Ergernis vriendin

Hey!

Ik heb een probleem met mijn vriendin en ik zou graag jullie mening/advies willen.

Ik heb een vriendin en ik noem haar even Hannah.
Hannah en ik kennen elkaar al sinds de basisschool maar pas sinds de middelbare zijn we echt vrienden geworden.

Eerst waren we elke weekend samen en bleven we ook bijna elk weekend bij elkaar slapen. Ik vond het echt een super leuke tijd en ik koester die tijd nog steeds.
Nu zitten we allebei op het MBO maar niet op dezelfde school. We hebben dus hele andere vriendengroepen en een keer nam ik Hannah mee naar de stad met mij en mijn vrienden.
Alles was heel gezellig en leuk en ik vond het ook heel leuk dat ze het zo goed kon vinden met mijn vriendinnen en mijn vriendinnen met haar.

Maar hierna begon mijn ergernis naar haar toe.
Ineens voegde zij iedereen toe op social media. Zelfs de meiden waarmee ze nauwelijks heeft gepraat. Ik liet het maar gaan want zo erg vond ik het ook weer niet maar vond het wel apart maar zulke mensen bestaan nou eenmaal.

Alleen toen een van hun jarig was postte ze een heel verhaal op haar tijdlijn van ja schatje wil je nooit meer kwijt dit dat je bent mijn beste vriendin dit dat zus zo. Ik dacht echt van ‘wtf je hebt haar nauwelijks één dag gezien doe ff normaal’
Ik had toen ook gewoon tegen mijn vriendin verteld dat het mij ergerde en zij vond het ook heel raar dat Hannah ineens zo klef deed.

In ieder geval…
Toen kwam de dag dat mijn broer jarig was en Hannah kwam ook even langs. Was allemaal heel gezellig bij ons thuis en mijn nichten en neven waren er ook.
Tot mijn grote verbazing had ze mijn nicht en neef ook ineens op facebook terwijl ze hun alleen maar heeft gegroet?

Dit was paar maanden geleden.
Ons contact is nu wat verwaterd maar nu zie ik ineens dat zij een vriendin van mij op facebook heeft toegevoegd die ze ook alleen maar kende qua naam. Niet eens gezien of gesproken. En nee ze kent die vriendin niet persoonlijk want ik vroeg mijn vriendin nog van ‘hey ken jij Hannah ook?’ en ze zei nee maar ik heb haar geaccepteerd omdat jij haar ook op facebook hebt. Vind ik ook stom van haar kant maar goed.

Misschien stel ik mij aan maar ik vind dit werkelijk te belachelijk voor woorden. Zij zit gewoon MIJN contacten en MIJN familie toe te voegen die ze niet of nauwelijks kent en zit te slijmen bij MIJN vriendinnen die ze amper één dag heeft gezien.

Ik vind dit echt niet kunnen en ik wil dat ze ermee kapt.

Wat vinden jullie van deze situatie en hoe moet ik hiermee omgaan/oplossen?

-aub niks citeren ivm herkenning-

Ik ben trouwens 18 en zij is 20

Begrijpenlijk dat je een beetje gefrustreerd bent. Voor iemand van 20 gedraagt ze zich een tikkeltje kinderachtig. Begrijp niet waarom je überhaupt iemand op Facebook of iets dergelijks toevoegt terwijl je hem of haar nauwelijks kent. Verder ben ik het met je eens over de post op je vriendin’s tijdlijn. Raar dat je zoiets al na één dag kunt zeggen haha.

Maargoed. Als ze zo blijft doen, dan kun je het er best met haar over hebben. Begin er is een keer op een relaxte en grappige manier een gesprek over. Niet hysterisch gaan doen. Laat zoiets niet jullie mooie :’) vriendschap verpesten.

Ik was ook niet van plan een grote drama ervan te maken alleen ik ben bang dat ik haar overstuur maak ofz.
Maar hoe kan ik zoiets beginnen op een ‘grappige’ manier? :cold_sweat:

up :slightly_smiling_face:

Ik zou gewoon vragen of dat ze hun nog vaker heeft gezien buiten die ene keer en als ze nee zegt dan gewoon vragen waarom ze ze dan op fb heeft. Vind t ook een beetje raar dat ze mensen na amper 1 dag op fb toevoegd maar goed :cold_sweat:

Ik denk dat dit meer een vorm van acceptatie is die zij voor zichzelf wil krijgen. Mensen hechten waarden aan vrienden en mensen die ze kennen. Hoe meer, hoe beter. Ik denk dat het een beetje onzekerheid is, en misschien ook wel dat ze graag in jouw wereld wil zijn, om het zo maar even te zeggen.

Je kan het er best wel met haar over hebben, waarom dat ze dat doet maar val haar niet gelijk aan.

Ach ja, zo’n mensen bestaan er dus ook. Ik zou zeggen: laat het lekker gaan. Tuurlijk is het vet irritant dat ze het doet, maar je moet maar zo denken: ook al voegt ze al die mensen toe, dat wil niet direct zeggen dat ze ook echt vrienden met hun is. Je merkt zelf dat iedereen die haar accepteert dat eigenlijk alleen vanwege jou doet.

Al een keer gedaan en toen zei ze ‘o ja gewoon’

Ja zoiets dacht ik ook al.
Ik was ook niet van plan om haar aan te vallen daarom heb ik een topic aangemaakt want ik wil dit op een nette manier aankaarten.

Ja maar dit haalt het bloed onder m’n nagels vandaan maar ik wil haar ook niet kwetsen of laten voelen dat ze niet ‘welkom’ is in mijn vriendenkring ofzo. Ik wil haar wel laten weten dat ik dit niet oke vind want hoe zij zich gedraagt is gewoon belachelijk vind ik.