Ervaringen hormoonspiraaltje

Ben naar gynaecoloog geweest, omdat ik al 5 jaar de pil slik en telkens last heb van heel grote moodswings. Zij raadt hormoonspiraaltje aan, omdat daar minder hormonen inzitten. (koperspiraaltje gaat niet, want mijn menstruaties zijn nu al zo zwaar)

Zou vandaag moeten bellen voor afspraak, maar durf niet goed, aangezien ik gelezen heb dat veel vrouwen toch nog last hebben van moodswings en mentale klachten bij het spiraaltje én ik ben heel erg bang van de pijn bij het inbrengen.

Iemand ervaringen?

Iedereen kan anders reageren dus naar mijn mening is het horen van andermans ervaringen niet echt relevant. Het inbrengen doet helemaal geen pijn dacht ik?

Mijn huisarts zei net dat dit heel erg veel pijn deed, en er soms ook patiënten flauwvallen. Ga ook mijn beslissing niet baseren op 1 mening, maar als meerdere mensen zeggen dat het niet veel verschil maakte in hun gemoedstoestand, ga ik er toch nog eens over nadenken of het de moeite is om te stoppen met de pil.

Oh sorry ik was even in de war, ik dacht dat je het staafje bedoelde. Maar de kans is groter dat je minder last krijgt van hormonen omdat het plaatselijk wordt afgegeven.

Ik heb er geen, maar het inbrengen schijnt wel pijn te doen ja. Je krijgt, als je hem ophaalt bij de apotheek wel twee pijnstillers, eentje die je van tevoren neemt en eentje die je daarna kan gebruiken als je er last van hebt. Dus dat scheelt misschien wel. Bij vrouwen die zwanger zijn geweest schijnt het dan weer minder zeer te doen.

Ik heb zelf 2 weken terug een implanon laten zetten. Dit reguleert ook je hormoonspiegel op dezelfde manier als een hormoonspiraal, dus dat zou je ook nog kunnen overwegen. Het inbrengen daarvan is ook niet heel prettig ofzo (het zit in je arm), maar ik heb er amper last van gehad. :slightly_smiling_face:

Hier had ik nog nooit van gehoord! Maar heb nu het voorschrift voor de spiraal al, dus als ik dit ook overweeg ga ik NOG harder twijfelen wat ik niet wil haha.

Haha je moet het zelf weten hoor. Ik heb hier zelf laatst een topic geopend, omdat ik dus twijfelde tussen een hormoonspiraal of een implanon. Over beide zijn veel goede verhalen te lezen en ook slechte natuurlijk. Helaas kan je daar ook niet echt iets uithalen, want daar reageerden alleen meiden met een implanon. Implanon kan ook maar 3 jaar blijven zitten, ipv 5.

Ben je overigens seksueel actief? Dan moet je voor je een spiraal laat zetten ook nog een SOA test doen. Dat vond ik ook een voordeel van het laten zetten van een implanon (overigens had ik er haast mee ivm andere medicatie, dus dat ging gewoon sneller).

Al met al hoor ik ook veel goeds over een spiraal, dus ik zou het gewoon doen. Het inzetten duurt maar even en je bent dan 5 jaar beschermd (hoorde van mijn huisarts wel dat ze het een paar weken later nog wel wilden checken of hij nog goed zat). Ik denk dat het zeker een goede oplossing is, hoop dat je binnenkort dan toch durft haha! :slightly_smiling_face:

Hier zijn al een aantal topics over. Zoek ze even op. Ik heb daar ook in gereageerd

Btw,
Ik vond het zetten veel minder pijn doen dan de pijn de dagen erna omdat mijn lichaam zich enorm gaat verzetten.

Heb ze al gezien, maar ben echt vooral benieuwd naar de bijwerkingen op psychologisch vlak. Mijn huisarts beweert dat dit echt minder is dan bij de pil, maar als ik zo rondlees lijkt het eerder omgekeerd te zijn.

Dan kan je dat toch daar vragen?
Ik heb emotioneel gezien juist een vooruitgang gehad tegenover de pil.
Lichamelijk is het niet zo goed met mij gesteld. Maar uit gemak laat ik dat ding gewoon zitten tot we aan kinderen beginnen.

Welke pil slik je nu? Ik had persoonlijk ook veel problemen met de pil en dan voornamelijk depressieve/neerslachtige klachten inderdaad. Dit had ik met de microgynon en de femodeen. Nu probeer ik de cerazette (minipil) deze bevat ook alleen maar progesteron net als het mirena spiraal en moet je elke dag slikken zonder stopweken. Bij heel veel meiden wordt de menstruatie een stuk lichter of blijft zelfs weg. Ik heb totaal geen last meer van depressieve gevoelens, maar heb wel sinds ik deze pil slik al 2 maanden elke dag last van een klein beetje bloedverlies toevallig is het nu net weer 3 dagen gestopt. Ook is mijn huid heel veel onzuiverder geworden, waardoor ik dus ook geen mirena spiraal wil proberen, want dat werkt puistjes alleen maar in de hand (iedereen reageert natuurlijk anders op verschillende hormonen, maar levonorgestrel staat hier wel om bekend). Misschien is de minipil voor jou dus een idee, dan kan je eerst kijken of het werkt en of je nog steeds stemmingswisselingen hebt met alleen progesteron, mocht het niet werken kan je gewoon weer stoppen en hoef je niet gelijk weer het spiraaltje helemaal te laten verwijderen. Mocht het wel werken, kan je het spiraaltje nog eens overwegen als je dat prettiger vindt dan elke dag de pil op een vast tijdstip nemen. :slightly_smiling_face:

Hee meiden,

Ik ga donderdag geen spiraaltje laten zetten. Ik heb alleen in december veilige seks gehad. We hebben condoom gebruikt. Hij heeft alleen de diagnose chlamydia gekregen een halve maand geleden. Hij wilt toch dat ik me nog even ga laten testen voor de zekerheid… Alleen donderdag wordt die spiraal geplaatst en volgende week donderdag heb ik een afspraak bij de GGD. Wat zouden jullie doen? Nog even snel een thuistest bestellen?

Ik heb een mirena spiraal. Ik vond het zetten totaal geen pijn doen.
Ja, je voelt wel iets maar vond het niet heftig ofzo.
Ik vind het verder ideaal, helaas word ik nog wel gewoon ongesteld (1 op de 5 wordt na spiraal niet meer ongesteld) maar heb er geen omkijken naar.

Plus, geen last van de hormonen, wat ik wel altijd had bij de pil.

Die minipil vind ik wel interessant! Maar mijn huisarts zei dat hier steeds maar 4u verschil mag zitten bij inname, is dit niet extreem moeilijk?

@IHeartVS, ik zou hem door mijn huisarts laten zetten, en die zei dat ze zonder uitslag niet eens een spiraal zette. Maar ik weet niet of dat overal zo is. Ik zou dus wel even contact opnemen met je huisarts, voor je donderdag komt en ze hem niet willen plaatsen.

@Leen_3, wat betreft het Implanon, hier zit ook enkel progesteron in en heeft dus dezelfde voordelen als de hormoonspiraal of de minipil.
Het zetten doen ze vrij makkelijk. Ze verdoven je eerst plaatselijk in je arm (dat is even niet prettig) en dan als het verdoofd is hebben ze een apparaatje, geleverd bij je implanon, dat het staafje onder de huid duwt. Dat voel je dan al niet meer met de verdoving. Je laat er dan een dag een drukverband omheen zitten zodat het wat minder blauw word/zwelt (lichaam moet even wennen aan een nieuw ‘iets’ in je arm) en verder is het klaar.
Ook hierbij geldt dat bij een deel van de vrouwen menstruaties uitblijven, net als bij de spiraal. :slightly_smiling_face:

Zal maar eens een afspraak maken… Ben zo bang om er depressief door te worden… Weet dat ik hem er uit kan halen, maar dat is dan ook weer zo’n gedoe. (p.s. voor minipil ben ik niet stipt genoeg vrees ik)

Oef ja… Het probleem is ook dat we het bijna zeker weten met condoom hebben gedaan, alleen dat hij denkt dat er toch nog een risico is. Moeilijk. Ik zit er zelf aan te denken om nog een thuistest te doen. Chlamydia is de soa die hij had en dat kan je gemakkelijk thuis testen…

Persoonlijk vind ik het geen probleem, soms dan heb ik hem ook niet bij me en dan neem ik hem ook wel eens wat later, kan ook 3 uur later zijn als ik moet werken bijvoorbeeld. Alleen slik ik de pil enkel voor mijn hevige menstruaties, dus over eventuele zwangerschap hoef ik mij niet druk te maken. Als je denkt dat je hem echt op hele wisselende tijdstippen gaat nemen is het inderdaad iets minder handig, maar dat je hem precies op hetzelfde tijdstip moet nemen is wel al achterhaald. Je moet natuurlijk geen pil vergeten, want dan is de kans groot dat je een bloeding krijgt. Ik zou het nog even met je huisarts bespreken, hou ons op de hoogte!

Ik dacht zelf trouwens eerst ook dat ik ook van het progesteron mij zo slecht voelde, maar mijn huisarts zei wel dat deze klachten meestal aan het de oestrogenen in de pil liggen. Een preparaat met progesteron zou dan wel kunnen werken, bovendien bevat een spiraaltje echt heel veel minder hormonen dan de pil, dat zou er ook voor moeten zorgen dat de klachten in ieder geval minder heftig/snel optreden :slightly_smiling_face: Heb je verschillende pillen geprobeerd? En reageerde je op allemaal slecht, of heb je bijvoorbeeld alleen de microgynon gehad?