Ervaren studenten

Hallo meiden,

Ik als onervaren brugmug onder de studenten heb een vraag aan jullie.

Als er staat dat je bijvoorbeeld hoofdstuk 1 moet lezen maken jullie daar dan meteen een samenvatting van zodat je met het tentamen alleen hoeft door te lezen? Zo ja doen jullie dat typend of schrijvend?

Vraag 2: printen jullie alle powerpoints uit?

Alvast bedankt! :flushed:

Bij ons is er een onderscheid tussen leren en lezen … maar als ik iets moet leren maak ik meteen een samenvatting ja, bespaart veel tijdens de examenperiode!

Ikzelf print niet alle powerpoints af, maar sommigen doen het wel zodat ze er iets bij kunnen schrijven. Ikzelf typ tijdens de lessen er wat bij

Ik maakte eerst geen samenvattingen in dezelfde week van de lessen, maar daardoor had ik zoveel stress voor de tentamens dat ik vervolgens samenvattingen in dezelfde week van de les ben gaan maken. En zo proberen alle lessen + samenvattingen bij te houden zodat je vlak voor de tentamens nog “weinig” hoeft te doen. Behalve dan echt leren en lezen. Ik deed het eerst schrijvend, omdat je het dan gelijk voor een deel goed onthoudt. Maar nu heb ik zo ontzettend veel stof dat ik het typend ben gaan doen en het later uitprint.

En ik print de powerpoints niet uit maar ik maak dus wel samenvattingen van de powerpoints.

Ik zou inderdaad gelijk een samenvatting maken, ook van de powerpoint die je die dag hebt gekregen. Het scheelt je enorm veel tijd voor je tentamens. Zelf probeerde ik dat ook altijd te doen maar dat lukte niet altijd, haha!
Ik schreef altijd mijn samenvattingen. Als ik iets typ dan is dat blind en neem ik het dus totaal niet op. Maar dat is bij iedereen verschillend natuurlijk!

Ik print alle powerpoints af, ik raak heel snel afgeleid als ik op de computer moet werken/studeren, en ik krijg er hoofdpijn van.

En ik maak geen samenvattingen. Ik onderlijn en markeer de tekst wel

Ik zit in 5 VWO. Ik probeer vaak wel gelijk samenvattingen te maken, want dat bespaart zoveel tijd en stress tijdens toetsweken! Ook ben je veel meer ingelezen in de stof, waardoor je gerichtere vragen per hoofdstuk kunt stellen, ipv allerlei vragen over verschillende hoofdstuk richting de toetsdatum (waar natuurlijk ook niets mis mee is!)

Powerpoints print ik niet uit, maar kijk ik na op internet en verwerk die vervolgens in mijn samenvattingen. Af en toe print ik ze ook wel en markeer ik eerst de belangrijke dingen.
Ook ik schrijf mijn samenvattingen, via de computer neem ik idd ook een stuk minder op, net als Traveler :wink:

Ik maak nooit samenvattingen. Ik lees de hoofdstukken globaal en lees de samenvatting aan het eind van elk hoofdstuk.
Ik leer de slides en meestal koop ik nog een samenvatting, die ik ook leer.

Maar als je zelf wel de motivatie hebt om alles samen te vatten; doen! Beste manier van leren.

Ik onderlijn en markeer de tekst. Vaak zijn het argumentatieteksten en het is dan voor jezelf heel handig om in de kantlijn aantekeningen te maken.
Ook als er bijvoorbeeld staat: ‘Er zijn vier redenen dat blablabla. Ten eerste, [tekst]. Daarna [tekst]’ Omcirkel ik altijd wanneer er een nieuw argument begint.

• dit voor boeken-.
    Bij artikelen probeer ik na het lezen vaak in een half kantje samen te vatten wat het doel van het artikel is, welke argumenten er gegeven werden en wat de conclusie van het artikel is.

Als powerpointslides voor de colleges worden vrijgegeven print ik die altijd uit en schrijf mijn aantekeningen erbij.
Ik maakte zelf nooit echt samenvattingen maar zette dan begrippen schematisch neer. Dan las ik zelf die begrippen later door en keek of ik ze kon uitleggen met voorbeeld erbij, zo nee → nog even een keer lezen.

Meestal markeer ik belangrijke zinnen tijdens het lezen en zodra er een samenvatting uitkomt, koop ik die.

Als er staat lezen dan ga ik eerst kijken of het ook tentamenstof is. Is het tentamenstof dan maak ik er gelijk een samenvatting van, en dat zou ik jou ook aanraden want het bespaart je veel tijd en stress tijdens de tentamenweek.

Ik maakte meestal van elk hoofdstuk een korte samenvatting als ik deze moest lezen, als het tentamenstof was tenminste. Scheelt enorm veel tijd in je tentamenperiode!

De PowerPoints printte ik nooit uit, maar daar noteerde ik altijd de belangrijkste dingen uit en daar maakte ik in principe dus ook een soort samenvatting van.