Ik zit een beetje met een dilemma… De universiteit waar ik studeer biedt haar studenten de kans om op Erasmus te gaan (een uitwisselingsprogramma waarbij je voor ongeveer een half jaar in het buitenland studeert). In mijn geval zou dat betekenen dat ik in september vertrek en in februari zou terugkeren. Aan de ene kant lijkt het me een superervaring: een nieuw land leren kennen, een nieuwe taal leren spreken… Maar aan de andere kant maakt het me bang. Wat als ik een half jaar lang alleen maar heimwee heb? Ik ben nogal verlegen aangelegd, misschien is er ginds wel niemand die me leuk vindt… Of misschien zijn mijn vriendinnen me wel “vergeten” als ik terugkeer. En zo heb ik nog wel honderd twijfels. Ik weet dat het een keuze is die ik zelf moet maken, maar ik twijfel nu al zolang en ik moet voor volgende week vrijdag mijn kandidatuur doorgeven, dus ik vraag jullie hulp. Ben je zelf ooit op Erasmus geweest? Waar ben je heen geweest en hoe is het meegevallen?
Dan is er nog een tweede “probleem”. Ik moet een top drie doorgeven van bestemmingen. Er zijn drie bestemmingen die me aanspreken: Siena (Italië), Valencia (Spanje) en Athene (Griekenland), maar daartussen kan ik echt geen favoriet kiezen. Dus mijn tweede vraag aan jullie: als je moest kiezen tussen deze drie bestemmingen, waar zou je dan heen gaan en waarom?
Heel erg bedankt voor jullie hulp!