Ervaringen studeren Amsterdam

Hallo allemaal!

Ik weet dat er een topic voor studeren in Amsterdam 2015-2016 is, maar die is dus van vorig schooljaar en er is al een half jaar niet meer in gereageerd. Vandaar dat ik een nieuw topic open.

Sinds een tijdje zit ik te twijfelen om in Amsterdam te studeren. De studie die ik eventueel zou willen doen, wordt namelijk alleen in Amsterdam gegeven. Het is voor mij alleen best wel een ding, aangezien ik Amsterdam als stad nog nooit eerder heb overwogen. Ik ben daarom óntzettend benieuwd naar mensen hun ervaringen. Zelf zit ik er namelijk wel mee dat het zo groot is en dat ik het idee heb dat je zo makkelijk verzuipt in die stad. Verder ben ik ook benieuwd naar hoe het daadwerkelijke studentenleven er is. Het is immers niet persé een studentenstad. Hoe is dat qua sfeer? Verder ben ik natuurlijk benieuwd naar hoe het jullie is gelukt om een kamer te vinden en ook ben ik benieuwd naar bijvoorbeeld ervaringen met studentenverenigingen. Eigenlijk alles haha.

Alvast bedankt!!

Hoi, ik studeer sinds dit jaar in Amsterdam, terwijl ik uit een best klein dorp kwam. Ik woon ook sinds deze week in kamers in Amsterdam.
De stad is groot - ja. Ik weet niet waar je wilt gaan studeren, maar ik zit niet in het centrum dus dat zie ik eigenlijk ook weinig. Met uitgaan ben ik wel in de stad zelfs en dat vind ik echt super leuk en gezellig, het is wel druk soms maar dat heb je overal denk ik wel. Ik zit nog niet bij een studentenvereniging, maar dat wil ik wel gaan doen volgend jaar om m’n contactenkring uit te breiden.

Als je nog vragen hebt mag je me altijd pben :slightly_smiling_face:

Dankjewel voor je reactie! Ik zal je zeker even een pb’tje sturen! Meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom!

Ik vond het er verschrikkelijk en heb na een jaar Amsterdam verruild voor een ‘‘echte’’ studentenstad. Ik raad zelf dan ook iedereen af die in Amsterdam wilt studeren. Uiteindelijk moet je natuurlijk zelf beslissen, maar ik vond het helemaal niks. Veel te groot en ongezellig. Vooral in vergelijking met waar ik nu woon, wat wel een stad is die wordt gezien als een echte studentenstad. Nee, ik vond het maar niks.

Als je Amsterdam overweegt als stad om te gaan studeren moet je je denk ik vooral heel goed afvragen wat je wilt/verwacht van je studentenleven en stad. Zoals Invitesyouin hierboven zegt is Amsterdam niet de gemiddelde studentenstad en kan het vooral in het begin heel groot lijken -als je er eenmaal een tijdje woont valt dit trouwens heel erg mee en is het helemaal niet meer zo groot-. Het ligt er natuurlijk ook aan of je er voor kiest om bij een studentenvereniging gaat en of je verder nog actief bezig bent met het studentenleven. Heel veel mensen zeggen dat Amsterdam geen studentenstad is maar er zitten natuurlijk wel twee hele grote uni’s en een hogeschool dus aan activiteiten zeker geen gebrek, het is alleen wel wat meer verspreid en grootschaliger dan in de gemiddelde studentenstad. Denk dus eerst vooral goed na over wat jij precies verwacht van je studententijd.

als je verder nog vragen hebt mag je me ook een note sturen!

Ik wil zelf ook in Amsterdam gaan studeren in september!
Ik heb Amsterdam voorheen nooit overwogen en deze winter it just crossed my mind en vanaf dat moment heb ik het idee niet meer los kunnen laten. Ik weet nog niet welke studie (afhankelijk van de uitslag van selectie). Wat wil jij gaan studeren?
Dat grootschalige vind ik echt leuk, een typische studentenstad past niet bij mij en in Amsterdam verveel je je ook vast nooit.
Ik ben er de afgelopen tijd best vaak geweest voor open dagen, weekendje weg enzo en zodra je de stad wat beter leert kennen (vooral binnen de ring), zul je al gauw merken dat het niet zó groot is maar toch blijven er altijd nieuwe plekken om te ontdekken over en dat is echt leuk.

Ik studeer in Amsterdam en het is echt een geweldige stad! Er is zoveel te doen en te zien. Het is niet zo dat je er ‘verzuipt’.
Schrijf je alvast in op studentenwoningweb en houd kamer.net in de gaten deze twee zijn zeer waardevol!
Ik zit nog niet bij een studentenvereneging omdat ik een hele leuke studiegroep heb maar ik denk er momenteel wel over na.

Als je vragen hebt specifiek hoor ik het wel :slightly_smiling_face:!

Ik neem aan dat je kamernet.nl bedoelt en daar staat inderdaad echt enorm veel op. Ik sta nu vanaf september ingeschreven op sww/duwo dus het plekje het meest dicht bij Amsterdam dat ik kan krijgen is in Hoofddorp en ik wil per se in de ring zitten. Via Facebook vind je ook bizar veel, ook al heb je daar veel ‘concurrentie’.
Waar woon je zelf ongeveer?
Welke studentenverenigingen lijken je leuk en wat voor beeld heb je bij die verenigingen? (bv corps of juist wat losser)

Dankjulliewel voor de reacties! Ik had het bijna niet meer verwacht, dus ik had al een tijdje niet meer gekeken haha.

@Feelinggood, fijn om te horen! En het is niet zo dat je daar echt veel moeite voor hebt hoeven doen? En wat maakt dat je dan nu toch wel overweegt om bij een studentenvereniging te gaan?

@Astrifer, ik woon zelf echt in het ‘Hoge Noorden’, dus op kamers zal ik wel moeten haha. Zou meer dan tweeënhalf uur reizen zijn anders. Ik denk niet dat ik een corporale vereniging aan zou kunnen haha. Ik zou echt niet tegen die extreem ongelijke behandeling kunnen. Dus ik denk zeker een lossere vereniging!

Ik kom zelf uit het hoge noorden en woon nu ook in Amsterdam. Dat was een behoorlijke stap dus, maar heb er nog geen seconde spijt van gehad. Amsterdam is een prachtige stad en er is altijd wel iets te doen.
Ik ben zelf wel wat ouder en heb niet meer behoefte aan het typische studentenleven, dus daar kan ik je niet veel over vertellen. Wel kan ik je zeggen dat ik het heerlijk vind om met vrienden/vriendinnen etc een drankje te doen in de stad of lekker wat te eten, etc. Of gewoon op een vrije dag of in het weekend even de kalverstraat in te duiken of een museum of iets te doen. Je hoeft je in ieder geval niet te vervelen.
Zeker als je bij een vereniging gaat, dan ga je je echt wel vermaken denk ik hoor.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je flink moet sparen. Amsterdam is een hele dure stad, vooral als je perse binnen de ring wil wonen. En zorg voor een fiets, dat is toch wel erg handig.
Ik woon zelf buiten de ring maar ik vind dat zelf niet erg. Lekker rustig, maar met 20 minuutjes fietsen zit ik op het Leidseplein. Met het OV ben ik binnen 10 minuten op amsterdam centraal. En ik betaal de helft minder dan als ik binnen de ring zou wonen.

@MORIARTY, dat snap ik ook wel weer. Zodra je de juiste mensen hebt ontmoet, biedt Amsterdam natuurlijk juíst énorm veel mogelijkheden. Geld is inderdaad nog wel een punt. Ik heb zeker al wel gespaard, maar mijn studententijd zal in Amsterdam toch wel een stuk meer geld gaan kosten. Dat heb ik zéker door. Ik heb er zelf overigens totáál geen problemen mee om buiten de ring te wonen. Ik ben gewend om enorme stukken te fietsen, dus dan zal die 20 minuutjes naar het centrum ook wel lukken.

Haha grappig, ik kom uit het verre zuiden dus voor mij is het ook 2,5 uurtjes enkeltje met de trein.
20 minuten fietsen naar Leidse is eigenlijk goed te doen, en misschien is het ook wel erg van me om dit als 19-jarige te zeggen maar ik vind buitenshuis zijn in het donker altijd heel eng als het niet druk is en als ik dan wel eens na een concert of dergelijke in de Bijlmer rondloop en zie wat voor mensen daar rond kunnen lopen, dan voel ik me daar echt totaal niet op mijn gemak bij. In wijken in de ring heb je ook lastige mensen/toeristen maar ook veel ‘gewone’ mensen (ja sorry ik kan dit echt niet beter verwoorden). Mijn budget is 550 euro, ik krijg nog 100 euro per maand van mijn ouders dus de aller uiterste grens is 650 euro. Die van jullie?
het liefste begin ik nu al met zoeken naar een kamer (per 1 juni) maar alles is nu per direct of 1 maart helaas

Mijn budget was 550, maar ik heb nu wat gevonden wat 15 min van leidse is en 20 min van de universiteit voor 450, dus dat is altijd chill haha. Goed zoeken, aan studentenwoningweb heb ik persoonlijk niks gehad omdat ik zo kort ingeschreven stond en ik heb het via facebook gevonden. Kamer in amsterdam zou ik niet té kieskeurig zijn overigens.

mag ik vragen welke studie je wilt doen? Ik wil namelijk ook een studie gaan doen na mijn vwo, die ook alleen in amsterdam zit haha, ik dacht : misschien is het dezelfde

Ik voel me hier juist veiliger dan in het dorp waar ik vandaan kom, zie overal politie rijden dus als me wat gebeurt dan komt het sowieso wel goed. En ja, bepaalde wijken moet je gewoon niet als meisje alleen in het donker lopen, maar dat is echt niet alleen in Amsterdam zo.
Bijlmer valt tegenwoordig echt heel erg mee, je kunt beter door de Bijlmer fietsen dan door West. Maargoed, ik woon zelf 10 min fietsen van de Bijlmer maar kom er nooit, heb er niets te zoeken dus waarom zou ik het opzoeken? Maar woon wel buiten de ring, maar waar ik woon gebeurt nooit wat en is het hartstikke veilig.

Ik studeer en woon ook in Amsterdam en ik vind het geweldig! Ik moet eerlijk zeggen dat Amsterdam ook niet mijn eerste keuze was qua stad om te studeren, maar ook mijn studie zit alleen in Amsterdam dus ik moest wel. Nu ben ik daar juist super blij mee, want ik heb het super erg naar m’n zin! Amsterdam leeft, er is altijd wat te doen en alles kan er ook gewoon. Het is misschien geen typische studentenstad, maar je kan het studentenleven ook zelf een beetje opzoeken door bij een vereniging te gaan bijvoorbeeld. Als je zeker op kamers wil zou ik trouwens nu alvast beginnen met zoeken, het kan lang duren voor je iets vindt wat binnen je budget past.