Ergotherapie

Ik heb nog totaal geen idee wat ik volgend jaar wil gaan studeren, want het probleem is dat ik helemaal niks leuk vindt. het enige dat me opzich nog wel leuk lijkt is ergotherapie. Maar ook hier ben ik nog niet mega enthousiast over. Is er iemand die dit studeert? en zo ja, wat vind je ervan?

Ik heb op mijn stage (ziekenhuis) best veel contact met ergotherapeuten. Hetgeen zij doen, is eigenlijk observeren hoe iemand dagelijkse handelingen plant en activiteiten uitvoert, of er een goed plan gemaakt kan worden en of iemand dat adequaat uitvoert.
Zij kijken in het ziekenhuis vaak mee met de ADL en ze laten ook mensen activiteiten uitvoeren, zoals koffiezetten of een zoekopdracht door het ziekenhuis.

Het ziet er altijd interessant uit, maar het lijkt me wel pittig, omdat ze op heel veel dingen moeten letten. Ze moeten iemands cognitie beoordelen, hoe iemand plant/organiseert, hoe iemand zijn handen en armen inschakelt met een activiteit etcetera.

Verder kan ik je er niet heel veel over vertellen.
Maar waarom vind je bijna niks leuk? Heb je al wel eens open dagen of meeloopdagen van bepaalde opleidingen gedaan?

Ik studeer ergotherapie!
Het is een heel veelzijdige job. Je kan later op veel plaatsen terecht: ziekenhuizen, woonzorgcentra, (bijzonder) onderwijs, psychiatrie, …

Je helpt mensen inderdaad vaak met hun alledaagse handelingen maar ook kan je kinderen helpen met een ontwikkelingsachterstand (denk aan een foute pengreep, fout grijpen, problemen met perceptie, …)

De theorie die je krijgt (in België) is zowel gericht op het medische (anatomie, fysiologie, neurowetenschappen, …) als op het ontwikkelen van kinderen en hoe je met de cliënten moet omgaan en hoe je problemen moet aanpakken.

Ik heb tot nu toe 1x stage gelopen. Dit in het ziekenhuis bij revalidatie van de kinderen. Daar hielp ik kinderen met hun greep en een correcte houding bij het uitoefenen van de opdrachten, transfers (op een correcte manier van de rolstoel naar het bed bv.), … Ook heb ik eventjes op de afdeling CVA gestaan (hersenbloedingen). Hier zie je dat je mensen gaat helpen met wat nodig is maar ook met wat ZIJ zelf willen. Zo had je een cliënt die zich moeilijker kon concenteren en dat help je dan door van die moeilijke denkpuzzels. Als ergo ga je ook steeds vragen wat zo’n persoon zelf heel graag opnieuw zou kunnen. Zo kan het ook zijn dat een persoon na CVA verlamd is geraakt aan één kant. Als deze erg graag terug zelfstandig wil koken, ga je kijken hoe je dit kan realiseren. Het kan zijn dat hier hulpmiddelen aan de pas komen. Je gaat hun manier van leven proberen aan te passen en te verbeteren naar hun wensen toe vooral :slightly_smiling_face:

Verder vind ik het echt super interessant, zowel de theorie als de praktijk. Ik wou altijd al mensen helpen en vind het medische super interessant. Ik heb hiervoor twee jaar lerarenopleiding gehad, maar dit bleek toch niets voor mij. Je helpt de kinderen wel maar krijgt vaak niet echt de voldoening die je bij ergotherapie WEL krijgt. Zelfs de kinderen zijn je echt dankbaar dat je hun helpt. Bij ergo kan ik alles combineren: mijn interesse voor het medische, met kinderen werken en mensen kunnen helpen!

Ik studeer Ergotherapie.

Ik vind het zelf super. Ik had eerst ook totaal geen idee wat ik wilde gaan doen, ik ben toen naar een open dag geweest en ik heb een meeloop dag gedaan bij de opleiding.
ik weet niet waar je woont, maar ik studeer in Heerlen aan Zuyd Hoge school. Als je daar een meeloopdag doet, loop je letterlijk de lessen mee die de persoon krijgt. Je hebt dus geen speciaal georganiseerde dag waarbij alles een beetje wordt opgehemeld zeg maar, zoals dat vaak wordt gedaan. Je kan je eigen oordeel vormen. misschien is een meeloop dag een idee? Mij heeft het heel erg geholpen in ieder geval.

De opleiding is pittig, dat zeker. Maar het is zeker een uitdaging. Je leert er veel over zowel het vak, mensen in het algemeen en jezelf. Je ontwikkeld jezelf heel goed.
Het fijne aan ergotherapie is dat het heel breed is. Als een doelgroep jou niet ligt, betekend het niet dat je verplicht bent daarin te gaan werken. Je hebt heel veel verschillende doelgroepen, werkwijzen en settingen.

Dank jullie wel!
De ene keer lijkt ergotherapie me leuk, en dan weer niet.
Ik heb een dagje meegelopen met een echte ergotherapeut met een eigen praktijk, toen vond ik het weer wat minder (maar dat kwam denk ik omdat ze die dag niet zo’n hele interessante afspraken had, dat gaf ze zelf ook aan). maar ik ben ook gaan proefstuderen in Amsterdam toen vond ik het weer erg leuk, en jullie reacties maken me ook ontzettend enthousiast!

Ik denk dat je sowieso in een praktijk minder interessante casussen ziet dan in een andere omgeving. Ik studeer zelf logopedie en in mijn tweede jaar heb ik ook in een praktijk stage gelopen. Nu, in mijn afstudeerjaar, loop ik dus m’n stage in het ziekenhuis. Twee totaal verschillende werksettings, waarbij ik de dingen uit het ziekenhuis en de doelgroep hierbij veel en veel interessanter vind dan de kinderen waar ik in het tweede jaar mee werkte.

En ja, je kunt van tevoren niet met 100% zeggen wat je wilt gaan doen en of het leuk wordt of niet. Het blijft min of meer toch een ‘soort’ gok. Die zekerheid heb je niet met het kiezen van een opleiding, dat je het daadwerkelijk leuk vindt.