Epistaxiofobie/angst voor bloedneuzen

Hallo,

Ik ben een meisje van 17 jaar oud en heb enorm veel last van epistaxiofobie.
Dit is angst voor bloedneuzen. Klinkt waarschijnlijk heel idioot :flushed:
Ik had nog nooit in mijn leven een bloedneus gehad, tot eind vorig jaar.
Op school kreeg ik ineens een spontane bloedneus. Het was geen erge bloedneus, maar aangezien ik niet tegen bloed kan, viel ik bijna flauw. Ik heb toen een tijdje schrik gehad om er weer een te krijgen en weer flauw te vallen. Deze angst is uiteindelijk vanzelf weer overgegaan.
Nu sinds een week heb ik zonder aanleiding weer schrik om een bloedneus te krijgen.
Ik vind dit heel vervelend omdat ik er elke dag last van heb. Als ik op de bus of op school zit pieker ik hierover en voel ik me ineens flauw worden. Ik weet eigenlijk ook niet waarom ik zoveel schrik heb, ik weet dat een bloedneus maar heel onschuldig is.
Herkent iemand deze angst? Of heeft iemand tips hoe ik deze kan overwinnen?

Hm, ik val wel vaak flauw als ik een bloedneus krijg dus in zoverre herken ik je angst wel, maar ik denk dat om het een fobie te noemen een beetje tumblr-niveau is. Ik denk dat je er wel overheen groeit. Het klinkt misschien heel kut, maar je hebt het nog niet lang en over een tijdje maak je je plotseling druk om iets anders of heb je even zo veel aan je hoofd dat dit er gewoon bij inschiet, waardoor je het - denk ik dan, want zo werken dingen vaak bij mij - minder wordt/verdwijnt. Als het veel erger wordt kun je misschien een keer ermee naar de huiswarts gaan en kijken of die het psychologenvoer vindt, maar persoonlijk denk ik dat je het het beste gewoon kunt laten rusten. Zeker omdat je al weet dat je angst irrationeel is, wat natuurlijk niet wegneemt dat je er bang voor kunt zijn, maar het wel makkelijker maakt er uiteindelijk overheen te stappen. Als je ermee blijft zitten mag je me altijd noten trouwens.