Essay euthanasie

Hee meiden,

Ik ben student journalistiek en ik schrijf een essay over euthanasie. Jullie zouden mij enorm helpen als jullie argumenten op mijn stelling willen geven.

De stelling luidt: euthanasie of hulp bij zelfdoding mag door iedereen gedaan worden zonder dat het een strafbaar feit is.

Ik zal het even uitleggen. Alleen een arts mag euthanasie uitvoeren op helpen bij zelfdoding. Maar niet iedereen krijgt euthanasie, terwijl ze dat wel graag willen. Deze patiënten hebben een uitzichtloos en ondraagzaam leven, maar een euthanasieverzoek wordt niet ingewilligd. Het komt dus voor dat ze hierdoor zelf een overdosis aan medicijnen innemen of een partner/ echtgenoot helpen hierbij. Maar hulp bij zelfdoding door iemand anders (behalve een arts dus) is strafbaar en kan een gevangenisstraf van drie jaar opleveren…

Dus graag jullie mening hierover! Alvast hartstikke bedankt! :slightly_smiling_face:

Mijn oma heeft zich laten euthaniseren een jaar terug door de arts.

Ik heb een tijd terug nog een documentaire over hulp bij zelfdoding gezien (volgens mij van Zembla).

http://www.nederland2.nl/programmas/472-zembla-dokter-mag-ik-dood/uitzending/26810

Tja, ik denk dat de regeltjes van het euthaniseren wel wat versoepeld kunnen worden. Dat euthanasie sneller goedgekeurd wordt. Ik snap dat familie geneigd is om het recht in eigen hand te nemen, maar je kan niet aantonen dat de persoon in kwestie echt wilde overlijden, natuurlijk, dus ik snap dat het op deze manier ontmoedigd wordt.

Hoe kan je achteraf aantonen dat diegene echt dood wilde? Maar ik vind het ook weer niet logisch dat er dan een gevangenisstraf van 3 jaar wordt toegepast. Als een arts weigert euthanasie toe te passen, vind ik het niet zo vreemd dat de hulp van anderen wordt ingeschakeld. Oftewel, de euthanasiewet zou veranderd moeten worden.