Enquête over ethiek voor profielwerkstuk 6V

Hey allemaal,

Wij schrijven ons profielwerkstuk over het onderwerp ethiek, en daar moeten wij een onderzoek voor doen. Ons onderzoek bestaat uit een enquête van 10 vragen hierover. We willen jullie nu vragen deze in te vullen, samen met een paar gegevens van wie je bent. Als je dat niet op internet wilt zetten, zet daar gewoon anoniem bij. Hoe meer gegevens, hoe beter [anders komen we niet geloofwaardig over bij de mensen die het nakijken]. Als je de vragen niet serieus in wil vullen, doe het dan alsjeblieft niet. De vragen zijn allemaal open, maar probeer het liefst zoveel mogelijk informatie in je antwoord te stoppen. Gewoon wat je ervan denkt enzo :wink: We zoeken specifiek naar mensen onder de 25 jaar. Dankjewel alvast!

xx Anouk & Charlotte

Naam:
Leeftijd:
Afkomst:
Geloof:
Opleiding:
Korte info:

1. Weet je wat ethiek is? Definiëer. [Zo niet, lees de andere vragen eens of zoek het even op internet ajb]

2. Wat is volgens jou goed en fout? Definiëer.

3. Waar komt het besef van goed en kwaad vandaan? Van de opvoeding, genen (zit het in de natuur van de mens) of allebei?

4. Speelt ethiek (goed en kwaad) nog in de samenleving? En bij jou?

5. Wat is volgens jou geluk? Definiëer.

6. Welke kritieken/complimenten zijn er op de samenleving van nu? Is het meer een distopie (niet-perfecte wereld) of een utopie (perfecte wereld)? Hoe denk je dat mensen met elkaar moeten omgaan?

7. Speelt ethiek (op zoek naar geluk) nog in de samenleving? En bij jou?

8. In welk opzicht is een mens anders dan een dier?

9. Geloof je in ‘het lot’?

10. Waarom denk je dat mensen graag aan de macht willen zijn?

Naam: Denise
Leeftijd: 16
Afkomst: Half Nederlands, half Indo
Geloof: Geen
Opleiding: 5 Havo
Korte info: ?

1. Weet je wat ethiek is? Definiëer. [Zo niet, lees de andere vragen eens of zoek het even op internet ajb]
    Ja, altijd lastig te formuleren… Maar:
    Nadenken over wat je wel en niet mag doen, en wat wel en niet goed is. (Zo zou ik het omschrijven)

Ik denk dat de mens van nature weet wat goed en slecht is. Het kan zijn dat iemand de verkeerde weg inslaat, maar hij of zij weet dat dan ook. Als iets bij jou ‘goed voelt’ dan is dat ook zo, omdat je weet hoe het hoort…

3. Waar komt het besef van goed en kwaad vandaan? Van de opvoeding, genen (zit het in de natuur van de mens) of allebei?
    Zoals ik al zei denk ik dat de mens van nature goed is, maar factoren als opvoeding, de omgeving waar iemand woont, de contacten van die persoon… Die factoren hebben allemaal invloed op hoe een mens zich ontwikkelt in z’n leven.

Ik denk dat dat bij iedereen wel blijft bestaan, ook al denk je er niet bewust aan. Men stopt bijvoorbeeld (groot door van de mensen dan, haha) altijd bij een rood verkeerslicht, ook als er geen verkeer is. Hij of zij weet gewoon dat het zo hoort en dat dat goed is… Ik denk dus dat het wel speelt, maar niet bewust

Als een mens elke dag weer zonder zorgen de dag door komt. Dus zonder problemen, met een goede gezondheid, etc.

6. Welke kritieken/complimenten zijn er op de samenleving van nu? Is het meer een distopie (niet-perfecte wereld) of een utopie (perfecte wereld)? Hoe denk je dat mensen met elkaar moeten omgaan?
    Ik denk dat iedereen daar anders over denkt, sommige mensen zijn heel blij met de wereld waarin ze leven. Denk aan de showbiz, die denken alleen aan kleine dingetjes die er voor de rest van de wereld niet toe doen. (met geld kom je ver) Maar in veel andere landen weten ze ook hoe het anders kan, en dus minder gelukkig zijn. Mensen moeten elkaar met respect behandelen, en accepteren hoe ze zijn. Vrijheid van meningsuiting, geen klassenstrijd of discriminatie etc.

Net als bij een van de vorige vragen: ik denk dat het nog speelt, ja. Maar wel onbewust. Mensen zijn er niet dag en nacht mee bezig.

Mensen kunnen hun emoties aan elkaar tonen, en een dier niet aan de mens. Misschien dieren onderling wel, maar niet aan de mens zelf. Door die emoties kijken mensen ook heel anders tegen zaken aan… Denk ik, dan

Ja, eigenlijk wel. In het dagelijks leven denk ik best vaak: nou ja, dat zal dan wel zo zijn voorbestemd.
    En dan bij heel onbelangrijke dingetjes, bijvoorbeeld een programma op televisie. Als ik die heb gemist denk ik wel eens dat ik het op de een of andere manier niet had mogen zien; het lot dus~~~~~~~[/i]

10. Waarom denk je dat mensen graag aan de macht willen zijn?~~~~~~~
    [/quote]
    Om andere mensen te kunnen beheersen. Iedereen heeft een andere kijk op het leven, en de mensen die graag macht willen hebben willen hun mening aan andere laten ‘zien’…

Dankje dankje dankje. Gefeliciteerd, je bent onze eerste beantwoorder, je wint geen prijs, maar wel een boel eer xD

=D

xx Anouk en Charlotte

Flauw zeg, haha :laughing:
Wat is jullie hoofdvraag precies :slightly_smiling_face:?

De hoofdvraag is: Wat is ethiek? xD

Naam: Hannah
Leeftijd: 15
Afkomst: Nederlands
Geloof: Geen
Opleiding: GYmnasium
Korte info:

De filosofie over wat goed en fout is.

Ik denk niet dat je iets of iemand specifiek goed of fout kan noemen zonder dat je er alle kanten van het verhaal kent. Het lijkt bijvoorbeeld goed om iemand te helpen, maar misschien doet diegene wel helemaal het verkeerde met jouw hulp. Of, het lijkt slecht om te stelen, maar is het ook slecht als het je laatste kans tot overleven is?

Opvoeding en de mensen om je heen. Niemand is bij de geboorte “goed” of “kwaad”, dat komt allemaal later.

Ja, natuurlijk. Vooral in de wet. Als stelen en moorden niet als slecht gezien zou worden, zou het waarschijnlijk veel meer gebeuren.

Geluk is wanneer veel van de dingen die je het belangrijkst vindt goed lopen.

Ik vind dat het meer een utopie dan een distopie is: ookal gebeuren er dingen die niet heel goed zijn, over het algemeen is de mens best gelukkig en er wordt redelijk met elkaar omgegaan.

Wij kunnen beter nadenken over de gevolgen van onze acties, en doen niet zomaar alles wat in ons opkomt omdat we weten dat dit niet altijd goed is.

Nee.

Omdat ze alles willen perfectioneren, ze willen dat het leven loopt zoals zíj dat het fijnst vinden. Ze denken dit zo te kunnen maken door macht uit te oefenen op anderen.

Naam: Beau
Leeftijd: 16
Afkomst: Hollands
Geloof: geen
Opleiding: 5 gymnasium
Korte info: hoi

Hoe jij denkt van wat goed en slecht is.

Goed is als het een positief gevolg of gevoel geeft bij jou en de mensen in je omgeving. En slecht als iets een negatief gevolg of gevoel geeft bij jou en de mensen in je omgeving.

Het zit van nature in de mens, doordat wij het vermogen hebben om te denken. Maar ook leer je normen en waarden uit je opleiding en school.

Ja natuurlijk, anders kan net zo goed iedereen banken gaan beroven etc, als het toch niet uit zou maken of het goed of kwaad is! :stuck_out_tongue: Ik snap het punt van deze vraag niet echt, ik bedoel natuurlijk speelt het nog in de samenleving, maargoed.

Geluk is een langdurig fijn gevoel wat ontstaat door invloeden van buitenaf van mensen/dieren/dingen om je heen die invloed hebben op jouw gemoedstoestand. En van dromen die uitkomen en liefde die je geeft en ontvangt.

Discriminatie, recessie, veel bejaarden, etc.
    meer een distopie.
    met liefde en respect.

Ja, het heeft wel invloed.

Een mens kan denken en schrijven (meestal schrijven dan…)

Beetje, het zou kunnen maar ik geloof dat je zelf de grootste invloed bent op de dingen die je overkomen in je leven.

Omdat het ze een gevoel van controle geeft en ze voelen zichzelf er beter door, het streelt hun ego.

:wink:

Naam: A
Leeftijd: 17 jr
Afkomst: Nederlandse
Geloof: -
Opleiding: Rechtsgeleerdheid, eerstejaars
Korte info:

Wetenschap van het goede of verantwoorde

Dit is een gevoelskwestie, en dus moeilijk te defineren.
    goed = de handeling die als gevolg een gevoel van geluk teweegbrengt (bij jou of bij anderen)
    slecht = het tegenovergestelde

Ik denk beide

Ja constant

Geluk is een breed begrip. Volgens mij moet je ten eerste voor geluk openstaan, dwz je gelukkig kunnen voelen. Sommige mensen voelen zich gelukkig met de aanschaf van een cabriolet, andere mensen kunnen zich ultiem gelukkig voelen door mooie natuur enz.
    Geluk is het bevredigende gevoel dat alles goed zit.

Meer een distopie. Mensen moeten elkaar meer respecteren.

Ja

Hersencapaciteit

Daar ben ik nog niet helemaal uit, moet nog ervaringen opdoen (-:

Omdat het gevoel van overheersen mensen een zeker gevoel geeft, en veel mensen ervaren dit als prettig

Dankjullie voor het invullen! :grinning: :grinning: