Wat een interessante topic!
Ik ben ook al een poosje bezig met informatie opzoeken over ethical fashion en één ding is duidelijk: we hebben nog een lange weg te gaan, maar er komt al langzaamaan verbetering. Ik denk dat de echte “Revolutie” (om het zo maar even te noemen) niet meer lang op zich laat wachten.
Voor de mensen die zich meer willen verdiepen in het onderwerp Kristen Leo maakt ook interessante videos op YouTube over dit topic.
Wat betreft de Fast Fashion boosdoeners: Inditex is op dit moment de meest bekende overkoepelende organisatie die vaak slecht in het nieuws komt. O.a. de volgende kledingketens vallen hieronder: Zara, Pull&Bear, Bershka en Stradivarius.
Wat betreft H&M: 13.7% van de kleding die ze verkopen is gemaakt van sustainable cotton, niet zoveel dus. H&M heeft vooral veel mooie plannen, maar in werkelijkheid zijn de arbeidsomstandigheden op dit moment nog erg slecht.
Als je meer ethical/sustainable bezig wilt zijn met fashion (en een klein budget hebt, zoals ik
), kun je het beste
- naar kringloopwinkels (thrift shops) gaan en tweedehandskleding kopen
- kleding ruilen
- geen impulsaankopen doen en goed nadenken of het een goede investering is
- geld investeren in iets duurders dat langer meegaat, door te besparen op goedkopere dingen die kort meegaan
- of zelf kleding naaien van duurzame materialen, als je creatief bent
(withwendy heeft op YouTube hele leuke, handige en niet zo’n moeilijke naaitutorials)