Erg onzeker

Hallo meiden!
Ik heb eigenlijk nooit echt een relatie gehad. Inmiddels ben ik 19 en al sinds mijn 14e heb ik ervan gedroomd om een relatie te hebben. Het ging zelfs zo ver dat ik regelmatig aan het huilen was omdat niemand me leuk vond. Pas in het afgelopen jaar begon ik voor het eerst aandacht te krijgen van jongens. Helaas mondde dit nooit uit in iets serieus. De eerste keer probeerde ik het niet onmiddelijk al te serieus te maken en te kijken wat er zou gebeuren. Deze jongen begon echter na twee maanden interesse te verliezen en hij sprak dit niet echt uit. Daarna heb ik nog twee maanden tevergeefs geprobeerd om het uit te houden om het misschien wat te laten worden, maar daarna heb ik dit toch afgebroken. Hij heeft me wel pijn gedaan met wat hij deed. De tweede keer was er vrijwel niks met deze jongen gebeurd behalve 1 date. Na 1.5 maand praten kwam ik erachter dat hij toch geen relatie wilde. De derde keer leek alles heel goed te gaan. Ik maakte duidelijk dat ik wel wat serieus wilde en hij wilde het ook. Na 2.5 maand begon hij opeens uit het niets wat afweziger te zijn en een week later maakte hij het uit. Hij zei dat ik een hartstikke leuke meid was, maar dat hij me gewoon minder leuk begon te vinden en dat ik te goed was om gebruikt te worden door hem. Verder heb ik af en toe wel even gepraat met een jongen via whatsapp maar daar gebeurde verder ook niks. Hierdoor is mijn zelfvertrouwen erg geschaadt. Ik ben vaak aan het huilen omdat ik bang ben altijd alleen te blijven. Het tegendeel wordt nooit bewezen en ik heb het idee dat ik de enige ben die zich zo voelt. Jongens blijven maar interesse verliezen in me. Ik voel me slecht omdat ik op deze leeftijd nog steeds niks serieus heb gehad. Ik begrijp niet wat ik verkeerd doe. Hebben jullie misschien advies over wat ik moet doen? Ik begin me namelijk steeds onzekerder te voelen en het beïnvloedt mijn leven enorm.

Als je ongelukkig bent, dat merken andere mensen wel.
Als je gesloten bent /voelt, Raad eens: Dat merken mensen op en benaderen ze je ook minder snel.

Waarom is het voor jou zo belangrijk voor een relatie te hebben?
Heb je het gevoel dat je iets aan het missen bent?
Heb je angst dat je ‘al oud genoeg’ bent en er maar niets van komt?
Of hangt een relatie vast aan je gevoel van: zekerheid, liefde, en omdat je een relatie hebt, zal je persoonlijke problemen zelf opgelost worden?

Een relatie lost jouw persoonlijke problemen niet op.
Een relatie is geen sociale status en laat ook zien dat je 'beter ‘bent (wat ik al heb ondervonden op school vroeger :’) )
Een relatie hebben, betekend niet dat je problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Ipv te focussen zo lang op een relatie, kon je eigenlijk beter op jezelf focussen en gewoon plezier hebben.

De ervaring is dat als je zo ‘‘wanhopig’’ op zoek bent, het ook niet gaat gebeuren. Hoe lastig ook, probeer het op je af te laten komen. Je bent 19, echt nog hartstikke jong, dus de kans dat je alleen achterblijft is vrijwel nihil.

Daarnaast zou ik gaan werken aan je onzekerheid/zelfbeeld.

Ik denk dat ik er gewoon wel aan toe ben maar dat het al lang niet gebeurt. Ook merk ik inderdaad dat ik me veel gemotiveerder voel om dingen te doen als ik ‘bezig’ ben met iemand. Ik voel me gewoon veel gelukkiger en zekerder in alle andere opzichten. Ik weet dat het niet al mijn problemen op zal lossen, maar ik voel me gewoon raar dat ik het nog niet heb gehad. Iedereen is ook altijd heel verbaasd dat ik nooit een relatie heb gehad. Iedere keer dat ik vertel dat het weer niks is geworden snapt niemand het en ik zelf eigenlijk ook niet.

Ik weet ook wel dat het ‘gebeurt als je het het minst verwacht.’ Toch heb ik het idee dat het feit dat het veel later op mij ‘afkomt’ dan anderen waarschijnlijk betekent dat er wat mis is met me. Meestal heeft het namelijk wel een reden als je afwijkt van de ‘norm.’ Ik kan alleen niet echt begrijpen wat.
Ik weet dat ik aan mijn zelfbeeld moet gaan werken, maar ik weet gewoon niet hoe.

^ Maar dat is wat je jezelf aanpraat. Want was is ‘‘de norm?’’ Wat is ‘‘normaal?’’
Ik vind het niet normaal dat meiden van 14 al seks hebben, bijvoorbeeld. Maar die meiden vinden dat wel normaal. Mijn moeder vindt internet daten niet normaal, ik dan weer wel. Snap je waar ik heen wil? En ik ken wel meer mensen van 19 of ouder die nog geen serieuze relatie gehad hebben, dus je bent geen uitzondering of iets.

Ik ben naar maatschappelijk werk gegaan om aan mijn onzekerheid te werken.

Tja wat is normaal? Ik had m’n eerste date op m’n 19e en m’n ouders hadden pas hun eerste relatie toen ze 34 waren. Als ik jou was zou ik me focussen op m’n studie/werk en vrienden en familie. Je komt echt vanzelf wel een leuke jongen tegen :slightly_smiling_face:

Ik was vroeger ook zo, 19 nog nooit een vriendje gehad of ervaring mee…
Dat dacht ik zelf ook wel maar toen besefte ik ook wel dat je niet aan jezelf moet twijfelen en gewoon al die ‘normen’ enz overboord gooit. Je MOET niets op die leeftijd, Ok jammer dat de date niet goed is gegaan en ja, jammer dat je vrienden en vriendinnen het raar vinden. TJah, als het niet werkt, dan werkt het ook niet.

Zoek er asjeblieft niet zoveel achter.

Maak je zeker niet druk omdat je nog geen relatie hebt gehad. Ik ben ondertussen 25 en heb ook nog geen relatie gehad, zo af en toe wel afspraakjes gehad en die waren dan ook heel gezellig maar het liep niet uit op meer.

Ik snap je punt, je mist gewoon een beetje genegenheid en dat komt vanzelf wel. Zo weet ik van mezelf dat ik heel arrogant kan doen tijdens het uitgaan waardoor er niemand op me afstapt. Maar ik hou ook in mijn achterhoofd dat het vanzelf een keer gebeurd, als je heel graag een relatie wil werkt het vaak alleen maar averechts. Stel je open en laat alles op je afkomen, je bent nog jong genoeg en geniet van het leven nu het nog kan.

Bedankt voor jullie hulp! Ik vind het allemaal gewoon niet logisch maar misschien is het dat ook gewoon niet. Ik denk dat ik in ieder geval maar even stop met daten aangezien ik er in het afgelopen jaar geobsedeerd mee ben geweest en het eigenlijk alleen maar tot pijn heeft geleid. Ik zal proberen om mezelf niet ‘raar’ te vinden.

Je bent gewoon de goede jongen nog niet tegen gekomen, dat is niet jouw schuld en al helemaal niet door hoe je bent. Het punt is dat je op een gegeven moment iemand tegen komt en je gelijk een klik hebt of na een week ofzo, dat kan ook. Maar je moet hem gewoon nog tegen komen.

Doe een groepssport, spreek met vrienden van jou en hun vrienden af, zodat je kennissenkring vergroot en je mogelijk iemand tegen komt. Want als je ook vrienden bent met de vrienden van je vrienden zul je hun vrienden ook weer leren kennen etc en wie weet vind je wel iemand. En anders maak je sowieso nieuwe vrienden, dat is ook altijd leuk!