Er wordt geroddeld over mijn zusje...

Hoi,
Mijn zusje (11) heeft een aantal goeie vriendinnen waarmee ze goed kan opschieten. Nu is het zo dat ik bij 2 van die vriendinnetjes oppas. Alleen ze vertellen best wel gemene dingen over mijn zusje. Zoals:’ Je zusje stinkt heel erg. Je zusje stelt zich erg aan. Je zusje is raar’. Dit soort dingen kwetst mij omdat mijn zusje en ik een hele goede band hebben. Moet ik het mijn zusje vertellen wat deze 2 vriendinnen over haar zeggen of iets anders?

Persoonlijk vind ik dat je niet echt vriendinnen bent als je zo gemeen over je vriendin praat. En ik vind de dingen die zeggen helemaal niet zo. Maar ik wil mijn zusje ook niet kwetsen als ik dit vertel…

Hebben jullie misschien tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Kun je niet met de ouders van je oppaskinderen praten?

Dat is wel een goede maar ik heb geen idee wat ik dan zou moeten zeggen…

Misschien vinden ze het gewoon niet leuk dat ze een oppas hebben, en willen ze je weg hebben. Praat er anders idd eens met hun ouders over. En anders vraag aan je oppaskindjes waarom ze het zelf niet op een (aardige) manier tegen je zusje zeggen? Echte vriendinnen zouden zoiets ook tegen elkaar zeggen.

De kinderen zelf vinden het volgens mij wel leuk dat ik oppas. Omdat ik hoor van hun moeder dat ze elke dag vragen wanneer komt de oppas weer??? Ook snap ik dat ik het aan de kinderen kan vragen alleen mijn zusje doucht elke dag best lang. dus ik vind het nergens op slaan dat ze stinkt. Dus ik weet niet echt goed wat ik hiermee moet doen.

Het zijn iig geen vriendinnen van je zusje dat is duidelijk.
Misschien is het jaloezie, dan gaat men al snel rare dingen roepen.
Of worden ze zelf gepest en denken ze dat ze stoer zijn als ze een ander gaan pesten. Zoals hierboven al wordt aangegeven praat eens met de ouders :slight_smile:

Ik zou niet met hun ouders erover praten. Dan praten die vast weer met hun kinderen, en dan word je zusje pas echt doelwit van plagerijen. Want zo werkt dat op die leeftijd. Ik zou het gewoon tegen je zusje zeggen dat ze dat over haar zeggen.

Ik zou ongeveer dit tegen ze zeggen: Waarom zeggen jullie zulke dingen tegen mij? Als jullie haar vriendinnen zijn, dan moeten jullie het tegen haar zeggen. Als jullie dat niet zijn, ook goed, maar ik hoef dit soort shit niet te horen van jullie.

^ Shit zou ik dan wel weglaten hh.

Maar het is shit. Bullshit, om precies te zijn.

Ja maar ik denk dat die vriendinnen ook 11 zijn. Dus als ze opeens shit zeggen zullen die ouders ook wel denken, van wie hebben ze dat?

Als ze het niet al zeggen tenminste.

Haha, oeps. Goed punt!
Ok, TS, shit = onzin. Je kan onzin zeggen.

Misschien ben ik de enige, maar ik zou dit zeker niet aan je zusje vertellen. Ze is pas 11 en zou dit waarschijnlijk veel te persoonlijk nemen. Ookal is dat het ook. Ik weet ieder geval dat ik op 11 jarige leeftijd hier niet mee om zou kunnen gaan, maar dat ligt natuurlijk aan de persoonlijkheid van je zusje.

Met de ouders praten zou een optie zijn, maar zou ik zelf ook niet doen. Persoonlijk zou ik het er gewoon met die meisjes zelf over hebben.

Ik wil het ook het liefst niet aan mijn zusje vertellen want mijn zusje en ik hebben een hele hechte band. Dus ik ben het heel erg met jou eens!

Ik zou die oppas kinderen erop aan spreken als ze het weer doen. Gewoon zeggen dat je het niet lief vind dat ze zulke dingen zeggen. En als ze roepen dat het de waarheid is, moet je nog eens herhalen dat het nog steeds niet lief is als ze zulke dingen zeggen. Ik weet niet hoe gehecht je bent aan ze, maar je zou zelfs kunnen dreigen met dat je niet meer gaat oppassen als ze zulke gemene dingen blijven zeggen over je zusje. Met een beetje geluk schrikt het ze een beetje af.

Hoezo vraag je dan om hulp? Als je het toch niet wilt vertellen.

Ik zou het trouwens alsnog gewoon vertellen, dit is niet oke wat haar “vriendinnen” over der zeggen. Als ik je zusje was zou ik het iig willen weten.

Ik zou het ook niet aan jouw zusje vertellen om eerlijk te zijn. Op elfjarige leeftijd ga je zoiets veel zwaarder opnemen dan nodig is en dat kan je heel lang onzeker maken.
Praat inderdaad met die meiden, vraag waarom ze dat zeggen. Laat weten dat je niets slechts meer over jouw zusje wilt horen en dat het erg gemeen is om zo over mensen te praten. Stoppen ze niet, dan kun je best ferm tegen ze zijn hoor, het gaat tenslotte om jouw zusje. Als ze beseffen hoe serieus je bent, stoppen ze wellicht. Zo niet, dan zou ik misschien jouw ouders om raad vragen.

Ik zou het ook niet aan je zusje vertellen. Ze is jong en het helpt haar niet echt vooruit. Je kunt die ouders erop aanspreken, maar je kunt eventueel ook je zusje waarschuwen zonder echt de details te vertellen. Iets van “Ik vind het geen leuke mensen” oid.

Waarom zeg je niet wat je in je openingspost hebt gezet? Ik vind dat je het heel erg netjes en mooi hebt verwoord.