Essay euthanasie

Hee meiden,

Ik ben student journalistiek en ik schrijf een essay over euthanasie. Jullie zouden mij enorm helpen als jullie argumenten op mijn stelling willen geven.

De stelling luidt: euthanasie of hulp bij zelfdoding mag door iedereen gedaan worden zonder dat het een strafbaar feit is.

Ik zal het even uitleggen. Alleen een arts mag euthanasie uitvoeren op helpen bij zelfdoding. Maar niet iedereen krijgt euthanasie, terwijl ze dat wel graag willen. Deze patiënten hebben een uitzichtloos en ondraagzaam leven, maar een euthanasieverzoek wordt niet ingewilligd. Het komt dus voor dat ze hierdoor zelf een overdosis aan medicijnen innemen of een partner/ echtgenoot helpen hierbij. Maar hulp bij zelfdoding door iemand anders (behalve een arts dus) is strafbaar en kan een gevangenisstraf van drie jaar opleveren…

Dus graag jullie mening hierover! Alvast hartstikke bedankt! :slightly_smiling_face:

Mijn oma heeft zich laten euthaniseren een jaar terug door de arts.

Ik heb een tijd terug nog een documentaire over hulp bij zelfdoding gezien (volgens mij van Zembla).

http://www.nederland2.nl/programmas/472-zembla-dokter-mag-ik-dood/uitzending/26810

Tja, ik denk dat de regeltjes van het euthaniseren wel wat versoepeld kunnen worden. Dat euthanasie sneller goedgekeurd wordt. Ik snap dat familie geneigd is om het recht in eigen hand te nemen, maar je kan niet aantonen dat de persoon in kwestie echt wilde overlijden, natuurlijk, dus ik snap dat het op deze manier ontmoedigd wordt.

Hoe kan je achteraf aantonen dat diegene echt dood wilde? Maar ik vind het ook weer niet logisch dat er dan een gevangenisstraf van 3 jaar wordt toegepast. Als een arts weigert euthanasie toe te passen, vind ik het niet zo vreemd dat de hulp van anderen wordt ingeschakeld. Oftewel, de euthanasiewet zou veranderd moeten worden.

Ik heb hier ook een heel verslag over moeten schrijven. Ik vind dat het niet zomaar door iedereen gedaan mag worden, dus alleen door doktoren. Wel vind ik dat alle patienten een paar therapiegesprekken moeten hebben gehad, om de zekerheid van de beslissing helder te hebben. Vanuit die gesprekken kan je dan aangaan of diegene euthanasie kan krijgen.

Dit is heeeel kort mijn verslag van vorig jaar haha

Ik heb er toevallig vorige week nog een English Essay over geschreven. Mijn argumenten waren:

1. Legalizing euthanasia will reduce the amount of suicides and deaths due unprofessional ways.
    → Minder zelfmoorden, en daarbij; het is bekend dat er nogal wat artsen zijn (met name in de VS) die door moral issues zoiets hebben van “ik wil hem/haar uit zijn lijden verlossen” en daarom stoppen met medicatie geven (passieve euthanasie), of juist iets geven waardoor het hart stopt (actieve euthanasie). dit registreren zij dan als een andere doodsoorzaak.
  2. de American Constitution, geschreven door de Founding Fathers, beschrijft het volgende:
    …every citizen of the United States…right of life.
    → de Grondwet geeft alle mensen het RECHT op leven, niet de PLICHT om te leven. Je kunt dit nog verder uitwerken als het gaat om rechten voor het individu
  3. “Legalizing euthanasia will improve the quality of life”
    → Nederland is de enige Nation waar euthansie legaal is, je kunt dit als voorbeeld noemen. Je ziet bijvoorbeeld dat veel families de laatste weken extra mooi, extra bijzonder maken om zo toch een mooie herinnering aan die persoon over te houden. Ook heeft dit een bijdrage aan het rouwproces voor de nabestaanden. En oja het is ook zo dat deze persoon zelf kan terugdenken aan een mooi leven, in plaats van nog 20/30 jaar te moeten lijden (er is tenslotte een reden waarom deze mensen dood willen).

Sorry voor het slordige en halve nederlands/engelse taalgebruik. Ik ben moe haha.

Ohhhh wacht ik begrijp nu de specifieke stelling pas… Mijn argumenten sluiten daar dus niet helemaal op aan, haha!

Aah, super! Dankjewel voor jullie argumenten :wink:
En maakt niet uit, Sarah! Ik kan wel zoiets gebruiken, alleen dan anders formuleren!

Ik vind dat er in de eerste plaats gekeken moet worden of diegene niet geholpen kan worden (wat vaak wel kan, bijv. bij deprssivieteit). Als dat niet het geval is (bijv. Ongeneeslijk ziek oid.) dan zou euthanasie overwogen kunnen worden, maar wel altijd door een professionele arts, anders kun je simpelweg het verschil met moord achteraf niet meer zien…

Dit is misschien wel een erg gekleurde mening, maar ik snap ook best dat sommige mensen gewoon de energie niet meer op kunnen brengen voor hulp oid. Maar hopelijk heb je er iets aan…