Euthanasie voor gevangenen

euthanasie voor gevangenen (niet ongeneeslijk ziek)
  • pro
  • contra

0 stemmers

Hey allemaal,

Ik moet voor school een debat houden over euthanasie voor gevangenen.
De stelling is: gevangenen die levenslang vastzitten hebben het recht om euthanasie aan te vragen.
Ik moet argumenten verzamelen die voor deze stelling zijn. Het lastige is dat ik er eigenlijk tegen ben en als enige argument heb dat het dan minder geld kost aan de regering en er meer plaats is voor andere criminelen.

Hopelijk hebben jullie nog goede argumenten voor.
:wink:

nieuwe argumenten:

• gevangene kost: 102 euro/dag (nederland 140) = 37.230 euro/jaar
  • levenslang = 20jaar ------ kans op herval
  • rust aan nabestaanden de man is dood
  • soms gevaar voor zichzelf, medemens en bewaker
  • minder zelfmoordpoging – personeel moet niet om het uur bv gevangene wekken
  • psychisch ongeneeslijk ziek
  • plaats komt vrij voor crimineel die anders gewoon op straat kan blijven rondlopen

nog iemand ideeën ?

Nee. Lekker laten wegrotten.
waarom zoveel enters op 't eind?

dus geen idee.

Okee euhm.

Ze hebben dan wel een vreselijke misdaad gepleegd, maar het blijven toch altijd mensen met rechten. Dus ook zij mogen euthanasie aanvragen.

oei niet gezien (de enters)
toch bedankt:)

Als andere mensen recht hebben op euthanasie moeten gevangen dit ook hebben vind ik.

Ok,
maar andere mensen krijgen dit enkel als ze ongeneeslijk ziek zijn.
De gevangen zijn dat niet (tenzij psychisch)

oneindig geestelijk leiden is een reden voor euthanasie. Iemand leid geestelijk onder het levenslang vast zitten?

Vind ik persoonlijk btw een bullshit reden. Maar een gevangenen is ook een mens dus ik vind WEL dat ze recht hebben op euthanasie.

Als gevangenen er geen recht op hebben en andere mensen wel, zou je dit kunnen zien als discriminatie?

Totaal niet mee eens, ze hebben niet voor niets levenslang gekregen.

Dan is je stelling niet specifiek genoeg denk ik. Gevangenen moeten onder dezelfde voorwaarden en even makkelijk/moeilijk euthanasie kunnen aanvragen als anderen.

gevangenen kunnen ook ongeneeslijk ziek zijn

Mee eens,
maar ik denk dat het gaat over gevangenen die vinden dat hun toekomst uitzichtloos is en zo er een einde aan willen maken. Uiteraard heeft die gevangene evenveel rechten als een ander maar hij/zij is niet echt ongeneeslijk ziek…

Ja inderdaad,
dan mag het sowieso al,
maar je moet stellen dat ze niet ongeneeslijk ziek zijn en er gewoon onderuit willen komen via de dood bv.

Ik vind dat het wel moet kunnen. Ik wil niet letterlijk zeggen opgeruimd staat netjes, maar in sommige gevallen is dit wel zo. Sommige gevangenen zijn een gevaar voor zichzelf, voor de bewakers en voor de medegevangenen. Daarbij kost het ook klauwen met geld, al de gevangenissen etc.

Op die manier komen ze wel lekker makkelijk van hun straf af. Ik vind dat het zou mogen onder extreme omstandigheden, maar ze hebben hun straf niet voor niets gekregen.

iemand nog :face_with_raised_eyebrow:?

Ja ik vind dat ze daar recht op hebben, omdat ik vind dat andere mensen niet over iemand anders zijn leven mag beslissen.

Aan de ene kant denk ik, ja het is de keus van de mensen in een gevangenis. Maar aan de andere kant denk ik ja, dan komen ze wel makkelijk van hun straf af.

Je kan er ook nog wat geloof argumenten ingooien

Sommigen vinden dat euthanasie tegen de wil van God is etc