Ethical fashion

Ik ben de laatste tijd steeds meer geïnteresseerd in ethical en duurzame kleding.
Aangezien ik weet dat ik niet de enige ben, leek het me leuk om een topic te maken hierover!

Website om te checken in hoeverre een modemerk duurzaam is. Errug handig

NOU LATERRRR

Oeh! Die site is handig. Ik vind veel duurzame kleding sites overigens wel te duur

^Ik ook, maar daarom koop ik eigenlijk alles tweedehands. Op die manier steun ik in ieder geval geen ‘slechte’ bedrijven direct.
Ook probeer ik niet aan ‘fast fashion’ te doen. Alles wat ik koop hoop ik voor langere tijd te kunnen dragen ipv dat ik iets koop wat op dat moment in de mode is en misschien over een paar maanden niet meer. Zo kun je langer met je kleding doen en hoef je ook niet snel iets weg te doen.

Ben wel al een tijdje op zoek naar een goede zwarte spijkerbroek en ben ook best bereid daar wat voor neer te leggen. Zoek zeg maar een beetje een iets wijder vallend model (geen skinny’s dus). Dus als iemand daar een goede winkel of website voor weet LET ME KNOW

Yay, leuk topic! Ik heb onlangs een leuk shirt gekocht van Armedangels (als ik het goed schrijf). Dat is nog een goed betaaldbaar merk.

Hey!

Weet iemand hoe het zit met h&m groep, ik lees zoveel verschillende dingen, de éne site zegt dat ze heel goed bezig zijn, de andere zegt van niet.

Hoe maak je ook het onderscheid tussen “ethisch” en “op de goeie weg” want een merk kan nooit 100% ethisch zijn (afgezien van de hele lokale, kleinschalige designers dan). of ben ik nu volledig mis?
wil me hier graag meer in verdiepen.

^Ik snap wat je bedoelt.
H&M is voor mij het minste van alle kwaden betreft de fast fashion ketens omdat ze wel het voortouw durven nemen betreffende maatregelen in de industrie.

Ik vind het ook vaak een goede stap als een bedrijf meer kleding van bio katoen of andere duurzame materialen aanbiedt.
Katoen wordt ontzettend veel bespoten en met bio katoen weet je in ieder geval dat de mensen die ze plukken minder snel ziek worden(of ze voldoende betaalt worden is een andere vraag). De werk omstandigheden zijn iets beter.

Ik zou zeggen, stem met je portemonnee. Als meer mensen kiezen voor kleding van bijv. biologisch katoen, misschien dat zo’n bedrijf dan de hele keten gestaag wil verduurzamen.

Tot zover is het of lekker kringloopwinkelen of wat dieper in de buidel tasten voor goed en eerlijk geproduceerde kleding.

H&M is ‘the lesser of two evils’ als je het mij vraagt.

Ik heb persoonlijk veel interesse in duurzame producten en probeer ook voor het ‘juiste’ te kiezen waar mogelijk, maar met kleding heb ik daar wat meer moeite mee, omdat kleding hoe dan ook gewoon relatief snel kapot gaat. (Ook kwaliteits-kleding uit mijn ervaring). Dus als ik dan tussen een betaalbare jeans van een fast fashion store en een duurzame jeans met een hoog prijskaartje die ongeveer even lang mee gaan moet kiezen, dan word het met mijn beperkte studenten budget toch echt die eerste.

Bovendien is de keuze nog zò minimaal onder duurzame kleding, op die website zijn er zelfs maar 2 ‘A’ merken onder fashion.

Misschien later, als ik meer te besteden heb en er een breder aanbod onder duurzame mode is word het echt interessant om een kledingkast met duurzame fashion te bouwen.

Wat een interessante topic!
Ik ben ook al een poosje bezig met informatie opzoeken over ethical fashion en één ding is duidelijk: we hebben nog een lange weg te gaan, maar er komt al langzaamaan verbetering. Ik denk dat de echte “Revolutie” (om het zo maar even te noemen) niet meer lang op zich laat wachten.

Voor de mensen die zich meer willen verdiepen in het onderwerp Kristen Leo maakt ook interessante videos op YouTube over dit topic.
Wat betreft de Fast Fashion boosdoeners: Inditex is op dit moment de meest bekende overkoepelende organisatie die vaak slecht in het nieuws komt. O.a. de volgende kledingketens vallen hieronder: Zara, Pull&Bear, Bershka en Stradivarius.

Wat betreft H&M: 13.7% van de kleding die ze verkopen is gemaakt van sustainable cotton, niet zoveel dus. H&M heeft vooral veel mooie plannen, maar in werkelijkheid zijn de arbeidsomstandigheden op dit moment nog erg slecht.

Als je meer ethical/sustainable bezig wilt zijn met fashion (en een klein budget hebt, zoals ik :cold_sweat:), kun je het beste

1. naar kringloopwinkels (thrift shops) gaan en tweedehandskleding kopen
  2. kleding ruilen
  3. geen impulsaankopen doen en goed nadenken of het een goede investering is
  4. geld investeren in iets duurders dat langer meegaat, door te besparen op goedkopere dingen die kort meegaan
  5. of zelf kleding naaien van duurzame materialen, als je creatief bent :wink: (withwendy heeft op YouTube hele leuke, handige en niet zo’n moeilijke naaitutorials)

Trouwens, KOKO TOKO in Groningen is echt een fantastische winkel met fair kleding.

@Britt, leuke tips! Wil ook echt leren naaien. Moet mij maar eens inschrijven op een cursus.

@Soepstengel
Dankje :slightly_smiling_face:
Ik heb zelf ook een naaicursus gevolgd van 2 seizoenen. In het eerste seizoen leerden we de basics en in het tweede seizoen gingen we ook echt zelf kleding maken.
Wel echt een aanrader om eens te proberen! Ik merk zelf dat je al een heel eind komt als je gewoon de basic naaitechnieken kent en niet van plan bent hele ingewikkelde kleding te maken :slightly_smiling_face:

^Jij hebt er veel aan gehad dus? Maak je nu ook je eigen kleding?

Vind het heel lastig om in Spanje eerlijke kleding te vinden :frowning_face:

@Soepstengel
Ja, best wel!
Ik heb laatst een keer een velvet zwarte bodycon dress gemaakt voor het gala en die was goed gelukt :slightly_smiling_face: Ik weet nu ook hoe je patronen kan kopiëren van kleding die je al hebt, waardoor je een feite gewoon je leuke kleding kunt “clonen” met elke stof die je wilt! (filmpje staat op kanaal van withwendy)

Oh woon je in Spanje? Wat gaaf :slightly_smiling_face: