ervaringen opleiding allround laborant MBO 3

Daar kom ik weer met een vraagje. Ik heb in andere topics niet zo veel kunnen vinden over deze opleiding. Ik heb een paar vragen voor de persoon die deze opleiding heeft gedaan of doet.

1. Kan ik met deze opleiding iets medisch gaan doen? Bloedonderzoeken of iets met medicijnen, ik ben dan wel bereid om door te leren.
  2. Is en blijft het werk/opdrachten afwisselend? Dat je niet tien keer in een week het zelfde moet uitvoeren?
  3. Wat voor vakken krijg je op school? In het rijtje zag ik staan wiskunde en natuur scheikunde plus nog een aantal vakken, word dit gegeven zoals op de middelbare of is het meer een samenvoeging van die vakken?

Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar dit klinkt als een opleiding voor in een laboratorium.
Wil je iets met de gezondheidskant doen, raad ik je aan verpleegkunde op niveau 4 te doen. Hierna kun je nog doorstromen naar verpleegkunde op het HBO.

Ik weet niks van het MBO, maar kan je wel wat vertellen over doorstroommogelijkheden naar het HLO en hoger.

Als je doorstroomt naar het HLO (hoger laboratorium onderwijs) kun je inderdaad in de medische hoek uitkomen als je wilt. Ik had een collega die HLO had gedaan en in het ziekenhuis bloedonderzoek deed bij mensen met ontstekingsziekten van de darmen (Inflammatory Bowel Disease) zoals Crohn. Ze werkte met een maag-darm-lever arts samen aan een pil met een mini camera erop die je door kunt slikken, zodat ze de binnenkant kunnen zien zonder dat er een gastroscoop of endoscoop in moet - heel tof was dat.

Ik had ook nog een studiegenoot tijdens mijn Master, die kwam ook van het HLO en die is inmiddels met een PhD bezig geloof ik - hij heeft in een ziekenhuis onderzoek gedaan naar de onderliggende epigenetische mechanismen van veroudering en artrose maar heeft ook in de meer fundamentele biologie gewerkt (onderzoek naar het gebruik van de zebravis als modelorganisme).

Klopt is ook een opleiding voor laboratorium, maar heel breed. Ik wil graag in de medische kant komen. En ik doe nu verpleegkunde maar dat is iets te pittig voor mij, voornamelijk zijn de talen onmogelijk voor mij te halen.

Mijn man heeft dit ook gedaan, ik kan niet alles beantwoorden maar ik weet iig zeker dat je richting medisch kan want dat doet hij nu (op HBO niveao). Hij werkt nu in het VU medisch centrum :slightly_smiling_face: