelen binnen dat 'n olifant zou slapen, zei de dokter. Maar hij werd wakker toen me zus zei: ik hou van je.
Zijn laatste woorden waren: ik ook van jou.
Want daarna viel die weer in slaap en toen kreeg die nog meer.
Halve dag later ademde hij zijn laatste adem uit. ):

Hij is gestorven aan kanker op 15 December 2007…