European Studies

Hey meiden,

De studie European Studies trekt mij heel erg, maar ik kan vrij weinig vinden over de banen na de studie, en hoe de studie wordt ervaren door studenten.

Wie zou mij hier meer over willen vertellen?

Over banen na de studie valt er niet veel te zeggen, aangezien het ook ligt aan de minors en master die je kiest. Als je een specifieke kant op wilt, kun je je studie op zo’n manier inrichten dat het aansluit op je wensen. Wat vind jij zelf interessant om te doen? Ga je het op hbo of universiteit doen?

Ik heb zelf Latijns-Amerikastudies gedaan (ander werelddeel, maar min of meer zelfde opzet) en mensen zijn echt in allerlei gebieden terechtgekomen. Zo zijn er mensen nu bezig bij ambassades, uitgeverijen, non-profitorganisaties en bij de overheid. Anderen hebben hun eigen bedrijf opgezet of zijn gaan reizen. Het fijne aan dit soort studies is, vind ik, dat het zo breed is. En als je nog niet precies weet wat je wilt worden (wist ik toen ook niet) is het fijn om opties open te houden.

Ga naar open dagen en doe mee aan meeloopdagen, dan kun je het de studenten zelf vragen.

Ik zit in mijn eerste jaar European Studies!
Ik had echt precies hetzelfde als jij. Ik wist niet goed wat ik er allemaal van kon verwachten en zelfs na twee open dagen en een studiekeuze check snapte ik nog niet echt wat ik er nou mee kon worden of wat voor vakken ik precies ging krijgen. Maar heb er inmiddels zo’n 6 weken op zitten dus kan je er het een en ander over vertellen. (Weet niet of het per onderwijsinstelling verschilt overigens.)
De studie is volledig in het Engels, dus dat moet je aan kunnen/leuk vinden. Verder ga je de taal volgen waarin je op de middelbare school examen hebt gedaan. (Het jaar erna mag je nog een extra taal volgen als je dat wil.)
Dit blok kreeg ik Engels, geschiedenis (van Europa gericht op cultuur, volgende blok wordt politiek geloof ik), Research skills, Frans en presenteren.
Wat je wel moet weten is dat het VEEL presenteren is. Dit realiseerde ik niet voordat ik eraan begon maar er zijn weken waarin ik echt 6 presentaties heb moeten doen. Hier is dan wel een apart vak voor en je leert het heeeel snel omdat je het zoveel moet doen. In het tweede jaar ga je een richting kiezen (private or public) maar er zijn dan nog steeds zoveel verschillende banen mogelijk.

Nogmaals, de studie is te volgen in drie steden(?) dus weet niet of dit overal zo in elkaar zit. Zou echt zeker aanraden om mee te doen aan ‘join a student for a day’ omdat je dan echt een idee krijgt van hoe het in elkaar zit.

Heel erg bedankt allebei!
Zelf twijfel ik tussen deze HBO-studie en Engels Docent opleiding, één van de redenen voor deze studie is dan ook voor mij dat het volledig in het Engels gegeven wordt, plus 2 talen aangezien ik echt een talenknobbel heb, om het zo maar even te zeggen.
Ik ga zeker meeloopdagen en opendagen bezoeken, bedankt!