Ervaringen met psycholoog?

Hoi allemaal,

Ik zit al een tijdje te overwegen om naar een psycholoog te gaan. Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen met een psycholoog te zoeken en om eerlijk te zijn sta ik er ook nogal twijfelachtig tegenover. Ik heb in het verleden niet echt goede ervaringen gehad met therapeuten en ik ben bang weer precies dezelfde soort te treffen.

Ik vroeg me daarom ook af of mensen hier bereid zouden zijn om over hun ervaringen met een psycholoog te praten. Bijvoorbeeld hoe heb je de eerste stap genomen om naar een psycholoog te gaan? Heb je het idee dat therapie heeft geholpen of juist niet? Heb je een klik met de psycholoog? Heb je meerdere psychologen gehad voordat je de juiste vond?

Ik weet dat dergelijke dingen heel erg per psycholoog verschillen, maar toch hoor ik graag verschillende ervaringen. Ik weet dat het nogal wat vragen zijn, dus beantwoord degene die je wil en vertel verder datgene wat je kwijt wil, dat zou ik erg fijn vinden.

-

Ik ben vorig jaar(of twee jaar geleden…?) naar de studentendecaan geweest met de intentie om door te verwijzen de studentenpsycholoog. Ik moest toen zelf contact opnemen met hen, ik kreeg toen een vragenlijst die ik moest invullen en na een paar dagen werd ik gebeld waarbij ze nog een paar vragen stelde (globaal om te weten wat de reden van aanmelden was). Uiteindelijk hebben we een afspraak gemaakt.

Het eerste gesprek was een intakegesprek, toen heb ik al heel wat verteld, wat precies mijn problemen waren etc. De studentenpsychologe was een hele jonge vrouw en heel aardig. Maar zij vond het nodig mij meteen door te verwijzen naar een GGZ omdat het probleem toch wat complexer was. (zij doen iets van maximaal 5 gesprekken en als het echt nog niet gaat verwijzen ze je door, maar in sommige gevallen verwijzen ze je meteen al door, net zoals bij mij dus).

Nou toen kwam ik bij mijn psychotherapeute. Een hele aardige vrouw, maar ook oud. Ze begreep mij vaak niet en ging vaak op minder belangrijke dingen in dan wat ik zelf echt belangrijk vond. Ze vroeg nooit goed door etc etc.
Nou ben ik zelf over een jaar psychologe, dus ik wist precies welke gesprekstechnieken er werden toegepast en vooral wat bij mij past. En in dit geval sloot het niet goed aan bij mijn wensen.
Verder waren er nog vele andere dingen die niet lekker gingen. Toch vond ik haar erg aardig en vond ik het erg fijn om wekelijks bij haar te zitten en mijn shit te dumpen. Het was namelijk de eerste keer dat ik echt in therapie was.
Ik heb ook tussendoor een gesprek gehad met de psychiater. Dit wilde ik telkens niet, maar mijn psychotherapeute drong hierop aan in bijna iedere gesprek haha…

Inmiddels is de behandeling afgelopen al een jaar, alleen omdat het aantal sessies klaar waren. Maar ben ik laatst naar de huisarts geweest omdat ik graag nogmaals in behandeling wil, ik ben aangemeld bij een andere GGZ, helaas moet ik 4 maanden wachten tot ik eindelijk terecht kan :frowning_face: Waardeloos die wachtrij…

ik heb eerstelijns slechte ervaringen. Zodra ik verwezen werd naar tweedelijns, heb ik bij de intake direct aangegeven dat ik sceptisch was en dat het voor mij belangrijk was dat het klikte. Ik zat bij een grote praktijk, en ze boden direct aan dat ik bij verschillende psychologen mocht ´proberen´ als het niet beviel.

was uiteindelijk niet nodig: er was direct een klik en heeft daardoor goed geholpen

Dit inderdaad ja. Als het je helpt is dat alleen maar heel fijn toch, en anders ga je op zoek naar een andere psycholoog of stop je er (even) mee :slightly_smiling_face:
Ik heb zelf ervaring met eerstelijns en tweedelijns en meerdere psychologen gehad. Stond er zelf ook vrij sceptisch en twijfelend tegenover, maar het heeft me toch enorm goed geholpen, wat me zelf eigenlijk positief verbaasde. Je mag me altijd noten met je vragen of als je graag ervaringen zou willen weten, ik zet het hier liever niet uitgebreid neer.

Ik ging eerst naar de huisarts om te vertellen dat ik naar de psycholoog wou, die heeft me doorverwezen zodat het ook meteen vergoed werd door de zorgverzekering

Bij mij heeft het echt geholpen. Ik had ernstige hypochondrie (wanneer je bang bent ernstig ziek te worden en er can overtuigd bent dat je ook echt ziek bent) en het een milde depressie. Ik had 8 afspraken. Eerst ging het heel sloom en had ik een “tegenvaller”, maar uiteindelijk ben ik veel beter geworden. Ik heb nog steeds hypochondrie, maar kan er nu veel beter mee om gaan. Ik ben Door de psycholoog ook weer met een studie begonnen en weer zelfverzekerd in mezelf.

Je moet er wel voor zorgen dat er een klik bestaat tussen kou en je psycholoog. Dat is erg belangrijk, mij werd ook meteen verteld dat als het voelt alsof het niet goed klikt met haar, dat ik dat moest doorgeven. Gelukkig klikte het meteen bij mij. Ik weet niet waarom je naar de psycholoog wil, maar ik heb dus elke week een soort van "huiswerk " gekregen om mijn gedachte patroon te veranderen. Dat is bij mij dus gelukt. Ik ben al 8 maanden niet naar de dokter geweest, terwijl voor de psycholoog ik echt elke week wel een keer ging. Dus ik heb alleen maar goede ervaringen. :slightly_smiling_face: