Erfelijkheid keelkanker

Hoi meiden,

Weten jullie misschien of het mogelijk is om je te laten onderzoeken op bepaalde soorten kanker?
Ik heb namelijk twee mensen in de familie met dezelfde soort kanker en op internet stond dat het erfelijk is/kan zijn.
Ik ben nu erg bang dat het ook in mijn gen zit. Kan ik hiervoor naar de huisarts of kan dit pas als ik symptomen heb?

Belangrijk is om te weten hoe erfelijkheid bij kanker werkt: je hebt een bepaald gen (heel bekend: het borstkankergen BRCA1 en BRCA2) of je hebt het niet. Het overdragen van het gen kan inderdaad erfelijk zijn (bij bepaalde soorten kanker in grotere mate dan bij andere). Als je dat gen wel hebt, dan betekent dat dat je een grotere kans hebt om kanker te krijgen (hoe groot hangt van heel veel dingen af). Het is dus niet zo dat kanker krijgen erfelijk is, maar wel de vergrote kans om kanker te krijgen. Echter moet zo’n gen voor elke soort kanker apart worden ontdekt. Er is veel bekendheid over het borstkankergen omdat daar al veel onderzoek naar is gedaan nadat het was gevonden, maar van heel veel soorten kanker is nog niet eens bekend waar dat gen dan zit en wat voor invloed dat zou hebben.

Of er voor keelkanker zoiets als een test bestaat: ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij niet. Een bezoekje aan de huisarts kan echter altijd! Al is het alleen om je zorgen te uiten. Misschien kan de huisarts je vertellen op welke klachten/symptomen je het beste kan letten en/of kunnen jullie een plan opzetten om jezelf regelmatig (preventief) te laten screenen. Laat je informeren door een arts en niet door google :slightly_smiling_face: Er bestaat verder niet zoiets als een preventieve behandelijk om de kans op kanker te verkleinen (niet bij keelkanker in ieder geval, voor zover ik weet).

Heel erg bedankt voor je info!
Ja ik ging maar even kijken op internet of het überhaupt erfelijk kan zijn, anders zou ik naar de huisarts gaan voor niks. Maar de info stond op een site van een ziekenhuis(Rijnstate volgens mij), dus ik ging ervan uit dat het betrouwbaar was…

Ik leer op dit moment wat dingen over kanker in het strottenhoofd (larynx) op mijn studie (logopedie, ik weet dus verder ook niet érg veel over dit soort dingen)
In het boek dat we gebruiken staat dat tumoren in de larynx oorzaak hebben in:
Aanleg, HPV en blootstelling aan cancerogene stoffen als roken en alcohol. Ook hebben we geleerd dat een tumor bepaalde gebieden daar pas op een bepaald moment worden opgemerkt en je het vaak later pas merkt. Het kan dus wel een kans geven dat je het ook ooit krijgt, maar ik denk helaas niet dat een test kan bepalen of je aanleg hebt.

Ik wil je niet bang maken hoor, maar als je dat nu wel een beetje bent (wat ik me wel kan voorstellen) zou ik wat advies vragen aan de huisarts(wat screwit ook al zegt) En nooooit symptomen googelen, want dan raak je echt bezorgd en stress kan ook voor ziektes zorgen :wink: