Ervaringen macbook op afbetaling mediamarkt

Ik wil al heel lang een macbook kopen maar krijg het volledige bedrag niet bij elkaar. Nu is het zo dat mijn laptop echt aan vervanging toe is en ik voor mijn studie echt een nodig heb, maar ik vind het zonde om weer voor een paar honderd een andere laptop te kopen.
Ik las dat je bijvoorbeeld de helft kan aanbetalen en dan de rest op afbetaling kan doen, en dat je ook sneller af kan betalen. Al zou ik de helft zou betalen is het maandelijkse bedrag 50 euro voor 1 jaar wat gelijk staat aan mijn telefoon abbonement die deze maand af is gelopen (en ik neem geen nieuwe), dus dat is best te doen voor mij.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is het aan te raden of juist niet? Het lijkt mij een hele goede oplossing en komt een beetje over als een telefoon abbonement. Of is het te mooi om waar te zijn?

Ik ben geen voorstander van afbetalingen omdat het nogal veel risico’s met zich meebrengt maar als jij je goed inleest - ook de kleine letters en je 100% weet dat er geen addertje onder het gras zit dan zou ik dit wel een mooie oplossing vinden, vooral omdat je de helft wil aanbetalen. Op deze manier zit je er niet te lang aan vast en wat is een jaar ten opzichte van een MacBook? Ik zou het voor een Acer, Dell of iets dergelijks niet doen maar ik vind persoonlijk dat Apple het wel waard is omdat je met een MacBook jaren kan doen.

Als je dat doet krijg je er een bkr registratie bij, dus niet doen. Zo’n registratie lijkt nu niks, maar als je later een huis wilt kopen, kan je daarmee in de problemen komen.
Daarnaast ben ik voorstander van kopen als je het geld ook echt heb, en je moet natuurlijk ook rente gaan betalen, wat ik persoonlijk zonde geld vind.

Die BKR-registratie was ik wel even vergeten ja… dat is wel een dingetje.

Die bkr registratie had ik niet aan gedacht! Dat is wel een tegenvaller. Ze boden het echt aan als een soort abbonement. Andere tips? Ik probeer nu al meer dan een jaar te sparen maar ik heb telkens het geld ergens anders voor nodig gehad. nu heb ik echt een nieuwe laptop nodig en zou ik misschien over 4-5 maanden het geld gespaard hebben.

^ Misschien een idee om een spaarpot te kopen die je alleen kan openen met een blikopener? Dus dat je dan het geld alleen in échte noodgevallen kunt pakken? Voorbeeld: Als je nu €600 hebt gespaard dan doe je €580 erin en dan €20 wegleggen voor noodgevallen. En als je een groot noodgeval hebt kun je alsnog de spaarpot openen.

BKR registratie hoeft niet negatief te zijn. Als jij nu op afbetaling neemt, en je bent binnen een jaar klaar met aflossen en je bent niet van plan binnen een jaar een hypotheek te nemen + je lost alles elke keer op tijd af en je hebt geen achterstand oid opgebouwd, dan krijg je een positieve registratie dus dat houd dan in dat ze kunnen zien dat je iemand was die alles goed deed. (Volgens mij).

Andere oplossing: lening bij je ouders/oom/tante oid vragen?

Een bkr-registratie blijft 5 jaar na aflossing staan, ook al betaal je netjes alles binnen de afgesproken termijnen.

Dus ik zou inderdaad wat jij zegt iets proberen te regelen met je ouders o.i.d.

Idd kun je niet met je ouders regelen dat zij de rest betalen van wat je niet hebt en dat jij ze iedere maand een bepaalt bedrag betaalt?

Dit is wat ik heb gevonden op bkr.nl: https://www.bkr.nl/veelgestelde-vragen/wanneer-word-ik-geregistreerd/

Het hoeft niet per se een negatieve registratie te zijn. Ja, het wordt wel meegerekend bij het aanvragen van bijv een hypotheek, maar het is in dat opzicht een minimaal bedrag. Maar als je het echt niet vertrouwd, dan zou ik kijken of je misschien een betalingsregeling met je ouders/familie kan aangaan. Dan kopen zij die MacBook voor je en betaal je hun iedere maand een vast bedrag. Ik vind het zelf een redelijk goeie investering, mijn MacBook gaat nu al meer dan 5 jaar mee en merk eigenlijk niet dat ie ‘al’ 5 jaar oud is.

Ja, maar ik bedoel dus dat je dan een positieve registratie hebt, waaraan andere instanties dus kunnen zien dat je alles netjes op tijd hebt gedaan.

Dan alsnog kijken banken en/of kredietverstrekkers erna. Omdat persoon x al een keer eerder een lening gehad heeft en misschien mogelijk nog andere lasten heeft, kan het een reden zijn om minder krediet te verstrekken.

Ook hier ben ik geen voorstander van, maar als je bij duo leent krijg je geen bkr registratie. Niet mijn oplossing, op eigen risico.

Je moet rente betalen dus uiteindelijk betaal je meer. Ik zou het dus echt niet doen, je snijdt jezelf in de vingers.

Maar ook met een positieve bkr registratie kan je daar later moeilijkheden mee krijgen?
Ik heb helaas geen familie die mij zou kunnen helpen

Rente was trouwens vrij weinig, volgensmij betaal je zo’n 100 euro meer dan wanneer je m normaal zou kopen

Kan je niet bij duo lenen?
En je kunt ook een goede tweedehands mac kopen, Leapp bijvoorbeeld verkoopt refurbished Apple. En ik weet verder je redenen niet om een mac te willen, maar anders kan je ook gewoon een goede windows laptop kopen.

Maar sowieso zou ik nooit iets op afbetaling doen, bij duo lenen is altijd nog veel veiliger.

Ik leen al van duo maar ben dit kwijt aan mijn huur en andere schooldingen, dus hou bijna niks over. Voor tweedehands heb ik ook gekeken, maar ik vind het een beetje tricky om zo’n dure aankoop op marktplaats bijvoorbeeld te doen en refurbished scheelt maar zo’n 100/200 euro met een nieuwe. Windows vind ik echt niet lekker werken en die gaan een stuk minder lang mee

Tja, dan zeg je het zelf eigenlijk al :’) Het enige wat er overblijft is dat je dit doet, dat je een goedkopere laptop koopt (maar dat wil je niet) of dat je er toch zelf voor spaart (maar dat wil/kan je niet).
Verder kan je waarschijnlijk wel googelen wat zo’n BKR-registratie verder inhoudt.

Maar dat is alsnog echt ontzettend veel geld? Zo maar 100 euro weg alleen maar omdat je niet kan sparen. Ik vind dat heel veel geld.