enorm veel aangekomen zonder duidelijke reden

Hey

Zoals de titel het al zegt ben ik enorm veel aangekomen op een korte periode.
In totaal ben ik tussen de 10 à 15 kilo aangekomen wat ik dus enorm veel vind.
Ik ben in januari wel 10 dagen op vakantie geweest waar ik niet echt op mijn eten heb gelet maar daar ben ik dus 3 kilo van bijgekomen. Hierna in februari vlogen de kilo’s er maar bij. Ik ben niet van eetpatroon verandert, ook niet toen ik terug kwam van vakantie. Ik drink steeds water enkel wanneer ik uit ga drink ik af en toe een wijntje. Doordat ik zoveel ben aangekomen ga ik de laatste 2 weken van maandag tot vrijdag naar een soort van zumba les, maar toch blijf ik bijkomen.

Ik weet me echt geen raad meer en ik voel me ontzetend slecht in mijn vel.

Houd eens bij wat je precies eet (zoals via fatsecret/myfitnesspal), en dan ook echt precies en wees heel eerlijk tegen jezelf: portiegrootte, boter, die ene snack die je toch nog pakt. Controleer of het ECHT zo is dat je aankomt zonder ‘reden’, in andere woorden: door teveel te eten. Probeer dat even een week of twee, en als het echt zo is dat je nog steeds aankomt, ga dan absoluut naar de dokter.

Hoe zwaar ben je eigenlijk nu? Ik bedoel, kom je van ondergewicht, normaal gewicht of was je al wat zwaarder?

Misschien ben je zwanger? Of heb je last van de schildklier. Als je het niet vertrouwd zou je evt. even naar de dokter kunnen gaan.

Dus je bent in 2 maanden 10-15 kg bijgekomen zonder dat je eetpatroon veranderd is? Daarmee zou ik echt naar de dokter gaan, dat is niet goed.
Daarnaast zou ik inderdaad even bijhouden wat je allemaal eet, om te kijken of het toch niet onbewust veranderd is. Maar als je 10-15 kg bent aangekomen in 2 maanden, zou je denk ik wel merken dat je anders bent gaan eten. Zo snel mogelijk een afspraak maken bij de huisarts dus om bloed te laten prikken op je schildklier. Als je seksueel actief bent, ook op zwangerschap.

Ben je meer zittend werk gaan doen? Ik ben zelf ook nl. ongeveer 8 kilo aangekomen in de tijd dat ik zittend werk (stage) deed en ook veel stress had. Terwijl ik niet eens heel veel meer at. Gewoon minder beweging en meer zorgen.

Nu moet ik ook wel zeggen dat ik nu die stage afgelopen is en ik weer bewegelijker ben, die 8 kilo ook weer kwijt ben. Als jij echt veel blijft aangekomen en zelf niet weet waar het vandaan komt kun je misschien beter naar je huisarts gaan. Een paar kilo’s verschil is heel normaal, maar echt 10/15 kilo is teveel om er zomaar aan te hebben denk ik.

Ik ben ook wel benieuwd hoe oud je bent?

Gebruik je medicatie?

Zou maar eens naar de dokter gaan om (o.a.) je schildklier te laten controleren!

Als je echt, echt niks veranderd hebt aan je leefstijl is dit behoorlijk raar. Heb je het ook snel koud, ben je somberder, obstipatie, haaruitval?

Ik ben nu imidels 18 en mijn gewicht was voorheen 58 kilo bij 1m60, deze ochtend woog ik 72 kg.
Medicatie gebruik ik niet het enige wat verandert is dat ik 3 maanden geleden ben gestopt met het innemen van de anticonceptiepil. Zwangerschap is ook uitgesloten want sexueel actief ben ik een lange tijd niet meer.
Ik heb altijd uit elke voedselgroep gegeten zodat ik al mijn vitaminen binnenkrijg, brood, fruit, groenten, vlees,… van alles een beetje maar niet overdreven veel.
Kan dat van mijn schildklier plots opduiken of heb je dat je hele leven al?

Volgens mij kunnen zulke dingen ook ineens opkomen ja. Denk dat naar de dokter gaan het verstandigste is. Ik ben in mijn stage periode ook best veel aangekomen maar dat kwam doordat ik de hele dag dus zat en ook nog eens wat ongezonder ging eten/

Heb je al eens een paar dagen een lijstje ingevuld op bv myfitnesspal om te zien op hoeveel kcal je uitkomt? En dan niet geschat, maar exacte hoeveelheden en zeker geen dingen als olie e.d. vergeten :slightly_smiling_face:

Ja hoor, dat kan ook ineens op gaan spelen. Zou daarom zeker je huisarts raadplegen.

Schildklier kan plotseling te langzaam of te snel gaan werken, in jouw geval zou dat dan te langzaam zijn (te snel krijg je juist hartkloppingen en val je snel af en zo).
Stoppen met de pil kan wel degelijk invloed hebben; ik ben ook aangekomen nadat ik gestopt ben (hoewel je dit op internet nauwelijks terugvindt - wordt juist eerder gezegd dat je ervan af zou vallen als je stopt. Mijn moeder zei dat zij ook aankwam na t stoppen, mss familie-afhankelijk, haha :wink:).
Maar bij mij ging het meer om vijf kilo dan om vijftien. Maar ik herken wel het gevoel van “grrr, hoe kan dit, stop met aankomen” (overigens is mijn gewicht nu weer stabiel en langzaam dalende bij meer sporten, gaat niet eindeloos door :wink:).

Ik zou dus gewoon naar de huisarts gaan en alles voorleggen. Waarschijnlijk zal hij een klein bloedonderzoekje doen met de belangrijkste dingen. Heb je meteen zekerheid daarover en kan je daarna gaan richten op een oplossing!

Hoe is het nu?