epilatie = ingroeialarm, voorzorgsmaatregelen?

Hallo!

Ik heb enkele jaren geleden een epilady van Braun (silk épil) gekregen. Ik was toen competitiezwemster en moest mijn benen voor iedere training bijna scheren (3x per week dus…) en dat was ik beu. Toen ik het apparaat probeerde kreeg ik echter snel en veel ingegroeide haartjes. In die periode gebruikte ik wel zelden scrub/body lotion. Mijn moeder heeft er teveel last van om de epilady nog te gebruiken, maar ik hoop dat mijn vel iets milder is, zeker met de goede verzorging.

Nu vraag ik mij af wat een goede verzorging is… Ik heb dus gisterenavond mijn benen geëpileerd (of toch onder de knie… ik ga beginnen met dagelijks/om de twee dagen te epileren tot het lukt met mijn volledige been). Ik ga proberen om het volgende te doen:
-na het epileren mijn benen wassen met koud water en zeep (aangezien ze gloeien en vol rode plekjes staan). Ik ga eens kijken of er een zeep bestaat die ontsmet (voor pukkeltjes, bijvoorbeeld) zodat de haarzakjes niet ontsteken (of denken jullie dat dat niet uitmaakt?)
-dagelijks mijn benen wassen met een washandje, om een licht scrub-effect te bekomen. Om de zoveel dagen zou ik mijn benen scrubben in de douche (weten jullie om de hoeveel dagen dit best is?)
-na het wassen een vochtinbrengende body lotion gebruiken, liever wat te veel dan te weinig, zodat het vel soepel blijft.

Ik heb gehoord dat je na een paar keer er niet zoveel pijn van voelt, en ik denk dat als je het vaak genoeg doet, je weinig werk hebt en je minder pijn hebt omdat er minder haartjes zijn.

Denken jullie dat dit zal werken, hebben jullie andere tips of raden jullie bepaalde producten aan? Ik lees het graag!
Groetjes,
Eva met de rode benen

Er bestaat een zalfje dat ingegroeide haartjes helpt voorkomen! Maar ik kan er niet opkomen arghh.
Ik epileer m’n benen en oksels al jaren. Meestal scrub ik eerst mijn benen. Dan zorg ik dat het lekker warm is in de badkamer, zodat ik geen kippenvel krijg. Als ik klaar ben met epileren smeer ik me in met een vette boddybutter. Dan heb ik geen last van bultjes. In het begin had ik trouwens meer last van bultjes en ingegroeide haartjes dan nu, die wie weet wordt het vanzelf minder?

Ja, daar hoop ik stiekem op. Ook omdat dan niet alle haartjes tegelijk groeien, zoals na de eerste keer. Ik zag ze echt onder de huid liggen, ik geloof dat ze er weer uit kunnen komen als ik scrub. Ik laat wel iets weten hoe het gaat binnenkort. Ik doe het ook na een warme douche (als mijn benen goed droog zijn).
Waar heb je dat zalfje gehaald? gewoon in een kruidvat ofzo of bij de apotheker?

Was het zalfje toevallig ‘pfb vanish’?
Dat heb ik gevonden op een Nederlandse site, maar ik woon in België dus kost waarschijnlijk een fortuin aan verzendkosten :frowning:

Dat valt wel mee hoor. Naar Belgie versturen kost maar 6.95. Ze hebben ook een belgische website .be

Ik heb een crème voor na het ontharen van de hema gewoon denk ik. Nogal vettig en heeft een licht “verkoelend” effect. Werkt ook prima voor mij (al blijven mijn benen ook nog wel een tijdje rood maar minder lang alleszins).

Ok, ik ga eens naar hema kijken straks.^^
even een update:
Ik epileer ze toch niet dagelijks (geen idee waarom ik dat eerst van plan was…) want mijn huid voelde nog helemaal niet goed aan de dag erna. Ik heb het gevoel dat hier en daar weer haartjes doorkomen, maar dat zijn waarschijnlijk gewoon haren die al klaarzaten net onder het oppervlak. Ze zijn ook zeer licht ^^ Nog geen ingroeiers te zien.

Ik wil ook gaan epileren, waarom zijn die dingen zo verschrikkelijk duur =(

Eigenlijk zijn ze vrij goedkoop ^^ zo een 60-70 euro geloof ik dat de mijne kostte. Je moet er wel rekening mee houden dat de meeste van die dingen 5 jaar meegaan. En dat je je intussen al blauw hebt betaald aan waxstrips ^^ Scheren blijft misschien wel iets goedkoper, maar veel tijdrovender. Als je niet zeker bent dat je gaat blijven epileren, kan je kijken of de BraUn Silk Epil nog te koop is met een extra scheerkop. Dan kan je het epileerhoofd eraf halen, de scheerkop erop zetten en scheren maar!

trouwens: ik heb de crème van de hema gevonden. Hij zou koelen en haargroei remmen. Ik ga hem eens proberen!

haha ik heb een Philips Satine die maar 20 euro was:p Die werkt ook prima, ik vind al die extraatjes als massage toch maar onzin.

En die werkt dus wel goed? Meestal zijn goedkope epilators prut.

Hij doet gewoon wat ie moet doen, epileren dus;p Hij kan alleen niet onder de douche en is heel simpel, dus geen extra opzetstukjes of zo. Hij trekt korte haartjes er ook gewoon uit, vind ik ook wel fijn.

Ik heb ook een silk-epil en ik doe het twee keer per week. Wat jij al zei, de haartjes die dan de ene keer met het epileren nog te kort, waren heb je de volgende keer wel en andersom.
Ik heb nooit ingegroeide haartjes eigenlijk en ik doe niets bijzonders, ik smeer alleen mijn benen achteraf in met bodylotion. Ik scrub denk ik eens per week of minder.

Maar epileren jullie dan ook je bikinilijn? Want mijn benen scheren vind ik nooit zo erg en dat valt ook niet op wanneer het weer een beetje groeit. Maar bikinilijn vind ik zo verschrikkelijk!

ik zie hier mensen die zich 2x per week epileren… maar is het hele punt van epileren niet dat je het véél minder vaak hoeft te doen?!

Dat dacht ik ook… Ik ga beginnen met vrij vaak, zodat ik meteen van alles vanaf ben (aangezien haartjes in twee ‘fases’ groeien) en dan kan ik er meer tijd over laten.

Bikinilijn lijkt mij inderdaad pijnlijk… oksels ook, maar ik ben begonnen met een simpel pincetje, als er niet veel haartjes opstaan gaat het misschien met de epilator ^^

Ik epileer elke week, maar dat is omdat ik geen zin heb om al m’n haar te laten groeien. Dus als ik wekelijks epileer moet ik veel minder weghalen.

Ik doe het ook wekelijks. Dan is het altijd glad bij mij, na twee weken voel je al wel wat haartjes en dat haat ik dan (ook al zijn ze wel vrij zacht). En dan is het inderdaad ook iets minder elke keer = minder pijn :stuck_out_tongue:

Bij mij blijft alles massaal ingroeien, heb het een halfjaar (met regelmaat) volgehouden, inclusief goede verzorging…
dus ik ga het laten laseren. Misschien is dat ook een optie voor je?

Ik wil ook epileren, maar ik krijg al massaal last van ingroei met scheren :confused: