Ervaringen met 112

Hebben jullie ervaring met het bellen naar 112 ?
En hoe verloopt zo’n telefoongesprek?

Ik heb nog nooit 112 hoeven bellen gelukkig.
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen van meiden hier op girlscene!

ik heb een keer gebeld, er reed zo’n 45km autootje op de snelweg. Dus mijn vader zei dat ik moest bellen en dat heb ik gedaan. Ze vragen wat je nodig hebt, politie, brandweer of ambulance. Ik had maar politie gezegd. Ze vragen in welke regio je je bevind, en dan verbinden ze je door.
Daar leg je de situatie uit en waar het zich plaats vind, ik had toen geloof ik een vrouw aan de lijn en die was heel beleefd en aardig. Ik weet eigenlijk niet hoe lang het duurde voordat er politie op de snelweg was aangezien we zelf ook gewoon doorreden.

ik heb gelukkig ook nog nooit 112 hoeven bellen :bowing_man:

Mijn oma heeft zo’n telefoon met 5 knoppen, met onder iedere knop een geprogrammeerd telefoonnummer. Mijn vader was daar mee bezig en toen hield hij een bepaalde knop lang in en toen belde hij per ongeluk naar 112. Hij schrok er zelf ook van haha.

Ik heb wel een keer gebeld, maar ik had de kans nieteens om een gesprek te beginnen. Gelukkig kwamen ze toen met 2 auto’s en 4 man deze kant op omdat ze dat beschouwden als een “paniekmelding”. Dus ze weten dan niet wat ze kunnen verwachten.

Maar tja, verder ook geen ervaring

Niet direct, ik heb een keer het lokale politienummer gebeld omdat ik het idee had dat er 2 mensen aan het inbreken waren (ze gedroegen zich nogal verdacht, over de schutting kijken, aanbellen, rugtas meegenomen etc.)
Ik belde en toen ben ik gelijk doorverbonden met 112, die vroegen naar de situatie en hoe de daders eruit zagen en waar ik me bevond.

Toen ik har gebeld ben ik eigenlijk gelijk weggegaan omdat ze me door hadden (ik stond achter een struik) :’)
Dus geen idee hoe het is afgelopen

haha had ik ook x :’)

Ja, 4 keer, 2 keer naar de politie en 2 keer naar de brandweer.

Ze vragen je eerst welke je nodig hebt, politie, ambulance of brandweer. Daarna voor welke stad je het nodig hebt. Dan wordt je doorverbonden en doe je je verhaal. Ze zijn heel beleefd en blijven net zo lang aan de telefoon als jij dat nodig hebt. Als jij bijvoorbeeld helemaal overstuur bent, praten ze je ook even rustig.

Nu krijg je daar een boete voor geloof ik :flushed:

Nee, geen ervaring mee. Zag laatst wel op SBS6 een reportage over 911 in Amerika (zelfde als 112). Lijkt me best eng als je daar werkt.

Hier de link: http://www.sbs6.nl/programmas/reportage/videos/kkqNXO1f2CEA/reportage

Ah kom op zeg, niet als je een klein kind bent en niet weet wat je doet.

Nee, voor kleine kinderen idd niet. De meesten gaan daar zelfs nog vriendelijk mee om ook. Alleen bij van die jongeren die het duidelijk met opzet als een grap doen, krijg je een boete (als volwassene met opzet natuurlijk ook, alleen komt iets minder voor mag ik hopen)

Ik heb zelf nooit gebeld, maar mijn vriend heeft (voor ik hem kende) een poos in de meldkamer gewerkt en daar vertelt hij wel eens over. En ik heb toevallig voor studie ook een keer een aantal uitgeschreven gesprekken gelezen. Het lijkt mij zelf super stressvol werk, zou zelf veel te veel in paniek raken.

Maargoed, zoals iedereen al zegt: eerst vragen ze politie, brandweer of ambulance en wordt je doorverbonden. Maar ik heb begrepen dat dit binnenkort veranderd wordt, en dat je iemand aan de telefoon krijgt die van alle drie verstand moet hebben (?)

Nouja, en vervolgens lopen ze een soort scriptje af waarbij ze moeten vragen waar je bent en wat er precies aan de hand is, maar ze passen zich natuurlijk ook aan aan wat de beller zegt, het is niet dat ze alleen maar standaardzinnen zeggen, ze proberen je ondertussen ook te kalmeren. Het is alleen wel van belang dat ze zo gauw mogelijk weten waar ze naartoe moeten komen. En ze stellen je gewoon veel vragen over de situatie en de ernst daarvan.

Ik heb een boekje waarin 112 verhalen staan beschreven, en daarin staat geschreven dat er echt heel veel valse meldingen worden gedaan (ik weet niet het precieze aantal). Volgens mij wel vooral door jongeren.

Ja maar zij reageerde op iemand die het als klein kind heeft gedaan. Als jongeren dat doen dan vind ik het alleen maar logisch dat je een boete krijgt. Dat was ook wel algemeen bekend.

2x

1x hadden we een ambulance nodig (ik had een ongleuk gehad)

1x zag ik 's nachts mensen die probeerden een school in te komen. Dus toen de politie direct gebeld

Ja laatst 1 keer moeten bellen omdat we twee meisjes op straat vonden die zo zat waren dat ze niks meer konden. Was heel vreemd want ik was zelf ook nog redelijk aangeschoten (carnaval) maar zoiets brengt je opeens weer terug naar de realiteit.

Jup, 1 keer ambu gebeld voor een mountainbiker die onderuit gegaan was.

Ik heb eens moeten bellen toen mijn overburen met elkaar gingen vechten, maar weet door de adrenaline op dat moment echt niet meer hoe het ging!