Ergotherapie

Gisteren wees iemand mij op de studie Ergotherapie, ik heb wat op internet gekeken maar wist hier eigenijk nog niks van.
Hebben mensen ervaring met deze studie?
er staat namelijk dat je op een creatieve manier moet denken, dat kan ik denk ik wel, maar ik zag dat je ook tekenles en handenarbeid krijgt… Moet je dus oook creatief zijn op die manier? ik vind het wel leuk om te tekenen en handenarbeid te krijgen, maar ik ben er absoluut niet goed in…
Ook heb ik in mijn pakket geen biologie zitten, is dit erg?

Ik weet in ieder geval dat je voor veel paramedische opleidingen geen biologie nodig hebt, dus ook niet voor ergotherapie. :slightly_smiling_face: Ik doe zelf een andere paramedische opleiding en bij mij was het ook absoluut niet verplicht om bio gehad te hebben.

Ergotherapeuten houden zich volgens mij bezig met het maken van aanpassingen om de ADL (Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen) te vergemakkelijken. Denk er bijv. aan dat iemand een ongeluk of een beroerte heeft gehad, en sommige dingen niet meer kan of er aanpassingen geregeld moeten worden. De ergotherapeut denkt erover na hoe die aanpassingen/compensaties het best ingepast kunnen worden in het leven van de patiënt. Ik denk dat je vooral op die manier creatief moet zijn; oplossingsgericht en erg meedenken met wat de patiënt wil. Echt goed tekenen en knutselen lijkt me nogal overbodig, maar basisdingen moet je wel beheersen denk ik.

Maar ik weet dat Koala ergotherapie studeert, die kan je misschien nog wat gedetailleerdere informatie geven.

Ik studeer inderdaad ergotherapie :stuck_out_tongue: ben momenteel tweede jaars.
Ik zelf heb geen tekenles en handenarbeid gekregen (volg de opleiding in Rotterdam) maar bij het thema kinderen hebben we wel het een en ander getekend en geknutseld. Biologie is geen eis, maar het kan wel makkelijker zijn want je krijgt ook theorie over de fysiologie van de mens (de medische kant zeg maar.) Creatief denken heb je vooral nodig om een oplossing te vinden voor de handelingsproblemen van jouw cliënt. Maar je kan ook zelf creatief zijn in het geven van een behandeling voor een cliënt. Als je meer vragen hebt stuur me gerust een bericht :slightly_smiling_face:

dankjewel!