Ik doe CMD sinds dit jaar! Heb eerste een jaar grafisch ontwerp op de kunstacademie gedaan, maar daar ben ik weg gegaan omdat ik het allemaal te vaag vond, en ook niet het idee had dat ik daarmee echt een beroep kon gaan uitoefenen later. Tot noch toe zeer tevreden over CMD!
- In welke stad studeer je het? Is het een leuke studentenstad?
Ik zit zelf in Rotterdam. Ik kan niet zo heel veel zeggen over of het een leuke studentenstad is, omdat ik er zelf niet woon. Heb vorig jaar dus op de kunstacademie in Breda gezeten, en toen wel op kamers (breda is wel een hele leuke studentenstad), maar ivm de switch + een jaar verloren = nu laatste jaar van mijn studie zelf betalen = over de 1700 euro = geen geld meer om op kamers te gaan. Dus vandaar zit ik nu bij mijn ouders, omdat ik eerst die 1700 euro wil hebben. Toen was R’dam de dichtbijzijnde locatie, dus vandaar Rotterdam.
- Vind je de opleiding leuk? Waarom? En wat vind je het leukst?
Zeker! Je leert er veel, van allerhande dingen.
- Heb je het idee dat de opleiding ‘goed’ is? (Dat je er echt goed les krijgt en nuttige dingen leert)
Tot nu toe wel ja, zoals ik al eerder aangaf had ik dat op de kunstacademie absoluut niet, dus dan is deze opleiding al een hele verademing. Wij leren ook echt hoe je om moet gaan met een klant etc. Deze periode hadden we ook voor het eerst dat we echt iets gingen maken voor een bestaande doelgroep, en daar moest je dan ook echt naartoe om interviews te houden, en later weer terug er naartoe om dingen te laten zien en feedback te vragen etc.
Is mij zeer goed bevallen!
- Wat vind je positieve punten?
Dat je zoveel verschillende dingen leert, en er ook echt een ‘reden’ voor ziet zegmaar. Op de kunstacademie heb ik ook wel dingen geleerd, maar die kon ik niet verbinden met ‘later’, dat heb ik nu wel. Bijvoorbeeld wat ik net al aangaf, communiceren met je doelgroep. Maar dat is natuurlijk maar 1 van de weinige dingen… we hebben deze periode ook een module presenteren gehad… nou had mij een jaar geleden voor een klas gezet en ik stond gewoon te bibberen op mn benen, en er kwam geen enkel zinnig woord uit, deze periode heb ik de eindpresentatie van onze groep van project (belangrijkste vak) gegeven, waar ik niet eens zenuwachtig voor was, en wat ook perfect liep! *zelf een bonuspunt gekregen omdat onze presentatie zo uitstekend was dat het alles af maakte, trots!*
En je leert dingen zoals html/css, navigatie in digitale media, designen (compositie, kleur etc), je hebt een creativiteit vak en ga zo door.
- Wat vind je negatieve punten?
Hmm… ik weet het niet echt heel goed eigenlijk… meeste mensen geven als negatief punt aan dat je heel veel van alles krijgt, waardoor je in alles maar een beetje goed bent. Ik vind dit zelf eigenlijk heel fijn, en ik vind ook dat je zelf ook wel wat moet doen om ergens ‘goed’ in te worden, en zo kun je jezelf gewoon door ontwikkelen op de punten die jij het leukst vind. Maar je kan wel van alles ‘proeven’ zegmaar. Zelf weet ik eigenlijk geen negatieve punten… ja kan nu een verhaal op gaan hangen van veel huiswerk blabla, maar dat heeft iedere opleiding wel en dat ligt ook voor een deel aan mezelf, haha.
Als je nog vragen hebt hoor ik ze wel (: