Hoihoi!
Ja, ik weet het, het duurt nog heel lang want ik moet eerst nog vier jaar school doen etc, maar eigenlijk ben ik er erg nieuwschierig naar omdat ik er al een hele tijd mee in mijn hoofd zit.
Ik wil al lang naar de politieacademie, Nederlandse politieserie’s hebben mij geïnspireerd (dus geen CSI want ik weet dat dat nog meer nep is dan serie’s als Flikken Maastricht en Baantjer) en ik zit nu al mijn toekomst uit te stippelen. Maar ik wil eigenlijk zeker weten dat bij de politie gaan iets voor mij is en ik was eigenlijk opzoek naar ervaringen. Wat ik wil is na mijn school een tussenjaar nemen, of 2 tussenjaren. -hieronder lees je waarom- En dan een opleiding tot Hoofdagent/agent doen. Na die opleiding wil ik doorstromen naar de recherche wat kan door middel van straatervaring en cursussen. Ik wil expres geen opleiding doen tot recherchekundige, want dat is meer theorie en ik wil in de praktijk werken. Nu vraag ik me af of hoofdagent of agent makkelijker is voor hetgeen wat ik daarna wil doen, bij de recherche dus. Want daar gaat het uiteindelijk allemaal om. Is de opleiding tot agent of hoofdagent makkelijker voor mij en hebben hier mensen ervaring met deze opleiding?
Daarbij wil ik graag op kamers in Amsterdam. Ik heb een één of andere obsessie met Amsterdam die ik zelf ook nog niet 100 procent begrijp maar ik weet zeker dat ik daar wil gaan wonen. Amsterdam is nu zo’n half uurtje rijden bij mijn huis vandaan dus dat valt wel te doen met het openbaar vervoer. Maar eigenlijk zou ik heel graag op kamers gaan. Alleen hebben we het bij mijn thuis vrij vaak over de toekomst, en hebben mijn ouders mij al verteld dat als ik zo graag in Amsterdam wil studeren en op kamers wil daar, dat ik mijn kamer dan ook mooi zelf mag betalen. Iets wat ik wel begrijp. Nu ben ik wel zo’n type van: je moet je droom achter na gaan, dus ik ben ook zeker van plan om daadwerkelijk op kamers te gaan daar. Vandaar dat tussenjaar. Dan wil ik geld verdienen om mijn kamer goed te kunnen financieren, en geen steun van mijn ouders nodig heb, die ik ook niet krijg. Dus zo’n tussenjaar is niet alleen daar voor nodig, maar ook als ik de opleiding tot hoofdagent wil doen, want daar moet je 18 voor zijn en ik ben als ik klaar met school ben 17. Zijn de kamers in Amsterdam echt zo duur, of zijn dat maar speculaties, en kan je als je een tussenjaar gehad hebt de kamer financieren?
Misschien ben ik als heel mijn plan doorgaat wel de gelukkig omdat het een politieopleiding is en dat vergoed word door de regering. Dan heb ik in ieder geval de kosten van de opleiding niet ook nog eens.
Als jullie me kunnen helpen met deze 2 vragen ben ik daar heel erg dankbaar om en ik ga nu weer even lekker Flikken Maastricht kijken!
Doegg x