Ervaringen carriere maken en zwangerschap/gezin?

Ik denk dat je hiervoor beter naar een volwassener forum kan gaan, er zitten hier voornamelijk tieners/jonge meiden…

Ik zou het forum van Viva ofzo proberen

Ikzelf zou er eerst voor zorgen dat je een baan hebt waar je op kan terugvallen (vaste inkomsten), een kind kost immers handen vol geld…

Hoe oud ben je? Ben je al klaar met je studie en heb je ook (vast) werk? Is de financiële situatie daadwerkelijk zo stabiel dat jullie aan kinderen kunnen beginnen? Kunnen jij en je vriend de taken dagelijks verdelen waardoor er genoeg tijd is voor de opvoeding van het kind en de band tussen kind-vader, kind-moeder en kind-ouders? Ga juist eerst die dingen na. Maar; neem geen kinderen als je weet dat je het druk hebt en een kind dan moet ‘dumpen’ bij de kinderopvang.

Ik zie het steeds meer gebeuren in mijn omgeving dat degene die vroeg ouders worden, hun kinderen op een gegeven moment bij de kinderopvang droppen.

Nee, ik heb geen kinderen

Mocht ik kinderen willen dan wil ik wel eerste een stabiele leef situatie hebben.
Afgestudeerd zijn, een baan vinden, genoeg geld verdienen om jezelf te voorzien in je levensonderhoud en wat geld over houden en DAN zou voor mij de tijd wel rijp kunnen zijn om een gezin te stichten.

Maar ik wil daarna niet zo iemand worden wiens leven ineens helemaal draait om het kind. Ik wil nog steeds de dingen kunnen doen die ik nu ook doe.

Hmm het lijkt hier wel alsof de kinderopvang het ergste is om je kind aan te doen. Mijn ouders zijn mijn hele kindertijd full-time blijven werken dus ik zat 2 dagen in de week op de opvang. Ik heb daar echt dingen geleerd die mijn ouders me nooit zouden kunnen leren zoals veel creatieve dingen (knutselen, verven, naaien etc.)
Ik ben idd wel benieuwd naar je leeftijd. Ik studeer ook Psychologie en de GZ-opleiding is een opleiding die je nog tijdens je werk doet. Je kunt je voorstellen dat dit extra verantwoordelijkheden met zich mee brengt want je moet dus nog na je werk de tijd vinden om eventueel te studeren. Dit zal moeilijk zijn als je ook al de volle verantwoordelijkheid hebt over een kindje.
Wij weten je situatie zoals die nu is niet, hoe oud je bent, hoe lang je samen bent met je vriend, hoe je financieel zit…
Bedenk je dat een kindje 1000,- in de maand kan kosten! Heb je een maandelijks budget dat je opzij kan zetten voor je kind?

De kinderopvang, dat ik als voorbeeld nu noem, doel ik mee dat je kinderen niet 5 dagen in de week daar moet dumpen. Eén dag, of twee dagen kan altijd natuurlijk. Dat is ook goed voor de sociale ontwikkeling van het kind :slight_smile:

Ik heb geen ervaring, maar mijn kijk hierop is dat je in elk geval financieel stabiel moet zijn en een plan klaar moet hebben liggen voor als de baby komt, wat meestal inhoudt de studie/het werk van minstens één van de ouders eronder zal moeten lijden. Ik wil ook graag kinderen op jonge leeftijd, maar ik zou het maar zonde vinden om alles meteen op te geven voor het moederschap. Ik zou toch nog wel even werken en genieten van mijn carrière waarvoor ik gestudeerd heb.