Erasmus

Ik zit een beetje met een dilemma… De universiteit waar ik studeer biedt haar studenten de kans om op Erasmus te gaan (een uitwisselingsprogramma waarbij je voor ongeveer een half jaar in het buitenland studeert). In mijn geval zou dat betekenen dat ik in september vertrek en in februari zou terugkeren. Aan de ene kant lijkt het me een superervaring: een nieuw land leren kennen, een nieuwe taal leren spreken… Maar aan de andere kant maakt het me bang. Wat als ik een half jaar lang alleen maar heimwee heb? Ik ben nogal verlegen aangelegd, misschien is er ginds wel niemand die me leuk vindt… Of misschien zijn mijn vriendinnen me wel “vergeten” als ik terugkeer. En zo heb ik nog wel honderd twijfels. Ik weet dat het een keuze is die ik zelf moet maken, maar ik twijfel nu al zolang en ik moet voor volgende week vrijdag mijn kandidatuur doorgeven, dus ik vraag jullie hulp. Ben je zelf ooit op Erasmus geweest? Waar ben je heen geweest en hoe is het meegevallen?

Dan is er nog een tweede “probleem”. Ik moet een top drie doorgeven van bestemmingen. Er zijn drie bestemmingen die me aanspreken: Siena (Italië), Valencia (Spanje) en Athene (Griekenland), maar daartussen kan ik echt geen favoriet kiezen. Dus mijn tweede vraag aan jullie: als je moest kiezen tussen deze drie bestemmingen, waar zou je dan heen gaan en waarom?

Heel erg bedankt voor jullie hulp!

Ik heb ook de kans om volgend jaar met mijn opleiding naar het buitenland tegaan, en dit is juist waarom ik deze opleiding gekozen heb! Het lijkt mij een súper ervaring. Persoonlijk denk ik dat je het echt zou moeten doen. Iets in jou heeft toch de interesse om naar het buitenland te gaan, anders zou het geen optie zijn. Ik denk dat als je later terug kijkt je heel veel spijt zou krijgen als je het niet zou doen. Mijn vriendin zit momenteel ook al 3 maanden in Spanje (Valencia!) en die is eigenlijk meer verlegen aangelegd dan ik. Ze twijfelde ook heel erg op het eind voordat ze weg ging, ookal was dit al jaren haar droom. Ze heb nu de tijd van haar leven! Ik ben zelf om een indruk te krijgen één week naar een Universiteit in Barcelona gegaan in een Spaans sprekend gastgezin, en je maakt zo snel al nieuwe vrienden. Het is echt super leuk. Zéker doen dus!

En over de keuze waar je heen gaat, vraag je zelf is welke taal je nou echt het liefst zou willen leren. Zelf zou ik voor Spanje gaan!

Veel succes nog met je keuze!

Ik zou de kans zeker grijpen, voor hetzelfde geld krijg je deze kans nooit meer. Bovendien denk ik dat mensen in andere landen je juist interressant vinden en je met open armen ontvangen. Bovendien, you only live once! Ik denk dat je echt een geweldige tijd gaat meemaken en spijt hebt als je het niet doet :slightly_smiling_face:

De keuze van je land, ik ben zelf gek op Spanje dus zou ik voor Valencia kiezen. :grinning:

Dank jullie wel voor het advies! Op dit moment denk ik dat Valencia ook mijn lichte voorkeur geniet, vooral omdat het me de kans zou geven Spaans te leren… Meer meningen/adviezen zijn uiteraard altijd welkom! :slightly_smiling_face: