Eurovisiesongfestival 2015

Welkom in het topic van het Eurovisie Song Festival 2015!

Aangezien alle liedjes al bekend zijn, dacht ik, laat ik maar eens een topic maken!
Het ESC wordt dit jaar gehouden in Vienna, Oostenrijk op 19, 21 en 23 mei.

De deelnemende landen:
Semi Final 1 (19 mei):
Albanië - Elhaida Dani - I’m alive Elhaida Dani - I'm alive (Albania) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Armenië - Genealogy - Face the shadow Genealogy - Face The Shadow (Armenia) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
België - Loïc Nottet - Rhythm inside - YouTube
Denemarken - Anti Social Media - The way you are Anti Social Media - The Way You Are (Denmark) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Estland - Elina Born & Stig Rästa - Goodbye to yesterday Elina Born & Stig Rästa - Goodbye to Yesterday (Estonia) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Finland - Pertti Kurikan Nimipäivät - Aina mun pitää Pertti Kurikan Nimipäivät - Aina mun pitää (Finland) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Georgië - Nina Sublatti - Warrior Nina Sublatti - Warrior (Georgia) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Griekenland - Maria Elena Kyriakou - One last breath Eurovision 2015 - GR - Μαρία Ελένη Κυριάκου - One Last Breath - YouTube
Hongarije - Boggie - Wars for nothing Boggie - Wars For Nothing (Hungary) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Macedonië - Daniël Kajmakoski - Autumn leaves Daniel Kajmakoski - Autumn Leaves (F.Y.R. Macedonia) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Moldavië - Eduard Romanyuta - I want your love Eduard Romanyuta - I want your love (Moldova) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Nederland- Trijntje Oosterhuis - Walk along Trijntje Oosterhuis - Walk Along (The Netherlands) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Roemenië - Voltaj - All over again Voltaj - De la capăt / All Over Again - (Romania) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Rusland - Polina Gagarina - A million voices Polina Gagarina - A Million Voices (Russia) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Servië - Bojana Stamenov - Beauty never lies Bojana Stamenov - Beauty Never Lies (Serbia) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Wit-Rusland - Uzari & Maimuna - Time Uzari & Maimuna - Time (Belarus) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube

Semi Final 2 (21 mei):
Azerbeidzjan - Elnur Hüseynov - Hour of the wolf Elnur Huseynov - Hour of the wolf (Azerbaijan) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Cyprus - John Karayiannis - One thing I should have done John Karayiannis - One Thing I Should Have Done (Cyprus) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Ierland - Molly Sterling - Playing with numbers Molly Sterling - Playing With Numbers (Ireland) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
IJsland - Maria Ólafsdóttir - Unbroken Maria Olafs - Unbroken (Iceland) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Israël - Nadav Guedj - Golden boy Nadav Guedj - Golden Boy (Israel) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Letland - Aminata - Love injected Aminata - Love Injected - YouTube
Litouwen - Monika Linkyte & Vaidas Baumila - This time Monika Linkytė and Vaidas Baumila - This Time (Lithuania) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Malta - Amber - Warrior Amber - Warrior (Malta) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Montenegro - Knez - Adio Knez - Adio (Montenegro) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Noorwegen - Morland & Debrah Scarlett - A monster like me Mørland & Debrah Scarlett - A Monster Like Me (Norway) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Polen - Monika Kuszynska - In the name of love Monika Kuszyńska - In The Name Of Love (Poland) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Portugal - Leonor Andrade - Há um mar que nos separa Leonor Andrade - Há um Mar que nos Separa (Portugal) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
San Marino - Anita Simonici & Michele Perniola - Chain of lights Anita Simoncini & Michele Perniola - Chain of Lights (San Marino) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Slovenië - Maraaya - Here for you Maraaya - Here For You (Slovenia) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Tsjechië - Marta Jandová & Václav Noid Bárta - Hope never dies Marta Jandová and Václav Noid Bárta - Hope Never Dies (Czech Republic) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Zweden - Mans Zelmerlöw - Heroes - YouTube
Zwitserland - Mélanie René - Time to shine Mélanie René - Time to Shine (Switzerland) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube

Finale (23 mei:
Australië - Guy Sebastian - Tonight again Guy Sebastian - Tonight Again (Australia) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Duitsland - Ann Sophie - Black smoke Ann Sophie - Black Smoke (Germany) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Frankrijk - Lisa Angell - N’oubliez pas Lisa Angell - N'oubliez pas (France) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Italië - Il Volo - Grande amore Il Volo - Grande Amore (Italy) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Oostenrijk - The Makemakes - I am yours The Makemakes - I Am Yours (Austria) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Spanje - Edurne - Amanecer Edurne - Amanecer (Spain) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Verenigd Koninkrijk - Electro Velvet - Still in love with you Electro Velvet - Still In Love With You (United Kingdom) 2015 Eurovision Song Contest - YouTube

Recaps:
Alle liedjes: Eurovision Song Contest 2015 - Recap of ALL Songs! - YouTube
Semi Final 1: Recap: Semi-Final 1 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Semi Final 2: Recap: Semi-Final 2 2015 Eurovision Song Contest - YouTube
Finale: Recap: Final 2015 Eurovision Song Contest - YouTube

Ontdek jouw top 40:
http://esc.gerbear.com/sorter2015.htm

Welke zijn jouw favoriet? Deel je meningen & nieuwtjes, etc!

Ik heb er weer zin in!!
Goede beginpost trouwens :slightly_smiling_face:

ik ook!
dankjewel :slightly_smiling_face:

Ik heb er ook zin in
een zangeres die ik al leuk vind zit in de zang groep van armenie ik vind het liedje ook super leuk!
ben wel benieuwd als het live word gezongen…
roemenie vond ik ook wel gaan…maar armenie is :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes::sparkling_heart:
alleen zo ontzettend jammer van al dat engels
ik had graag al die mooie europese talen die ik normaal nooit hoor veeeeel liever gehoord dan dat saaie en (mijn persoonlijke mening) lelijke engels :d

Hoe kun je nu al weten welke landen er in de finale zitten?

De zogenaamde “Grote Vijf” (Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje) zijn elk jaar standaard automatisch door naar de finale. Zij geven de meeste financiële steun geloof ik. Eigenlijk kopen ze dus hun finaleplaatsje maar goed, ik begrijp wel dat als je ergens veel geld in steekt je niet graag bij de halve finales er al uitligt.
De winnaar van het voorgaande jaar is geloof ik ook meteen door naar de finale, dat is dus Oostenrijk, en Australië denk ik omdat die nieuw is dit jaar?

Ik vind België best goed! Ik vraag me alleen af of het live optreden iets gaat zijn? Moeilijk bij zo’n nummer.

Ik heb er ook weer heel erg veel zin in! Er zitten een aantal goede songs bij dit jaar! Zelf denk ik dat Malta het nog wel eens ver kan gaan schoppen dit jaar!

Het liedje van Nederland vind ik dit jaar helaas wel wat minder. We hebben de afgelopen 2 jaar erg goede liedjes ingestuurd en dan krijgen we nu dit… Maar we zullen het zien! helaas duurt het nog wel eventjes voordat het eind mei is.

Yessss ik heb er echt zoveel zin in!
Alleen waarschijnlijk kan ik allebei de semi-finals niet zien :frowning_face:

Zij wouden ook meedoen en omdat ze heel veel geld sponsoren (want ze staan al in de finale?) zijn ze waarschijnlijk toegelaten haha.

^ En dat is trouwens ook maar eenmalig dat ze meedoen. Was ook ivm de slogan van dit jaar dat het paste… (ben ik vergeten hoe die is)

^Building bridges denk ik

er zijn er meer…Israel doet ook al heel lang mee en die horen ook niet bij europa
en volgensmij niet zeker armenie ook niet

landen als israel en armenie enzo mogen meedoen omdat ze lid zijn van de EBU dacht ik
en australie is zeg maar een gast, volgens mij mogen ze volgend jaar alleen meedoen als ze dit jaar winnen

Ik vind het nummer van Australië direct ook gewoon goed, maar Guy Sebastian is ook wel tof.

+Ik denk dat Australië hiermee wel een grote kanshebber is!

Ik denk dat Estland ook nog wel eens hoog zou kunnen eindigen, en natuurlijk Zweden zoals elk jaar

Ik blijf het raar vinden dat Australië meedoet. Net als Israël trouwens. Het is het EUROvisie songfestival. Omdat ze geld hebben mogen ze meedoen? Nou daar gaat het originele idee…