Ervaringen CMD (Communication and Media Design)

Hee,

Ik ga volgend jaar studeren en ik ben er éindelijk uit wat ik wil gaan studeren, namelijk CMD. Ik weet alleen nog niet precies in welke stad, daarom ben ik benieuwd naar de ervaringen van Girlsceners die CMD studeren.
Hier een aantal vraagjes;

• In welke stad studeer je het? Is het een leuke studentenstad?

• Vind je de opleiding leuk? Waarom? En wat vind je het leukst?

• Heb je het idee dat de opleiding ‘goed’ is? (Dat je er echt goed les krijgt en nuttige dingen leert)

• Wat vind je positieve punten?

• Wat vind je negatieve punten?

Alvast heel erg bedankt, ben echt heel benieuwd!
Liefs

Ik ga het vanaf augustus studeren in den bosch, dus aan mij heb je ook niet veel haha. Zie het maar als een upje :slightly_smiling_face:

Ik ben ook wel benieuwd! Ook al ga ik het niet doen, ik heb er over gedacht.

Ik doe CMD sinds dit jaar! Heb eerste een jaar grafisch ontwerp op de kunstacademie gedaan, maar daar ben ik weg gegaan omdat ik het allemaal te vaag vond, en ook niet het idee had dat ik daarmee echt een beroep kon gaan uitoefenen later. Tot noch toe zeer tevreden over CMD!

- In welke stad studeer je het? Is het een leuke studentenstad?
Ik zit zelf in Rotterdam. Ik kan niet zo heel veel zeggen over of het een leuke studentenstad is, omdat ik er zelf niet woon. Heb vorig jaar dus op de kunstacademie in Breda gezeten, en toen wel op kamers (breda is wel een hele leuke studentenstad), maar ivm de switch + een jaar verloren = nu laatste jaar van mijn studie zelf betalen = over de 1700 euro = geen geld meer om op kamers te gaan. Dus vandaar zit ik nu bij mijn ouders, omdat ik eerst die 1700 euro wil hebben. Toen was R’dam de dichtbijzijnde locatie, dus vandaar Rotterdam.

- Vind je de opleiding leuk? Waarom? En wat vind je het leukst?
Zeker! Je leert er veel, van allerhande dingen.

- Heb je het idee dat de opleiding ‘goed’ is? (Dat je er echt goed les krijgt en nuttige dingen leert)
Tot nu toe wel ja, zoals ik al eerder aangaf had ik dat op de kunstacademie absoluut niet, dus dan is deze opleiding al een hele verademing. Wij leren ook echt hoe je om moet gaan met een klant etc. Deze periode hadden we ook voor het eerst dat we echt iets gingen maken voor een bestaande doelgroep, en daar moest je dan ook echt naartoe om interviews te houden, en later weer terug er naartoe om dingen te laten zien en feedback te vragen etc.
Is mij zeer goed bevallen!

- Wat vind je positieve punten?
Dat je zoveel verschillende dingen leert, en er ook echt een ‘reden’ voor ziet zegmaar. Op de kunstacademie heb ik ook wel dingen geleerd, maar die kon ik niet verbinden met ‘later’, dat heb ik nu wel. Bijvoorbeeld wat ik net al aangaf, communiceren met je doelgroep. Maar dat is natuurlijk maar 1 van de weinige dingen… we hebben deze periode ook een module presenteren gehad… nou had mij een jaar geleden voor een klas gezet en ik stond gewoon te bibberen op mn benen, en er kwam geen enkel zinnig woord uit, deze periode heb ik de eindpresentatie van onze groep van project (belangrijkste vak) gegeven, waar ik niet eens zenuwachtig voor was, en wat ook perfect liep! *zelf een bonuspunt gekregen omdat onze presentatie zo uitstekend was dat het alles af maakte, trots!*
En je leert dingen zoals html/css, navigatie in digitale media, designen (compositie, kleur etc), je hebt een creativiteit vak en ga zo door.

- Wat vind je negatieve punten?

Hmm… ik weet het niet echt heel goed eigenlijk… meeste mensen geven als negatief punt aan dat je heel veel van alles krijgt, waardoor je in alles maar een beetje goed bent. Ik vind dit zelf eigenlijk heel fijn, en ik vind ook dat je zelf ook wel wat moet doen om ergens ‘goed’ in te worden, en zo kun je jezelf gewoon door ontwikkelen op de punten die jij het leukst vind. Maar je kan wel van alles ‘proeven’ zegmaar. Zelf weet ik eigenlijk geen negatieve punten… ja kan nu een verhaal op gaan hangen van veel huiswerk blabla, maar dat heeft iedere opleiding wel en dat ligt ook voor een deel aan mezelf, haha.

Als je nog vragen hebt hoor ik ze wel (:

Haha dat is best wel toevallig! Ik had me een tijdje geleden al helemaal aangemeld op de St. Joost; vond het een mooie school en een leuke studenten stad, maar ben uiteindelijk niet naar de toelatingsdag geweest omdat ik toch bang was dat het te vaag zou zijn:’) Grappig dat jij dat nu bevestigd!

Bedankt voor je reactie, heb ik echt wat aan! Ik woon zelf ook het dichtst bij Rotterdam, dus op zich is het wel het handigst. Als ik het zo lees krijg ik er best wel zin in:)

Alleen nog één vraagje; hoe is de sfeer op de school? Doe je ook wel eens gezellige dingen met medestudenten ofzo?

Er zijn af en toe wel schoolfeesten, maar niet echt veel. Binnen onze locatie zijn er ook geen studentenverenigingen, maar van hogeschool rotterdam zelf natuurlijk wel. Wij zitten nu nog op een hele kleine locatie, maar die ga jij niet meer meemaken want we gaan volgend schooljaar verhuizen. Nu zitten we nog in een heel klein gebouw, maar vanaf volgend jaar gaan we dus naar een gebouw op Wijnhaven, en dan komen ook meer richtingen op onze school, want momenteel hebben we alleen CMD, CDM en MT, en dan komen Communicatie en ICT er ook bij. Ik gok dat er dan ook meer gedaan gaat worden aan extra dingen, want nu krijgen we weinig budget omdat we op zo’n kleine locatie zitten, maar dan is dat natuurlijk anders (:

En verder hangt het ook van je klas af denk ik, wij gaan wel eens 's avonds wat eten met de klas en zulk soort dingen, maar omdat grotendeel van onze klas wat verder weg woont gaan we bijna nooit uit ofzo, want de meesten komen dan niet eens meer thuis :stuck_out_tongue:

Ik zit dus met precies hetzelfde probleem! Ik ben er ook ein-de-lijk uit dat ik CMD wil gaan studeren, alleen heb ik nog totaal geen idee waar! Ik ben afgelopen woensdag naar de open avond in Breda geweest (Avans), maar ik denk dat de opleiding daar voor mij iets te technisch wordt. Utrecht is voor mij lekker dichtbij, maar Amsterdam en Rotterdam lijken me ook erg leuk! In Amsterdam is de locatie echt top en ik had gehoord dat je in Rotterdam een extra vak naar keuze kunt volgen - ook erg aantrekkelijk! Dus een keuze maken gaat nog moeilijk worden, haha.

Oké dat zou dan wel leuker zijn:) Ja precies, ligt idd ook wel aan de mensen in je klas denk ik.

Haha ik ben woensdag ook in Breda wezen kijken. Ik vond het daar eerlijk gezegd een beetje ‘rommelig’. In Amsterdam ben ik een tijdje geleden wezen kijken, en daar vond ik het juist nog wat technischer dan in Breda.
En volgensmij kan je dat extra keuze vak bij allemaal doen;) Tenminste, in Breda hadden ze het er ook over, en Amsterdam volgensmij ook.

er zijn hier al zo veel topics van.

http://forum.girlscene.nl…sign/list_messages/227431

http://forum.girlscene.nl…atie/list_messages/223512

Utrecht is awesome en je leert heel veel, maar ik ga niet weer alles typen, in deze topics is dat allemaal te vinden.

Volgens mij is de vraag wel beantwoord.