enquête: alcoholgrens van 16 naar 18 jaar?

Hee allemaal!

Voor maatschappijleer onderzoek ik met 3 anderen de vraag: ‘De alcoholgrens, wel of niet van 16 naar 18?’ Onderdeel daarvan is een enquête, en het leek me handig om het ook aan jullie te vragen! Er zijn 3 enquêtes. Voor jongeren onder de 16 (die niet mogen drinken), tussen de 16-18 jaar (die nu wel mogen drinken, maar na de eventuele wetswijziging niet meer), en mensen boven de 18 (die hoe dan ook mogen drinken).
Zouden jullie misschien de enquête willen invullen die voor jullie leeftijd geldt?
Echt heel erg bedankt als jullie de moeite willen nemen!

Onder de 16 jaar

Hoe oud ben je?______

Drink je wel eens alcohol? Ja/Nee
Zo nee, als je 16 bent wel? Ja/Nee
Weet je dat de alcoholgrens misschien wordt verhoogd? Ja/Nee
Als de grens is verhoogd, ga je dan nog op je 16e drinken? Ja/Nee
Snap je waarom dit gaat gebeuren? Ja/Nee
Komt het denk je door je leeftijd dat je die mening hebt? (denk je er op je 18e anders over?) Ja/Nee
Denk je dat je hierdoor minder gaat drinken? Ja/Nee/Weet ik niet

Wat denk je dat je ouders er van vinden?______
Wat vind je van de mogelijke grensverhoging?______

16-18 jaar

Hoe oud ben je?______

Wist je dat de alcoholgrens misschien wordt verhoogd naar 18? Ja/Nee
Als de grens verhoogd wordt, stop je dan met drinken? Ja/Nee
Waarom wel of niet?______
Komt het denk je door je leeftijd dat je die mening hebt? (denk je er op je 20e anders over?) Ja/Nee

Wat denk je dat je ouders er van vinden?______
Wat vind je van de mogelijke grensverhoging?______

Boven de 18 jaar

Hoe oud ben je?______

Zo ja, hoe oud was je toen je begon met drinken? ______
Als je 16 was, zou je dan wachten met drinken tot je 18e? Ja/Nee

Wat vind je ervan dat de grens wordt verhoogd?______

Boven de 18 jaar

Hoe oud ben je? 20

Zo ja, hoe oud was je toen je begon met drinken? 15 denk ik
Snap je waarom dit gaat gebeuren? Ja/Nee er is gewoon teveel alcohol misbruik

Wat vind je ervan dat de grens wordt verhoogd?opzicht heel erg goed, want alcohol is gewoon schadeijk dat kan niemand ontkennen. Maar ik denk niet dat je door het verhogen van de grens naar 18 jaar alcoholconsumptie bij mensen jonger dan 18 jaar tegengaat. Ze vinden altijd wel een manier om aan alcohol te komen, oudere vrienden die het voor ze kopen ofzo

Hoe oud ben je?19

Zo ja, hoe oud was je toen je begon met drinken? 13, veel te jong. Dit besef komt wat te laat.

Wat vind je ervan dat de grens wordt verhoogd? Ik vind het een goede zaak, al zullen de personen die momenteel 16 en 17 zijn wel willen blijven drinken. Dat moet enigszins gedoogd worden wat lastig is. De controle moet sowieso een stuk strenger. Ik was potdomme 13 toen ik mijn eerste drankje dronk! Gelukkig ben ik er altijd op een ‘‘volwassen’’ manier omgegaan met drank en is het nooit enorm fout gegaan.

Hoe oud ben je? 15

Drink je wel eens alcohol? Ja
Weet je dat de alcoholgrens misschien wordt verhoogd? Ja
Als de grens is verhoogd, ga je dan nog op je 16e drinken? Ja
Snap je waarom dit gaat gebeuren? Ja
Komt het denk je door je leeftijd dat je die mening hebt? (denk je er op je 18e anders over?) Nee
Denk je dat je hierdoor minder gaat drinken? Nee

Wat denk je dat je ouders er van vinden? Onzin
Wat vind je van de mogelijke grensverhoging? Ik denk dat de mensen die willen drinken toch wel zullen drinken, dat het dus niet uitmaakt hoe hoog de grens komt te liggen.

16-18 jaar

Hoe oud ben je? 17

Wist je dat de alcoholgrens misschien wordt verhoogd naar 18? Ja
Snap je waarom dit gaat gebeuren? Nee
Als de grens verhoogd wordt, stop je dan met drinken? Nee
Waarom wel of niet? Ik ga niet, na een jaar wel mogen drinken, stoppen omdat het opeens tegen de wet is. Nu ben ik gewend aan m’n biertje. Die pakt niemand van me af.
Komt het denk je door je leeftijd dat je die mening hebt? (denk je er op je 20e anders over?) Nee, ik ga het altijd onzin vinden.

Wat denk je dat je ouders er van vinden? Onzin.
Wat vind je van de mogelijke grensverhoging? Echt onzin. Kinderen van 14 drinken nu ook al zat, en daar stoppen ze echt niet mee omdat het vanaf 18 wordt. Sterker nog, dan wordt het nóg stoerder om al te gaan drinken als je jong bent. Deze maatregel zal er alleen voor zorgen dat kinderen/jongeren nog meer moeite moeten doen voor hun drankje. Het zal écht niet helpen.

Onder de 16 jaar

Hoe oud ben je?15, bijna 16 :slightly_smiling_face:

Zo nee, als je 16 bent wel? Ja/nee
Weet je dat de alcoholgrens misschien wordt verhoogd? Ja
Komt het denk je door je leeftijd dat je die mening hebt? (denk je er op je 18e anders over?) Nee
Denk je dat je hierdoor minder gaat drinken? Weet ik niet waarschijnelijk niet.

Wat denk je dat je ouders er van vinden? haha die vinden het goed. vooral in mijn dorp wordt heel veel gedronken.
Wat vind je van de mogelijke grensverhoging?opzich wel goed want dan is het niet meer zo van ,achja ik ben 14, bijna 15 en dus bijna 16 dus ik mag al drinken. nu is het dan zo van ja ik ben 14 dus het duurt nog wel even of ik mag drinken. en vooral in mijn dorp zoals ik al zei word veel gedronken en zelfs ook van 12/13 jarigen.maar laat het eerst nog maar even want ik ben bijna 16 :slightly_smiling_face:

16-18 jaar

Hoe oud ben je? 17

Waarom wel of niet? Ik ben sowieso al bijna 18 en ik vind een drankje op zijn tijd eigenijk best heel lekker.
Komt het denk je door je leeftijd dat je die mening hebt? (denk je er op je 20e anders over?) Ja

Wat denk je dat je ouders er van vinden? Goed
Wat vind je van de mogelijke grensverhoging? Prima, maar denk niet dat het heel veel invloed zou hebben op de hoeveelheid drankgebruik bij jongeren. Er zijn ten eerste altijd wel winkeltjes waar je het wel mee kunt krijgen en ten tweede wordt het alleen maar interessanter voor kids als je ze iets verbied.

16-18 jaar

Hoe oud ben je? 16

Als de grens verhoogd wordt, stop je dan met drinken? JNee
Waarom wel of niet? Omdat ik er nu al aan gewend ben. maar wel minder denk ik…
Komt het denk je door je leeftijd dat je die mening hebt? (denk je er op je 20e anders over?) Ja

Wat denk je dat je ouders er van vinden? Ontzettend goed!
Wat vind je van de mogelijke grensverhoging? Ik vind het goed! Er zijn nu zoveel jonge kinderen die al drinken, ikdenkd at echt van. tssss

Onder de 16 jaar

Hoe oud ben je? 14

Weet je dat de alcoholgrens misschien wordt verhoogd? Nee
Denk je dat je hierdoor minder gaat drinken? Nee

Wat denk je dat je ouders er van vinden? Misschien vinden ze het wel een goed idee, maar ik denk dat ze denken dat het niet werkt omdat ik (en anderen) evengoed wel eens een glaasje zullen drinken.
Wat vind je van de mogelijke grensverhoging? Ik denk eerlijk gezegd dat het onzin is, omdat je viavia natuurlijk altijd aan drank kunt komen (ik namelijk ook, ben 14) en degene die niet willen drinken dat niet doen, en vice versa.

Hoe oud ben je? 16
Waarom wel of niet?Aangezien ik een drankje af en toe in de bioscoop lekker & gezellig vind
Komt het denk je door je leeftijd dat je die mening hebt? (denk je er op je 20e anders over?) Ja/Nee - misschien.

Wat denk je dat je ouders er van vinden? Goed idee
Wat vind je van de mogelijke grensverhoging?Gaat wel, snap het aan de ene kant wel maar denk niet dat het gaat werken. Kinderen/jongeren komen toch wel aan drank, hoe dan ook. Als ze het niet zelf halen, halen oudere vrienden/familie het wel.

Hoe oud ben je?______

Komt het denk je door je leeftijd dat je die mening hebt? (denk je er op je 18e anders over?) Ja/Nee

Wat denk je dat je ouders er van vinden? Ik denk dat ze het wel onzin vinden, aangezien de kinderen die 16/17 zijn dan opeens geen alcohol meer mogen drinken etc.
Wat vind je van de mogelijke grensverhoging?Naah, ik denk niet dat het veel nut heeft, kinderen vinden wel weer een andere manier om aan drank te komen.

16-18 jaar

Hoe oud ben je? 16

Waarom wel of niet? Een drankje op een gezellige avond en met uitgaan moet kunnen toch.
Komt het denk je door je leeftijd dat je die mening hebt? (denk je er op je 20e anders over?) Ja/Nee

Wat denk je dat je ouders er van vinden? Denk dat het hun niet zoveel uit zou maken.
Wat vind je van de mogelijke grensverhoging? Ik vind het best wel onzin. Ik denk dat jongeren hoe oud ze zijn, toch wel blijven drinken. Dan zorgen ze wel dat ze het via via krijgen.
Als je nu kijkt naar jongeren van 14, die drinken ook allemaal. Dus denk niet dat het heel veel zin zou hebben.

Onder de 16 jaar

Hoe oud ben je? 14
Drink je wel eens alcohol? Nee
Zo nee, als je 16 bent wel? Geen idee
Weet je dat de alcoholgrens misschien wordt verhoogd? Nee
Als de grens is verhoogd, ga je dan nog op je 16e drinken? Nee
Komt het denk je door je leeftijd dat je die mening hebt? (denk je er op je 18e anders over?) Nee (ik vind het gewoon niet lekker/onnodig, ik drink liever een smoothie dan iets bitters zoals bier)
Denk je dat je hierdoor minder gaat drinken? Weet ik niet

Wat denk je dat je ouders er van vinden? Het kan hun waarschijnlijk niks schelen
Wat vind je van de mogelijke grensverhoging? Beter, al zijn er toch van die typische kinders die het o zo stoer vinden terwijl je aan hun gezicht ziet dat ze het niet lusten.

16-18 jaar

Hoe oud ben je? 16

Als de grens verhoogd wordt, stop je dan met drinken? Nee, maar het wordt waarschijnlijk wel veel minder.
Waarom wel of niet? Ik ben er nu al aan gewend om wat te drinken bij uitgaan, en ik vind het altijd wel fijn.
Komt het denk je door je leeftijd dat je die mening hebt? (denk je er op je 20e anders over?) Ja, ik ben er aan gewend om nu te drinken. Als het opeens verandert naar een leeftijd van 18 zal ik het wel missen. Maar het is wel veel beter als je nog nooit gedronken hebt. Je komt er zo minder snel mee in aanmerking.

Wat denk je dat je ouders er van vinden? Mijn ouders zouden het een goed ding vinden. Ik ben misschien wel 16, maar ze willen nog steeds niet hebben dat ik veel drink, het liefste helemaal niets. Als ik geen drank meekrijg in discotheken, zijn ze denk ik wel meer gerustgesteld.
Wat vind je van de mogelijke grensverhoging?Het zal waarschijnlijk wel helpen om de leeftijd waarop jongeren beginnen te drinken op te krikken. Natuurlijk zal dat wel eerder dan 18 zijn (nu de leeftijd 16 is, drinken 13-jarigen ook al), maar toch wel later dan nu. Het is natuurlijk niet erg leuk voor de jongeren die willen drinken, maar ze moeten maar even wachten met hun hersenen te verpesten.

Hoe oud ben je? 15

Zo nee, als je 16 bent wel? nvt

Wat denk je dat je ouders er van vinden? Ze weten nu al dat ik drink, en hebben ze echt geen problemen mee, dus hun mening zal niet veranderen.Wat vind je van de mogelijke grensverhoging? Ja dom, want als je drank wil kom je wel aan drank

Boven de 18 jaar

Hoe oud ben je? 18

Drink je wel eens alcohol? Ja.
Zo ja, hoe oud was je toen je begon met drinken? 15 jaar.
Wist je dat de alcoholgrens misschien wordt verhoogd naar 18? Ja.
Snap je waarom dit gaat gebeuren? Ja.
Als je 16 was, zou je dan wachten met drinken tot je 18e? Dat weet ik niet.

Wat vind je ervan dat de grens wordt verhoogd? Ik vind het goed, ik zie vaak genoeg jongeren die zich half in coma zuipen; ze kennen hun grenzen niet. Ik denk dat veel jongeren dat niet kunnen en dat maakt het gevaarlijk.

16-18 jaar

Hoe oud ben je? bijna 17 :slightly_smiling_face:

Als de grens verhoogd wordt, stop je dan met drinken? Ja/Nee Ik drink niet ;p
Waarom wel of niet? Omdat het nergens nodig voor is. Ik kan plezier maken zonder en ik weet wat de gevolgen zijn wanneer je te veel op hebt.

Wat denk je dat je ouders er van vinden? Slecht…
Wat vind je van de mogelijke grensverhoging? Goed :slightly_smiling_face:

Boven de 18 jaar

Hoe oud ben je? 19

Drink je wel eens alcohol? Nee
Als je 16 was, zou je dan wachten met drinken tot je 18e? Nouja ik drink niet, dus ‘ja’ in mijn geval.

Wat vind je ervan dat de grens wordt verhoogd? Dubbel. Aan de ene kant denk ik dat mensen dan helemaal panisch worden als ze 18 zijn en eindelijk mogen drinken. Dat zag ik tijdens mijn backpackreis gebeuren bij jongeren van 21 die net mochten drinken. Die zopen echt als een gek. Maar ik snap het idee er achter wel en zeker qua gezondheidsredenen. In ieder geval moet de controle op alcoholverkoop strenger worden.

Hoe oud ben je? 16

Waarom wel of niet? Nu ik eenmaal 16 ben is het een gewoonte om af en toe wat te drinken met uitgaan & feestjes etc. Daar ga ik dan niet opeens mee stoppen!

Wat denk je dat je ouders er van vinden? Het is prima dat de grens 16 is, zolang het maar gewoon gaat. Als het niet gewoon gaat, dan is het mischien nodig om het naar 18 te verhogen.
Wat vind je van de mogelijke grensverhoging? Onzin, ben ik eindelijk 16… Kan ik nog niet drinken!

Hihi, stel je voor. Gaat dat voorstel op dat de dag dat je 16 wordt in.
Hoe skeer zou dat zijn? :’’’’’)