Ervaringen met een thuisstudie

Hoi, ik ben op zoek naar meiden die zelf een thuisstudie volgen of hebben gevolgd en die hier mij iets meer
over kunnen vertellen. Ik ben namelijk zelf van plan om misschien een thuisstudie Havo te gaan volgen. Ik
zou graag willen weten wat jullie struikelblokken zijn geweest en hoe het jullie beviel.

Upje voor jou.

Ben ook erg benieuwd naar ervaringen. Ikzelf wil waarschijnlijke losse certificaten behalen ; wiskunde, scheikunde, natuurkunde en biologie bij het LOI.

LOI biedt zover ik begreep losse (erkende) certificaten aan op havo niveau.

Ik ben ook een benieuwd dus ik volg.

NTI doet dit ook,

Ik ga i.v.m. een te laag niveau op mbo, een thuisstudie ernaast doen. Deze ga ik volgen bij het NTI.

Waarom? Ik heb het niet zo met LOI.

Ik heb deels een thuisstudie gevolgd bij de NHA (maar 2 vakken)
Maar op sommige momenten is het onwijs moeilijk om je zelf tot schoolwerk toe te zetten. Ik doe nu zelfstandig onderwijs dus ik ben niet iemand die echt iemand nodig heeft om een beetje te pushen zeg maar. Maar met die thuisstudie had ik wel last om motivatie te vinden, want dan ga je toch sneller wat anders doen. Misschien ook omdat je dan totaal geen planning overzicht hebt etc.
Dit is hoe ik het ervaren heb, maar als je zelf echt mega disciplines hebt om echt op bepaalde momenten aan je schoolwerk te gaan is het misschien wel te doen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, verder kan je me alles vragen :slightly_smiling_face:

Ohja en aguamenti, om antwoord te geven op jouw vraag,( bij nha tenminste ) kan je ook losse vakken volgen, zelfs nadat je je diploma hebt behaald. Hiervoor doe je dan examen en krijg je een deelcertificaat. Deze hoeven ook niet in je vakkenpakket te zitten, dus voor als je een opleiding wilt doen waarvoor je niet in het profiel past is het erg handig

Wat vind je dan niet zo aan LOI? En wat is anders bij het NTI dan bij het LOI?

Kan volgens mij sowieso niet terecht bij NTI als ik het zo snel bekijk, ze bieden geen middelbare school niveaus aan.

nog meer mensen met ervaringen?
Ik doe nu belastingkunde thuis omdat ik niet naar school kan. Wanneer ik mn mbo 4 heb wil ik daarna wel thuisstudie gaan doen aangezien het me wel bevalt

Ik volg een thuisstudie via de LOI.
Het bevalt me zeker, maar je moet voor jezelf begrijpen dat je echt zelf aan het werk moet, er is geen leerkracht die je een schop onder je kont geeft om nog even door te gaan. Je bent volledig zelfstandig aan het werk. Natuurlijk is er een coach die ergens achter z’n computer gereed staat om jouw vragen te beantwoorden, maar het leren doe je echt zelf.

Ik heb de laatste twee jaar van het vwo via een thuisstudie gedaan van de NHA en vond het tegenvallen. Bij mij was de motivatie er, dus me ertoe zetten om te leren en planningen te maken enzovoorts was het probleem niet, maar ik vond het heel lastig dat wanneer je ergens niet uitkomt, er niemand is die het je uit kan leggen. Ik volgde Natuurkunde, Scheikunde en Wiskunde A. De stof die ik van de NHA kreeg bevatte veel fouten en vond ik niet duidelijk. Uiteindelijk heb ik meer aan Youtube filmpjes en examentrainingen gehad dan de stof zelf.

^ Jeetje, dat is wel balen… Vooral ook omdat je de motivatie hebt om je ertoe te zetten, dat het dan nog steeds niet kan lukken doordat ze het zelf niet op orde hebben…

^ Uiteindelijk is het me wel gelukt hoor, ik heb vorig jaar gelukkig mijn vwo diploma gehaald! Maar ik had persoonlijk dus veel meer aan de Youtube filmpjes (voor Scheikunde is er bijvoorbeeld iemand die het echt heel goed uitlegt) en ik heb ook examentrainingen gevolgd. Ik vond het wel heel zwaar en nu ik erop terug kijk zie ik dus ook de waarde (voor mij in ieder geval) van iemand die het je uitlegt en precies kan uitvinden waar je problemen zitten.