Erg negatief zelfbeeld

Zoals je in de titel kunt lezen heb ik een heel erg negatief zelfbeeld. Ik gun mezelf niets en geloof nooit dat mensen mij aardig kunnen vinden. Ik verwijt mezelf echt alles wat ik zeg of doe en ik offer me altijd voor alles op. Ik heb wel gewoon veel vriendinnen, maar ik vind het altijd veel belangrijker dat anderen het goed hebben dan dat ik het zelf goed heb en denk dus ook eigenlijk nooit aan mezelf.

Ik merk dat ik er steeds meer last van begin te krijgen en er ook erg onzeker van word. Heeft iemand dit ook of heeft iemand tips wat ik zou kunnen doen?

Alvast heeel erg bedankt!

Heel erg last van gehad, ja. Wat bij mij echt vooral heeft geholpen -en het klinkt heel simpel-: die knop omzetten. Haal uit je hoofd dat je zo’n negatief zelfbeeld hebt, haal uit je hoofd dat je iedereen altijd maar moet helpen en overtuig jezelf ervan dat je lief, leuk, aardig en mooi bent. Echt, zó’n ontzettend groot deel hiervan zit in je hoofd, daar ben ik echt van overtuigd. Blij zijn met jezelf, lachen en iets meer schijt hebben aan anderen. “Fake it until you make it” et voilà.

Het zal het ongetwijfeld niet helemaal weghalen (bij mij ook niet hoor) maar het kan al zo veel helpen.