Er wordt gespiekt...

[s]Hey, meiden. Ik zit met een probleem…

Ik doe het 2e jaar van de middelbare over omdat ik ben blijven zitten en daardoor ben ik in een hele andere klas terecht gekomen. Op zich is mijn klas wel oké, maar ik erger me eraan dat er zo ontzettend veel gespiekt wordt.
In mijn vorige klas werd er namelijk niet zoveel gespiekt. Oké, spieken gebeurt bijna altijd wel maar in de klas waar ik nu zit wordt er gewoon écht teveel gespiekt. Er wordt hier wel wat meer geleerd (veel mensen van mijn andere klas waren afgestroomd door slechte cijfers), maar doordat ze spieken halen ze toch net een beter cijfer.
Het is gewoon uitermate irritant dat als ik bijvoorbeeld heel goed geleerd hebt maar dan toch net een iets lager cijfer heb en dat die andere dan heeft zitten spieken en door de klas heen roept: ‘Ik heb een 9! Ik heb een 9!’

Ik wil dit eigenlijk aan mijn mentor vertellen, alleen is dit eigenlijk niet zo’n goed idee want het is bloedlink en als die mensen er ooit achter komen dan wordt dat natuurlijk mijn dood. (Niet letterlijk, maar toch.)
Ik weet dat ik er me er eigenlijk niet mee zou moeten bemoeien omdat het hun eigen verantwoordelijkheden zijn dat ze spieken en dat ze er later er wel problemen mee kunnen krijgen omdat ze dan toch de stof niet uiterst beheersen, maar het zit me gewoon niet lekker :frowning_face:
En nee ik ben echt geen heilig boontje of zo, maar ik spiek gewoon niet omdat ik het gewoon oneerlijk vind.
Als ik dan nou net dat ene woordje niet weet, dan heb ik gewoon iets van ‘jammer dan, volgende keer beter.’

Dus wat moet ik doen? Of wat moet ik NIET doen? Ik weet het gewoon niet meer…[/s]

Oké, ik heb besloten om het toch maar niet te vertellen dat er zoveel gespiekt wordt.
Het is te link en ik heb geen zin in een klas die me haat.

Bedankt voor de reacties =)

ik zou gewoon niets zeggen,
en gewoon zelf niet spieken als je erop tegen bent (:

Ik zou niets doen. Zij mogen bedenken wat ze tijdens het examen gaan doen. ga jij maar lekker door met leren, laat hun! =)

Laat gewoon. :’)

Ik zou het gewoon laten, ze komen er vanzelf wel achter. Van spieken haal je misschien hoge cijfers, maar je word er niet veel slimmer van.

Je kan het wel aan je mentor vertellen, maar die kan er niet veel aan doen denk ik.
Bij ons doen ze er tenminste niets aan.
Bij een les is het zelfs zo erg dat mensen hun boek op hun schoot leggen, de antwoorden in hun mobiel zetten of onder het so overleggen, en ik ben altijd degene
die goed leert dus iedereen schrijft van mij over, vervolgens heeft iedereen die om me heen zit een hoog cijfers dánkzij mij, zwaaaar hatelijk.

Normaal wil er nooit iemand naast me zitten, en dan hebben we een pw en dan wil iedereen opeens naast me zitten :pensive:

Maar je went er vanzelf aan.
ik was in de eerste ook zo, als iemand het voor zij liet ik het foute gewoon staan omdat het anders niet eerlijk was, maar nu boeit me dat echt niet meer. went gewoon vanzelf wel denk ik ; )

Ik vind het goed van je dat je zo eerlijk bent en je kan het je mentor wel in vertrouwen vertellen toch? Zo van dat je het erg vervelend vindt om te zeggen en dat je ook niemand wil verlinken maar dat je het toch vervelend vindt dat er gespiekt wordt. Want blijkbaar zit het je toch best dwars? Tuurlijk is het hun probleem en kunnen zij er later problemen mee krijgen, maar eerlijkheid duurt het langst. En kies je ervoor om het toch niet te zeggen dan kun je altijd bij jezelf blijven denken van ja jij schreeuwt het nu wel rond, maar ik heb dat cijfer eerlijk dus jij zal ook het verst komen. Hoop dat je er wat aan hebt =)

laat gewoon. Geloof me vroeg of laat vallen ze wel een keer af.

Niet zeggen. Ik heb ook eens m’n hele klas verklikt omdat ze allemaal gingen spieken op een toets, en dat vond ik, samen met enkele andere, niet eerlijk, dus gingen we het vertellen.

Ze kwamen erachter en het werd ons toen niet bepaald in dank afgenomen :’)

Ik zou het ook niet zeggen denk ik. Ik snap dat het echt heel irritant en oneerlijk is, maar ze vallen vanzelf wel een keer door de mand. Probeer het gewoon voor jou zo goed mogelijk te doen en probeer ook om anderen niet bij jou te laten afkijken.

Hoe vaker ik dat woord lees hoe grappiger het wordt. Wat een vreemd woord: spieken hahaha.
OT: Niet verklikken. Zorg gewoon dat je het zelf niet doet, en zelf weet dat je je toetsen eerlijk haalt.

Ze moeten inzien dat je aan hoge cijfers toch niks hebt als je de stof niet kent. Het gaat namelijk niet allemaal om cijfers, maar dat begrijpen mensen dan gewoon nog niet.

OMG, dat heb ik ook.
Doood irritant. Gelukkig dat ze al een aantal keren een 1 hebben kregen :stuck_out_tongue:

OT: Ik zou er niets van zeggen, je weet zelf dat je dat niet doet. Je moet je niet verlagen tot hun niveau. Hun krijgen er nog wel problemen mee dat ze altijd spieken…

Ze komen er vanzelf achter als ze straks in hun eindexamenjaar zitten en ze alles nog moeten gaan leren omdat ze dit eerst niet deden.
En ze hebben er alleen zichzelf mee, jij kan je beter zorgen gaan maken om nuttige dingen en zelf gewoon niet spieken als je daar zo erg op tegen bent :wink:

Ik snap dat dit heel erg irritant is maar je kunt er niks aan doen. Stel je zou het tegen je mentor zeggen schiet je er denk ik toch niks mee op. Als ze willen spieken doen ze dat toch wel. Als je jezelf in ieder geval maar niet naar dat niveau verhoogt. Uiteindelijk moet toch iedereen zelf zijn of haar examen maken.

Boeiend? Laat hun toch lekker spieken, ik snap niet waarom dat ook perse jouw probleem is? :’’-) En vooral niet gaan ‘klikken’, dat is echt schijnheilig en irritant.

Helemaal vooraan gaan zitten, dan spieken ze tenminste niet zo snel bij jou maar voorderest kun je er niet veel tegen doen. Zij komen zichzelf nog wel een keer tegen bij de examens.

gewoon laten, vroeg of laat gaat het toch een keer fout!

Ach, laat gewoon. Ze komen zichzelf wel tegen. Of niet, kan ook.
Het zijn niet jouw zaken.