Ervaring stoppen met de pil?

Hi allemaal,

Ik ben inmiddels al 6 jaar aan de pil en overweeg om te stoppen (overstappen op een ander anticonceptiemiddel). De redenen hiervoor zijn o.a dat ik een heel laag libido heb en daardoor denk ik wat heeft het dan nog voor nut om de pil te slikken? En ik heb het gevoel dat ik door de Microgynon vet vast houdt en lastig afval, met de Diane had ik dit niet.

Het punt is dat ik destijds ben begonnen met de pil vanwege (lichte) acne en ik ben bang dat dit weer terug komt als ik stop met de pil. Hebben jullie hier ervaring mee?

En hebben jullie goede/ slechte ervaringen met een spiraaltje? Ik twijfel enorm.

Hoop dat jullie ervaringen en adviezen hebben, ik ben van plan om het nog 1.5 maand aan te kijken/onderzoeken wat ik wil en dan sws naar de dokter te gaan.

Liefs

Ik ben gestopt met de pil, een andere geprobeerd en vrij snel weer gestopt. Dit vanwege de depressieve gevoelens die ik door hormonen in de pil kreeg.

Ik heb eind november (2016) een Mirenaspiraal laten plaatsen. Opzich tot nu toe wel tevreden over, maar ik kan er nog niet heel veel over zeggen, want na 3 maanden kan je menstruatie dus weg blijven enzo.

Mijn ervaring tot nu toe: plaatsen zelf viel wel mee. In de (2?) weken daarna wel aardig wat pijnkrampen enzo gehad. Dit werd steeds minder. Wel heb ik licht bloed verlies sinds het laten plaatsen van de spiraal, het grootste deel van de tijd is dit prima op te vangen met een inlegkruisje. Heel af en toe nog wat krampen. Maar als het bloedverlies straks helemaal weg is, dan ben ik heel blij. Alles beter dan die buikpijn die ik voorheen altijd had.

Ik ben gestopt vanwege stemmingswisselingen vanwege de pil. Fijn beslissing was dat, want dat was ook meteen over. Ik ben overigens begonnen met de pil vanwege pijnklachten, en die zijn niet terug gekomen als ik ze eerder had. Het jaar nadat ik stopte ben ik maar vier keer ongesteld geweest, wat me behoorlijk wat pregnancy scares heeft opgeleverd.

Ik slikte de pil altijd door, maar na een aantal maanden kreeg ik doorbraakbloedingen, heb toen twee maanden netjes elke maand een stopweek gedaan. Maar daarna weer doorgeslikt en sindsdien alleen maar doorbraakbloedingen.
Ben toen overgestapt op de implanon. Heb de pil niet afgebouwd. Heb toen om en na bij 2 maanden doorbraakbloedingen gehad.
Het eerste jaar dat ik de implanon had ben ik na een antibiotica kuur even ongesteld geweest, voornamelijk waren het doorbraakbloedingen want het zette niet door. Dat heeft twee maanden geduurd. Toen twee jaar later weer een antibiotica kuur gehad en ben hier niet ongesteld van geworden. Dus aanstaande maart als de implanon vervangen moet worden laat ik er mooi weer een nieuwe inzetten.

Ik ben vorig jaar gestopt met de pil. Ik werd ontzettend down van de pil, had geen libido meer over, kwam veel aan en had gigantische vreetbuien. Nadat ik gestopt was met de pil, was dat gelukkig allemaal over!

Ik zou je dus zeker aanraden te stoppen met de pil als jij ook dergelijke klachten hebt.
Verder heb ik geen ervaring met een spiraaltje, want ik wil verder geen hormonen meer in mijn lijf

Mijn libido is ook zo goed als verdwenen, ben overgestapt op de lichtste pil, maar merk nog geen verschil. Chérie mag ik vragen welk anticonceptiemiddel jij nu gebruikt? Want hormonen beginnen mij ook steeds meer tegen te staan.

Ik ben gestopt met de pil 4 jaar geleden. Toen heb ik een mirena spiraal gepakt.
Deze is geplaatst, ik voelde het wel even met hoe ze het plaatste. Na 3 maanden niet meer ongesteld, alleen heel af en toe en dan praat ik over 2 x in de 4 jaar dat ik hem heb.

Ik ben ook begonnen met de pil vanwege acne. Toen 6 jaar geleden gestopt met de pil.Dat moest toen vanwege gezondheidsredenen (trombose). Bij mij kwam mijn menstruatie toen heel lang niet op gang (ruim 2 jaar) Daarna kwam menstruatie heel heftig terug. Acne was de eerste twee weken heftiger dan tijdens pilgebruik maar daarna zwakte het weer af.
Vanwege de trombose mag ik geen hormonale anticonceptie meer, alleen de mirenaspiraal is toegestaan omdat die de hormonen alleen plaatselijk afgeeft. Deze is nu bijna 4 jaar geleden geplaatst, was ontzettend pijnlijk! :flushed:
De eerste week erna heb ik wat kramp gehad, maar daarna is het echt super geweest! nu 4 jaar lang niet ongesteld geweest en nooit ergens last van gehad. Echt een hele goede beslissing voor mij geweest.

Alleen condooms :slightly_smiling_face:

Bedankt voor je reactie! Ik heb begrepen dat er in de mirena spiraal ook hormonen zitten, reageer je hier tot nu toe anders op dan de pil?

Dat kan ik mij goed voorstellen, dat is niet veel. Merkte je ook andere veranderingen als haaruitval/ puistjes? Door het stoppen met de pil.

Bedankt voor je reactie!

Bedankt voor je reactie! Ik heb inderdaad precies hetzelfde, heb je nog “klachten” gehad nadat je gestopt was zoals haaruitval/puistjes? Ik ben daar namelijk erg bang voor. Ik zie het gebruik van alleen een condoom niet zo zitten omdat ik dan bang ben dat er wat mis mee is en dan elke maand rond mijn menstruatie weer kapot zenuwachtig ben haha. Hoe bevalt jou dat?

Mag ik vragen welke pil die lichtste pil is die jij slikt? Ik wil dat nog even proberen.

Bedankt voor het delen van je ervaring, ik vind het fijn om te horen dat de acne bij jou niet langdurig terug kwam :smiley:

Met acne had ik geen ervaring, ik was aan de pil gegaan voor bescherming en omdat ik vrij hevige menstruatiepijn had. Ik werd door deze pil erg somber en had veel stemmingswisselingen, en na twee maand was ik dan ook met deze pil gestopt. Nu ben ik aan een andere pil, zelfde stofjes maar dan lichtere variant, en heb ik eigenlijk nergens last van! (:

Ik merkte toen ik aan de pil ging ook een hele erge libido vermindering. Nu ben ik gestopt en is dat weer normaal. Voor acne zijn ook andere oplossingen dan de pil. Ik was al voor mijn pilgebruik met acne naar de huisarts gegaan. Die had mij wat dingen tegen acne gegeven, die hielpen bij mij niet. Maar toen ben ik doorgestuurd naar de dermatoloog en die heeft mij van mijn acne afgeholpen.

Ik slik momenteel de levonorgestrel/ethinylestradiol 0,10mg/0,020mg

Ik heb positieve ervaring met het stoppen van de pil in verband met depressieve gevoelens als bijwerking. Ik werd onwijs depressief van de pil en heb me daardoor een tijdje (bijna 2 jaar) echt heel slecht gevoeld. Achteraf kwam ik er pas achter dat ik zo heftig op de hormonen in de pil reageerde. Was dagen aan het huilen en kon mijn negatieve gedachten totaal niet omzetten in positieve. Ben inmiddels al een hele poos gestopt en heb nooit meer last van echte depressieve gevoelens gehad. Ik heb de microgynon 20 en 30 geprobeerd en de femodeen (ethynilestradiol/gestodeen) ook met zowel 20 als 30 mg ethynilestradiol. De lichtere variant maakte de depressieve en angstige klachten op de een of andere manier alleen maar erger/net zo heftig. Ook heb ik een maandje cerazette/minipil (alleen progestageen) genomen, maar dat is eigenijk te kort om er iets over te zeggen. Deze pil slik je elke dag dus je houdt geen stopweek. Na een maand merkte ik er nog niks van qua bijwerkingen, behalve dat ik wel gewoon ongesteld werd. (Bij de andere combinatiepillen merkte ik na iets meer dan 3 weken wel al de bijwerkingen). Een mirenaspiraaltje durfde ik toen niet aan om te laten zetten, aangezien ik het dan weer gelijk zou moeten verwijderen als ik daar ook slecht op reageer en het zetten schijnt nogal pijn te doen. Bovendien zit in dat spiraaltje levonorgestrel wat ook in de microgynon zit en daar kon ik ook niet tegen, dus was ik bang dat dit ook geen optie voor mij was.

Niet citeren alsjeblieft :flushed:

Ik denk er ook over om over te stappen op een andere anticonceptiemiddel, ik zit al heel erg lang aan de pil en heb eigenlijk altijd al een laag libido gehad. Nu weet ik dus niet zeker of dit komt door de pil of door mijzelf, aangezien ik al vrij vroeg begon met de pil (ik had veel last van buikpijn tijdens ongesteldheid en dit zou het moeten verminderen). Ook voel ik me vrij vaak depressief.

Nu ben ik op het moment al zo’n jaar niet seksueel actief meer, maar het lijkt me toch fijn om van die bijwerkingen af te zijn. Tenminste, om te kijken of het daadwerkelijk bijwerkingen waren. M’n huisarts vertelde me over de opties en we kwamen er op uit dat een spiraaltje waarschijnlijk de beste keuze zou zijn voor mij, maar ben best wel bang voor het zetten hiervan.

Ik las hier dat mensen het hebben over een “lichte” pil, maar toen ik mijn huisarts hiernaar vroeg vertelde ze me dat er eigenlijk minimale verschillen zitten tussen de verschillende pillen. Eigenlijk zijn ze allemaal gewoon “slecht” wat betreft bijwerkingen.