Hoi allemaal,
ik heb even een anoniem account aangemaakt voor dit topic. Ik ben student en woon sinds een jaar in Utrecht. Ik heb een kamer van 12 vierkante meter en ik betaal hier 365 euro per maand voor, behoorlijk veel dus als je nagaat dat de keuken en badkamer mini zijn, ik geen eigen wastafel heb en de woonkamer ontbreekt. Ik weet echter dat een kamer vinden in Utrecht moeilijk is dus ik heb er maar niet teveel over nagedacht, ik woonde namelijk in limburg en een kamer hebben was echt noodzakelijk. Waar het nu dus eigenlijk om gaat is een andere kamer in ons huis. Boven mij, op zolder bevindt zich een studio van ongeveer 25 vierkante meter. Deze studio heeft een eigen keuken en badkamer. De huisgenoot die daar woont krijgt huurtoeslag maar de belastingdienst heeft nu de huurcommissie erop afgestuurd om te controleren of de werkelijke huurpijs die ervoor gevraagd wordt wel klopt. De uitslag niet bekend maar ik heb het puntensysteem toegepast en waarschijnlijk gaat er wel bijna 250 euro per maand van de huur af. Mijn huisgenoot heeft nu uit voorzorg een andere kamer gezocht en die heeft ze gevonden. Dit omdat de huisbaas bij ons niet zo blij is met lagere huurprijzen en huurcommissies etc. De studio komt dus vrij en ik zit er over te denken om er in te gaan vooral als de huurprijs omlaag zal gaan bijna hetzelfde bedrag dat ik nu betaal voor mijn hokje. Ik heb al contact opgenomen met het huurteam en zij zeggen ook dat de huurprijs omlaag gaat naar de prijs die zij getoetst hebben, de huisbaas moet dus uiteindelijk akkoord gaan, het is namelijk een officiële procedure. Ik twijfel nu heel erg of ik er voor moet gaan, want mijn huisbaas gaat hier niet gezellig op reageren. Aan jullie dus de vraag wat jullie zouden doen, het gevecht aangaan of het erbij laten? In het laatste geval zal de kamer weer voor de originele prijs op kamernet gaan en komt er een nieuwe huisgenoot. Zijn er verder nog mensen die ervaringen hebben met de huurcommissie en een lastige huisbaas? Bedankt voor het lezen!
Samenvatting: Ik ben een student en woon op kamers in Utrecht. De studio met eigen badkamer en keuken boven mij komt vrij en de huurcommissie heeft daar getoetst. Waarschijnlijk zal de huurprijs veel lager uitvallen (ong. 250 euro) en komt in de buurt van de huurprijs die ik nu betaal voor 12 vierkante meter. De huurcommissie kan een huisbaas dwingen de huurprijs omlaag te brengen volgens een officiële procedure. Mjn huisbaas gaat hier echter niet leuk op reageren. Zal ik de kamer overnemen en hiervoor gaan? En wat zijn jullie ervaringen met de huurcommissie en vervelende huisbazen?
Paar punten:
- ik moet eerst een huurcontract tekenen voor de originele prijs voor ik de procedure zelf verder kan starten.
- ik krijg het geld dat ik in die eerste maanden teveel betaal wel weer terug omdat ik de procedure binnen 6 maanden aangevraagd heb.
- Weten jullie of de huisbaas na toetsing van de huurcommissie weer voor een andere prijs mag gaan verhuren?