Erg langzaam toetsen maken

Ik zit in de 4e en heb wel eens SE’s. Voor die SE’s krijgen wij, voor bijna alle toetsen, ongeveer 100 min. de tijd. Maar mijn probleem is dat ik zó langzaam ben met het maken van die toetsen. Hierdoor heb ik het bijna nooit af, en anders echt precies op tijd. Ik heb hier volgens mij altijd al last van. Weet iemand hoe dit komt?
Ik zie soms van zulke mensen, die hun toets snel af hebben en ook een hoog cijfer halen. Hoe doen ze dat? Ik weet dat ik op mijn eigen tempo moet werken. Maar toch hoe doen ze dat?
Volgende week heb ik weer een se-week. Ik zou het graag willen horen, zodat ik niet ga stressen door tijdsnood en natuurlijk een hoog cijfer kan halen.

Ik was ook altijd als een van de eersten klaar. Als ik een vraag niet weet, dan ga ik gelijk naar de volgende. Alles wat ik niet weet ga ik als laatste nog een keer door. Maar als ik een vraag op dat moment niet weet, dan ga ik dan 10 minuten later nog niet weten.
Ik snap juist nooit zo goed hoe mensen zo lang over een toets kunnen doen maar dat is gewoon persoonlijk. De een heeft daar gewon meer tijd voor nodig dan de ander.

Jep idem. Ik raas echt door een examen. Vandaag was ik weer als eerste klaar (90 mensen deden mee). Ik snap echt niet hoe je uuuuren kan zoeken naar een antwoord.

Als je iets niet meteen weet, ga dan door naar de volgende vraag. Vul de eerste doorloopbeurt dus énkel zaken in die je meteen weet. Hierna loop je je toets nog eens door en ga je meer doordenk-vragen bekijken en zien of je die kan oplossen. De 3de keer herlees je alles en lees je de vragen die je nog niet weet langzaam opnieuw. Heb je een idee hoe je moet beginnen? Probeer dat dan. Heb je geen ideee waar het over gaat? Dan zal het toch niet lukken, al blijf je 3 dagen achter je bankje zitten.

Hoeveel schrijf je op per vraag? Als je namelijk naast het antwoord een heleboel niet relevante informatie opschrijft, krijg je het ook niet af.

Dit is echt precies hoe ik het doe. Ben ook altijd als eerste klaar.
Als je uren gaat stilstaan bij een vraag die je niet weet, is het zonde van de vragen daarna die je wel weet, maar waar je niet meer aan toe komt.

Dit inderdaad. Als je iets niet weet, sla het over. Daarnaast begin ik de toets altijd met het kijken naar de hoeveelheid vragen, bijvoorbeeld vaststellen van: oke er zijn 15 vragen en 100 minuten. Na 50 minuten moet ik dan rond vraag 7 of 8 zitten. Dat helpt me, omdat ik dan halverwege al door heb of ik op schema loop of niet. Als dat niet het geval is, weet ik dat ik een tandje bij moet zetten in de snelheid.

Wat Daenerys zegt, ja! Ik sla ook vaak een boel over of lul maar iets en zet een soort stipje bij een vraag, dat ik er nog op terug wil komen om het antwoord uit te breiden of beter uit te leggen.

Ik ben vaak als laatste klaar maar ik heb extra tijd met een paar andere mensen. Meestal krijg ik het dan wel af, maar als ik het niet af krijg komt dat meestal doordat ik hele lange antwoorden geef of omdat ik als ik het ga controleren heel erg ga twijfelen.

Ohja, nog iets, ik weet niet of jullie een kladblad krijgen ofzo, maar schrijf daar alsjeblieft niet eerst heel je antwoord op. Dat kost extreem veel tijd en is gewoon nutteloos. Veel mensen die ik ken doen het zo, en weten dan niet hoe het komt dat ze uren na mij klaar zijn. :’) Bij kleine vraagjes (5 zinnen bijvoorbeeld) moet je gewoon beginnen schrijven. Bij grotere vragen (1 tot 2 blz.) kan je wel je kladblad gebruiken, maar dan enkel voor een algemene opbouw te plannen waar je je aan vast houdt.

Stom voorbeeld, maar stel dat de vraag is ‘Wat heb jij vandaag gegeten?’, ga dan niet op je kladblad schrijven ‘Deze ochtend heb ik een boterhammetje met kaas op, erg lekker. Als tussendoortje…’ En dan op het einde dat allemaal letterlijk overschrijven op je antwoordformulier. Nee, schrijf op je kladblad dan iets zoals dit:

-Ochtend → boterham
-Tussendoortje -->…
-Middag → …

Als je een bepaalde term/termen hebt die je niet zo goed in je hoofd hebt zitten en snel vergeet: Schrijf die vanaf dat je kunt op je kladblad of langs de kant ergens met potlood. Zelfs als je nog niet weet of je ze nodig hebt.