ervaring met propranolol?

Ik merk dat ik zenuwachtiger en gespannener ben voor een toets dan andere mensen. Ik tril ook best wel door mijn hele lichaam en voel me misselijk. Ik heb vorig jaar op school al eens aangegeven dat ik denk dat ik misschien wel faalangst heb, maar ik had een nog al nonchalante mentor die er niets mee deed. Nu heb ik straks examens en ik weet niet hoe ik het dan moet hebben…
Voor toetsweken slik ik van die plantaardige middelen, maar ik heb ook niet echt het gevoel dat dat zeer veel helpt. Nu kwam ik propranolol tegen. Dit zou wel moeten werken tegen stress en faalangst. heeft iemand hier ervaring mee? En kun je dit alleen maar krijgen op doktersrecept? Alvast bedankt!

upje misschien?

Ik heb geen idee, dat zou je aan je Huisarts moeten vragen.

Ik gebruik valeriaanpilletjes (nervovit), werkt ook heel goed! Kun je gewoon bij de drogist kopen en ik heb geen bijwerkingen ofzo gemerkt.
Succes!

ja ik gebruik die ook voor de toetsweken, maar ik heb zelf niet het idee dat ze echt werken. Ik wil wel dat ze werken, dus voel me wel ietsjes rustiger, maar omdat propranolol zo goed moet werken, dacht ik misschien is dat wel nog beter…

ik heb propranolol gebruikt, maar absoluut niet hiervoor.
Propranolol is een beta- blokker voor bij migraine of bij een tremor, maar ik zou het niet nemen bij faalangst.
Ga voor de zekerheid/ voor een eventueel ander medicijn naar de huisarts vóórdat je zomaar mediacijnen gaat slikken. Ook i.v.m. je medische achtergrond misschien

Ik vind dat zo raar, medicijnen slikken voor de toetsweek…

Mijn vriendinnen zitten allemaal super ontspannen voor een toets. En ik zit daar te stressen, te trillen en ziek voelen. Ik vind zelf ook nergens op slaan, want zo erg is het nou ook weer niet een toets. maar mijn lichaam doet het wel, dus slik ik er wel pillen voor…

@saartje14
Ik had ook op de apotheker.nl gekeken en daar werd het ook aangeraden voor stresssituaties enz. Ik heb verder ook geen idee wat voor iets het is.

misschien dat naar de dokter gaan en daar advies vragen dan maar het beste is… Ik dacht als iemand het hier nu ook gebruikt voor zulke momenten, lijkt een soort van wondermiddel namelijk haha.

Maar wat wil je dan? De rest van je leven op ‘belangrijke’ momenten die pillen slikken? Kan je niet op een cursus oid. Je moet er mee leren omgaan, niet het ‘verbergen’ want daar schiet je uiteindelijk niks mee op en je bent op dat moment afhankelijk van die medicijnen…

Maar dat is mijn mening, succes nog. (:

Het zijn betablokkers, die werken inderdaad tegen verschijnselen van nervositeit. Ik zou gewoon eens langs de dokter gaan ervoor, als hij het ook nodig vindt, dan zal hij ze wel voorschrijven.

Natuurlijk is het beter ze niet te slikken en het op eigen kracht te doen. Maar als dat echt niet lukt, dan kun je beter wat slikken er tegen en zo weer zelfvertrouwen op doen waardoor je het waarschijnlijk na een tijdje ook wel weer zonder kan, dan dat je steeds maar zo zenuwachtig blijft en daardoor dingen gaat verpesten terwijl dat niet nodig is.

vraag het aan je dokter?

Ik ben hier niet mee eens, ik ken erg veel mensen inclusief mezelf die een paar keer per jaar erg zenuwachtig zijn voor bepaalde dingen. Ik heb weleens gehad dat ik weken voor een belangrijke toets had geleerd en super zenuwachtig was, dat ik alles vergat. Sommige mensen hebben gewoon last van stress. Het is toch zonde anders, als iemand niet slaagt door de enorme zenuwen? Je moet nog steeds je hersens gebruiken voor de toets en het werkt ook niet 100 procent. Maar je word er wat rustiger van.

Ik ga morgenvroeg maar naar dokter. Advies vragen…

Het is een bètablokker volgensmij. Dus tja, die kan je lijkt me alleen krijgen op doktersrecept. Worden ook gegeven bij hartproblemen en zo.

Voor de bijwerkingen: typ bètablokker :stuck_out_tongue:

heb dus propranolol gekregen. Maar wat ik niet helemaal begrijp is dat ik ook antipsychotica-zyprexa heb gekregen om me beter te concentreren… Ik vind dit eigenlijk best wel heftig. het is de laagste: 2,5 mg. Maar toch antipsychotica, klinkt zo heftig… ?

Dat krijg je echt niet zo maar mee hoor.
En wat dan nog als het ‘heftig’ klinkt, het gaat er toch om dat het helpt, boeit verder toch niet hoe het heet.

Ik heb dat gebruikt toen ik voor de zoveelste keer moest afrijden. Ik werd er wel wat rustiger van (ik trilde iig niet meer).

je zou de rescue spray van het merk bach kunnen gebruiken,
hier wordt je wat rustiger van.
http://www.bachrescue.nl/con_rescue_spray.asp
hierop kun je zien hoe het omhulsel er zeg maar uit ziet
maar je kunt het volgens mij gewoon bij de kruidvat ofzo kopen (:

succes met je examens!

dat heeft iemand mij ook nog aanbevolen, die rescue spray… Maar ik heb toch maar die pilletjes genomen voor antipsychotica, ik heb wel het gevoel dat ik trillerig ben… maar tegelijk kan ik me wel goed concentreren. Verder merk ik er niet veel van en naja het is maar voor 3 weekjes, dus doe het maar gewoon.
die propranolol werkt trouwens wel super! :grinning:

Propranolol is een beta blokker. Mensen met hoge bloeddruk, hoge kans op een hartinfarct en mensen met migraine gebruiken het. Het zorgt ervoor dat je hart minder gevoelig is voor adrenaline en je hart zou dus rustiger moeten blijven in stress. Je moet voor dit middel sowieso een recept van de huisarts hebben en je krijgt het echt niet zomaar!