Vandaag las ik dus een bericht over de instagram ster essena o’neill. Ik ken haar verder niet maar het blijkt dus dat ze haar geld verdiende met foto’s op instagram plaatsen. Het blijkt dus dat ze het allemaal heeft gefaked en daarom heft ze haar instagram account op. Vandaag las ik dus dat ze gewoon opnieuw is begonnen met een andere website, ze is dus nog steeds actief maar dan met een ander onderwerp. Ze vraagt zelfs geld aan mensen omdat ze niet meer wordt gesponsord. Er bestaat ook zoiets als werken voor je geld…
Ik vind het wel echt heel erg heftig als je je voordoet als een goed persoon, dit over het hele internet verspreid wordt en blijkt dat dit dan gewoon een tactiek is… Ik weet niet meer wat je tegenwoordig wel of niet moet geloven er is altijd een verhaal achter alles…
Ja dat las ik dus! Precies zoals je het zegt, als je het allemaal zo zat bent begin je toch niet een nieuwe website ? Tuurlijk is het goed dat ze het idee laat zien wat instagram met je leven doet en hoe nep het is. Maar ga dan inderdaad niet om geld lopen vragen, terwijl je zegt dat je een echt leven wilt beginnen.
Ze begint een nieuwe waar ze aandacht richt op hele andere dingen dan eerst
Nu zijn het geen foto’s meer van mooie kleding en haren, maar boeken/inspirerende filmpjes en veganisme nog meer promoten dan ze eerst deed (en nog veel meer andere dingen).
Wss omdat ze een heleboel followers had en dit inééns gebeurde wat zorgde voor een shock.
Ik vind het goed voor haar dat ze ineens voor hele andere dingen wil staan (die natuurlijk een stuk belangrijker zijn). Wel vind ik het een beetje onbegrijpelijk waarom ze 100% weigert geld te verdienen met de dingen waar ze WEL achter staat maar het liever random ontvangt van mensen die haar volgen (zie net op haar site dat dat stukje met ‘support me’ weg is gehaald… misschien gebeurt dat dus ook niet meer?). Iig ik denk wel dat het oprecht meisje is met een goed hart en dat dit niet een stunt is of zo totaal niet.
edit: dat stukje met support me zit er nog wel :’)
Ik lees dit op haar site:
“Sponsored Disclaimer: I will never do paid posts or advertisement for ANY brands on this site or in any of my videos ever again. Everything I mention, I mention because I use it and love the product. There is NO money associated.”
Ik snap je wel hoor, ook dat je het allemaal een beetje raar vindt maar ik denk wel een beetje te snappen wat ze wil Dit is ook ‘andere’ social media dan instagram/yt etc. Op haar site bijv. zet ze nog wel filmpjes maar met vimeo (waar ze dus geen geld mee verdient, waar het niet draait om hoeveel mensen je filmpje hebben geliked etc). Iig wat ze ook doet, ze gebruikt social media wel voor iets veel belangrijkers en dat is best bewonderenswaardig vind ik persoonlijk… ze is nu bijv. bezig met meer aandacht voor veganisme (laatste paar filmpjes) en hoe kleding wordt gemaakt, dingen waar de meeste mensen niet mee bezig zijn. Maar haar volgers zullen wss toch even de filmpjes kijken die zij heeft gelinkt… en zo ontstaat er toch een beetje meer interesse en hebben mensen ook ‘meer’ door wat er gaande is… altijd beter dan een random bikinifoto op instragram vind ik dan
Ik volg Essena Oneill denk ik al zeker 3 jaar op Instagram. En ik snap wel wat haar bedoeling is achter alles. Wat ik uit haar Instagram opmaakte was dat ze een perfect leven leidde, mooi lichaam, mooie foto’s, mooie kleding en dat ze veel leuke dingen deed.
Wat blijkt is dus dat haar leven in het echt niet echt zo was. Ze werd op haar 15e benaderd door merken met mooie kleding die vroegen of ze voor geld wat foto’s wilde maken: natuurlijk doe je dat dan, zou ik ook doen. Maar doordat ze dus zo bezig was met mooie foto’s maken van het perfecte leven dat ze zogenaamd leidde, heeft ze eigenlijk niet echt geleefd omdat ze alleen bezig was met likes en volgers. Zo is hoe ik het begreep. Ze wil hiermee dus meiden waarschuwen dat niet alles wat je online ziet ook echt is hoe het is. (ze gaat hier wel een beetje ver in vind ik, met die huil filmpjes enzo)
Op Instagram heeft ze 1,5 week geleden alle captions veranderd naar wat de werkelijkheid achter de mooie foto was.
Ik vind het goed dat ze laat zien wat de waarheid achter haar foto’s was, maar vind niet dat ze dit had moeten generaliseren naar alle mensen op social media. Denk dat ze gewoon een beetje in de knoop zit met zichzelf op dit moment en dat ze dat eerst moet oplossen voordat ze aan nieuwe dingen begint
Mee eens! Ik kende Essena zelf niet maar ik weet wel wat zulke Instagram accounts doen. Ik vind het goed van haar dat zij de andere kant heeft laten zien: ze krijgt er voor betaald, haar leven is niet perfect, ze deed een hele dag over 1 foto: alles is nep. En dat zij juist enorm ongelukkig was, omdat zij haar geluk meette door middel van nummers: volgers, likes, views, etc. Ik begrijp iig dat ze zo heeft gereageerd en zo heeft gehandeld!
Maar ik vind dat dit nu social media in heel kwaad daglicht stelt. Social Media kan goed zijn, Essena ging er gewoon verkeerd mee om. Ik ben het daarom wel eens met de mening van deze youtuber: - YouTube
Ik zag haar video nog voor het zo viral ging en toen was het echt een eyeopener voor mij, omdat ik veel van dat soort accounts volg. Heel jammer dat ze het daarna verpeste door te vragen om geld. Nu lijkt het inderdaad alsof ze het voor het geld deed, wat ik niet geloof, maar ik vind het wel apart. Social Media maakte je depressief, je hebt je woordje op internet gezegd: nu wordt het tijd om weer ‘normaal’ te worden en geld te verdienen zoals 99% van de mensen. En niet via hetzelfde social media platform om geld gaan vragen.