Ervaringen Politieacademie & op kamers.

Hoihoi!

Ja, ik weet het, het duurt nog heel lang want ik moet eerst nog vier jaar school doen etc, maar eigenlijk ben ik er erg nieuwschierig naar omdat ik er al een hele tijd mee in mijn hoofd zit.
Ik wil al lang naar de politieacademie, Nederlandse politieserie’s hebben mij geïnspireerd (dus geen CSI want ik weet dat dat nog meer nep is dan serie’s als Flikken Maastricht en Baantjer) en ik zit nu al mijn toekomst uit te stippelen. Maar ik wil eigenlijk zeker weten dat bij de politie gaan iets voor mij is en ik was eigenlijk opzoek naar ervaringen. Wat ik wil is na mijn school een tussenjaar nemen, of 2 tussenjaren. -hieronder lees je waarom- En dan een opleiding tot Hoofdagent/agent doen. Na die opleiding wil ik doorstromen naar de recherche wat kan door middel van straatervaring en cursussen. Ik wil expres geen opleiding doen tot recherchekundige, want dat is meer theorie en ik wil in de praktijk werken. Nu vraag ik me af of hoofdagent of agent makkelijker is voor hetgeen wat ik daarna wil doen, bij de recherche dus. Want daar gaat het uiteindelijk allemaal om. Is de opleiding tot agent of hoofdagent makkelijker voor mij en hebben hier mensen ervaring met deze opleiding?

Daarbij wil ik graag op kamers in Amsterdam. Ik heb een één of andere obsessie met Amsterdam die ik zelf ook nog niet 100 procent begrijp maar ik weet zeker dat ik daar wil gaan wonen. Amsterdam is nu zo’n half uurtje rijden bij mijn huis vandaan dus dat valt wel te doen met het openbaar vervoer. Maar eigenlijk zou ik heel graag op kamers gaan. Alleen hebben we het bij mijn thuis vrij vaak over de toekomst, en hebben mijn ouders mij al verteld dat als ik zo graag in Amsterdam wil studeren en op kamers wil daar, dat ik mijn kamer dan ook mooi zelf mag betalen. Iets wat ik wel begrijp. Nu ben ik wel zo’n type van: je moet je droom achter na gaan, dus ik ben ook zeker van plan om daadwerkelijk op kamers te gaan daar. Vandaar dat tussenjaar. Dan wil ik geld verdienen om mijn kamer goed te kunnen financieren, en geen steun van mijn ouders nodig heb, die ik ook niet krijg. Dus zo’n tussenjaar is niet alleen daar voor nodig, maar ook als ik de opleiding tot hoofdagent wil doen, want daar moet je 18 voor zijn en ik ben als ik klaar met school ben 17. Zijn de kamers in Amsterdam echt zo duur, of zijn dat maar speculaties, en kan je als je een tussenjaar gehad hebt de kamer financieren?

Misschien ben ik als heel mijn plan doorgaat wel de gelukkig omdat het een politieopleiding is en dat vergoed word door de regering. Dan heb ik in ieder geval de kosten van de opleiding niet ook nog eens.

Als jullie me kunnen helpen met deze 2 vragen ben ik daar heel erg dankbaar om en ik ga nu weer even lekker Flikken Maastricht kijken!

Doegg x

Ja klopt. Ik heb eigenlijk altijd wel al gesport en ik basketbal nu. Zodra het kan ga ik krachttrainingen doen in de sportschool. Daar heb ik nu nog geen geld voor en ja, ik moet het zelf betalen. Kan je je kracht ook trainen door te kickboksen? Kickboks lijkt me namelijk wel leuk!

Om te beginnen, ik ben zelf ook heel erg fan van Flikken Maastricht, maar ik denk dat je moet oppassen met het idee dat het werk van de rechercheurs wat je ziet in Flikken Maastricht en Baantjer heel erg overeen komt met de werkelijkheid. In de praktijk is het veel minder actie en veel meer papierwerk en zaken uitzoeken op het bureau.
Misschien is het slim om eens te proberen of je een dag kan meelopen met een agent zodat je kan zien hoe een werkdag eruit ziet en wat er gedaan wordt op een dag.
En nog een tip, volg je droom! Als je over een paar jaar helemaal overtuigd bent dat je wil studeren aan de politieacademie, ga daar dan ook voor! Met veel motivatie kan je alles :slightly_smiling_face:

En over een kamer in Amsterdam… je moet geluk hebben om een goede betaalbare kamer te kunnen krijgen. Als je veel werkt in je tussenjaar en dat geld spaart, kom je al een eind. Ik denk alleen wel dat je een baantje moet blijven houden tijdens je studie, al is het alleen voor een zaterdag bijvoorbeeld. Het gaat je niet lukken om van alleen studiefinanciering de kamer te betalen.

Dat snap ik. Ik krijg ook maandelijks een klein salaris had ik ergens gelezen, minder dan het salaris wat je krijgt als je afgestuudert bent enzo natuurlijk, maar het is iets, en dat is beter dan niets natuurlijk.

Je moet niet uitgaan van series als flikken Maastricht, de zaken gaan er in de realiteit nogal anders aan toe.

De selectieprocedure is erg zwaar, maar je kunt je op bepaalde onderdelen wel goed voorbereiden (denk aan werken aan je conditie). Daarnaast is er ook genoeg literatuur te vinden over politiewerk, dat ligt een stuk dichter bij de realiteit dan de series die je op tv ziet.

Ik zou je trouwens niet helemaal vastpinnen op de politie, er bestaat altijd een kans dat je niet word toegelaten, dat je tijdens de opleiding eraf moet of dat het toch niet is wat je wil. Ga je dus ook oriënteren op een alternatief.

Ik wil zelf ook al vanaf dat ik een klein meisje was bij de recherche. Ik ga nu criminologie studeren, een studie die erg goed past bij de master recherchekundige (al wil ik ook gewoon mijn master in criminologie gaan halen, maar goed). Het fijne aan criminologie is dat ik makkelijk bij de politie terecht kan komen, maar ook nog andere mogelijkheden heb met deze studie. Dat bedoel ik dus met alternatief, zorg dat een plan B hebt. Je komt niet zomaar bij de politie.

Ja, dat weet ik en dat lijkt me nogal logisch natuurlijk. Ik weet niet of je Flikken Maastricht wel eens hebt gezien maar de zaken die ze daar hebben zijn soms zo snel opgelost dat het in het echt niet eens kan omdat ze er in reallife soms wel jaren over kunnen doen.

In de studie criminologie heb ik mezelf eigenlijk helemaal niet zo goed verdiept. Word tijd om daar iets over op te zoeken dus! Ikzelf wil niet de opleiding tot recherchekundige doen. Dat is meer omdat ik meer in de praktijk wil doen en meer buiten wil zijn. Een recherchekundige is meer het brain achter hoe de recherche een bepaalde zaak weer aanpakt.

hmm up

Maar als de overheid het financiert, heb je toch helemaal geen recht op stufi? Daarbij kan het goed zijn dat ze over 4 jaar het lenen al hebben doorgevoerd.

Geen idee, zal ik eens gaan opzoeken. Maar ik had toch volgens mij ook helemaal niks gezegd over een stufi? In ieder geval weet je het maar nooit met de regering dus er kan wat dat betreft nog van alles veranderen.

Daarom vraag ik het ook, haha. Want als op kamers gaan zo duur is…

Ik ging even kijken naar hoe duur een huis in Amsterdam is, gewoon, voor de grap, en je hebt een huis in het centrum, wel 1 kamer maar voor 2 ton. Maar ik vond het dus ongelofelijk meevallen eigenlijk want een rijtjes huis in west was het geloof ik was ook 2 ton en 4 slaapkamers. Dat is toch niet zoveel? Of wel, hahaa.

Wil je nu een eigen huis kopen/huren of echt op kamers. Want op kamers werkt het anders, dan heb je gewoon een huisbaas en eventueel nog huisgenoten en dan heb je gewoon een bepaald maandbedrag dat je moet betalen.

Yes I know, maar dat huizen kijken was meer omdat mijn moeder zei dat de huizen in A’dam ongelofelijk duur waren. Maar ik wil eerst op kamers ofcourse. Ik heb trouwens even gezocht, ik krijg zou geen stufi krijgen.

Nou wat je voor de prijzen krijgt is echt ongelofelijk weinig, ik denk dat ze het zo bedoelt. Als je het goed treft ben je op kamers 400 per maand kwijt en anders rond de 500.

Ik heb Flikken Maastricht wel eens gezien, daarop baseer ik ook dat het onrealistisch is. Niet alleen de snelheid waarmee ze een zaak oplossen, ook de zaken zelf en de aanpak van het team is vaak erg onrealistisch. Maar goed, daar gaat het hier niet om haha.

Omdat je in dienst bent van een korps krijg je betaalt, maar daar was je al van op de hoogte. Dat is best veel, meer als voldoende om een normale huurprijs te betalen (ik ga in A’dam uit van zo’n 400/500 per maand) en te leven. Je moet er wel rekening mee houden dat je een rijbewijs nodig hebt voordat je aan de opleiding begint, moet je die ook zelf betalen?

Als je niet van theorie houd dan is criminologie niets voor jou. Ik neem aan dat je havo doet aangezien je 17 bent wanneer je van school gaat? Ik heb zelf ook havo gedaan en heb binnen een jaar mijn hbo propedeuse gehaald waardoor ik nu kan doorstromen naar de universiteit. Dat is wel iets waar je rekening mee moet houden bij criminologie, het is een WO studie dus je hebt een hbo propedeuse nodig of een vwo-diploma.

Ik denk dat de weg die je nu beschrijft voor jou gewoon de beste is. Ik zou zeker tussendoor nog een aantal keer naar voorlichtingen van de politie gaan, daar heb ik onwijs veel aan gehad!

Over mijn rijbewijs hoef ik me geen zorgen te maken. Mijn ouders hebben een rijsscool dus ik kan gratis (behalve het examen maar die betalen mijn ouders) voor mijn scooter, motor en auto en BE rijbewijs gaan.

Theorie is voor mij al helemaal niks omdat je dan vaak erg veel moet leren en kwa doen de stof die je moet weten gewoonweg het beter in mijn hoofd krijg. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Hmm, en zou jij dan voor agent gaan of hoofdagent?

Ik heb ervaring met de selectieprocedure van d epolitie.
Ik wilde ook een baan als agent/hoofdagent.
Ik ging er heen en kreeg eerst een voorlichting. Hierin kwam het salaris naar voren van een agent. Deze mensen verdienen maar liest 1007 euro bruto (!!) per maand. kortom: je zet elke dag dat je werkt, je eigen leven op het spel. je hebt 24/7 een voorbeeld functie(parkeer je auto nooit fout want je krijgt meteen de buurt op je dag… of laat je hond nooit loslopen waar dat niet mag want je wordt meteen aangesproken) en dan krijg je net zoon 600 euro per maand dat je overhoudt. nou daar mag je wel een tweede baan naast nemen of je moet een rijke man hebben.
Ik deed de intake en werd zeer positief bevonden. Ik mocht door naar de sporttest.
Ik heb thuis na zitten denken en kwam erachter dat ik dat helemaal niet wil. Ik vind waardering belangrijk in het werk dat ik doe. En voor dat salaris, en die waardeloze waardering die je krijgt van mensen, niet mn leven op het spel zetten en 24/7 in de gaten gehouden worden of wat dan ook.
Ik besloot af te zien van de selectieprocedure.
En ik ben heel blij dat ik dit gedaan heb.

Weet niet welk niveau je hebt, maar als je bij de recherche wil kun je beter eerst vwo doen of deelcertificaten halen. Dat is makkelijker dan opstromen bij de politie want dat wil iedereen.
Ik wilde bij de bereden politie of hondengeleider. maar daar mogen er maar 2 starten elk jaar dus kans dat je daarbij zit is klein.
Beste is gewoon om het niveau te behalen voor recherche en dan solliciteren voor die functie.

en ik geloof dat de academie je helpt met huisvesting.