Belangrijk is om te weten hoe erfelijkheid bij kanker werkt: je hebt een bepaald gen (heel bekend: het borstkankergen BRCA1 en BRCA2) of je hebt het niet. Het overdragen van het gen kan inderdaad erfelijk zijn (bij bepaalde soorten kanker in grotere mate dan bij andere). Als je dat gen wel hebt, dan betekent dat dat je een grotere kans hebt om kanker te krijgen (hoe groot hangt van heel veel dingen af). Het is dus niet zo dat kanker krijgen erfelijk is, maar wel de vergrote kans om kanker te krijgen. Echter moet zo’n gen voor elke soort kanker apart worden ontdekt. Er is veel bekendheid over het borstkankergen omdat daar al veel onderzoek naar is gedaan nadat het was gevonden, maar van heel veel soorten kanker is nog niet eens bekend waar dat gen dan zit en wat voor invloed dat zou hebben.
Of er voor keelkanker zoiets als een test bestaat: ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij niet. Een bezoekje aan de huisarts kan echter altijd! Al is het alleen om je zorgen te uiten. Misschien kan de huisarts je vertellen op welke klachten/symptomen je het beste kan letten en/of kunnen jullie een plan opzetten om jezelf regelmatig (preventief) te laten screenen. Laat je informeren door een arts en niet door google
Er bestaat verder niet zoiets als een preventieve behandelijk om de kans op kanker te verkleinen (niet bij keelkanker in ieder geval, voor zover ik weet).