Ervaring met vrijwilligerswerk buitenland?

Daag,
Ik ben van plan om een half jaartje met mijn studie Sociaal Agogisch Werk te stoppen en vrijwilligerswerk in het buitenland te gaan doen.
Nu kwam ik op internet www.jongerenenmissie.nl tegen.
Iemand hier ervaring mee?

Sowieso zou ik graag alle ervaringen willen horen! Goede en slechte en dan het liefst ook met de organisatie erbij, zo kan ik en beetje onderzoek doen. Thanks!

Hey, ik wou dat eerst ook doen, maar dan gewoon in de vakantie voor een weekje of twee. Er was een organisatie (jongerentravel) waarmee je in een weeshuis in Ghana kon gaan helpen. Klonk superleuk en zo, en heb alles gedaan om mijn ouders te overtuigen. Zij hebben eens rondgevraagd, en naar het schijnt (vrienden van hun hun zoon heeft dat ook gedaan) is het onverantwoord om, zeker als meisje, alleen op zo’n jonge leeftijd naar Afrika te gaan. Het is er heel gevaarlijk (verkrachtingen e.d.). Je moet er ook vaak zelfstandig werken, dus je hebt niet de bescherming van ‘in een groep’ te zijn.
Ik heb verder eens gegoogled, om andere dingen, misschien veiligere dingen tegen te komen. Toen vond ik nog een Engelse vereniging (als je een beetje zoekt, kom je er wel, ben de naam vergeten) waar je vb. schildpadden in Ecuador of zo kon gaan redden. Of bomen in het Amazonewoud. Zoiets is veiliger, maar natuurlijk ook minder leuk & sociaal…
Ik las ook ergens kritiek op dat weeshuis in Ghana: tegenwoordig organiseren zoveel organisaties “vrijwilligerswerk” in weeshuizen in Ghana, dat het daar onoverzichtelijk en chaotisch wordt. De kinderen weten niet meer wie wie is en zo. Da’s ook niet zo goed voor hun ontwikkeling…
Als ik jou was zou ik dus iets minder commercieels zoeken. Helaas weet ik daar niet echt een goede vereniging voor. Het hangt ook af van welk soort vrijwilligerswerk je zou willen doen.

Ik ga dat doen :grinning: Maar heb er nu dus helaas nog geen ervaringen mee!
Ik ga met Travel Active, naar Thailand. Heb voor die organisatie gekozen omdat het goed bekend staat en omdat je daar ook nog andere dingen in je programma kan doen. Je kan het grotendeels zelf samenstellen en dat vond ik wel fijn! Ik ga introductie, cultuur, olifantenproject, strand en vrijwilligerswerk in een weeshuis doen. (:

Oee, heb respect voor jullie. :sunglasses:

Thanks voor de reacties! Ik heb er eigenlijk niet echt bij stil gestaan dat het ook gevaarlijk kan zijn… via de organisatie waar ik overna zit te denken ga je sowieso met z’n 2e, heb je een buddy zodat je niet alleen bent. Dat scheelt opzich wel, en je hebt op de plek waar je het werk doet ook een soort coach die je bij alles begeleid. Het is echt heel erg gericht op jongeren.
Maar ik zal die andere sites ook eens opzoeken!

Nog meer reacties?

Ik wil het ook gaan doen, maar dan als ik klaar ben met mn middelbare school.
Ik wil alleen liever naar azië dan naar afrika, lijkt me vetter. Nepal of Vietnam ofzo. Ben ook bezig met sites zoeken en informatie enzo, dus ik kijk even mee =]

Was net met de zoekfunctie vrijwilligerswerk aan het zoeken en ben ook wel benieuwd of er mensen zijn met ervaring! Ik wil het eigenlijk heel graag doen, maar liever met een groep dan ergens in mijn eentje… Mij lijkt het t leukst om op een school te werken! :grinning:

Tegelijk ook weer een upje, want zoals ik zie al een tijdje niet meer gereageerd :open_mouth:

xx

Heeeeeee nichtje!
Wil je echt in het buitenland vrijwilligerswerk gaan doen? Want een vriendin van mij heeft dat gedaan in Ierland. (Het duurde maar 5 dagen hoor, haar gastgezin was echt niet leuk.)

Mijn zus ging naar zuid afrika om daar in een creche te werken en ze kreeg surfles. Ze vond het ehct heel gaaf