Engelse studie

Hey girlsceners,

Ik zit nu in 5 vwo en ben alvast aan het kijken naar mogelijke studies.
Ik zit er een beetje mee dat best wel veel interessante studies in het Engels zijn en dat ik helemaal geen Engels kan… Ik sta namelijk een 5 op Engels, wat in het begin van het jaar nog een 3 was.
Heeft iemand misschien ervaring met Engelstalige studies of tips voor mij?

Alvast bedankt!

Xxx

Ik weet wel dat het bij elke universiteit verschilt hoe de voertaal is, dus je kunt kijken of het bij een andere universiteit wel meer in het Nederlands is. Maar over het algemeen zijn er bij veel universitaire studies wel veel bij die de helft in het engels doet.
En ik zou als ik jou was veel engels oefenen, vooral door bijv. artikelen te lezen uit een engelse krant. Dan begin je iig niet al met een achterstand omdat je de boeken al niet begrijpt.

Bij bijna elke universitaire studie krijg je wel te maken met Engels. Soms moet je Engelse teksten/boeken lezen of is een vak volledig in het Engels. Ik leer zelf altijd heel veel van een taal door er naar te luisteren, dus misschien is het een idee om meer Engelse series te kijken?

Juist als je slecht bent in Engels, lijkt het me handig om een studie in het Engels te gaan volgen. Tuurlijk, in het begin wordt het flink ploeteren. Je zult niet direct alles begrijpen en veel dingen moeten opzoeken, maar je Engels zal wel met stappen vooruit gaan. Als het echt de studie is die je graag wilt doen, dan zou ik er gewoon voor gaan.

Overigens ben ik het eens met hierboven: bij veel universiteiten is altijd wel een deel van je tentamenstof (wetenschappelijke artikelen of zelfs boeken) in het Engels.

Verder inderdaad zoveel mogelijk Engels lezen. En natuurlijk films kijken zonder ondertiteling.

Download eens de app Duolingo en leer daar engels. Ik leer daar de taal van mijn vriend en het helpt me echt de taal te begrijpen ed.

Wat Pioneer zegt. Het kijken van Engelse series en films heeft mij heel erg geholpen in het verbeteren van mijn Engels. Daarbij zijn er ook een heleboel cursussen die je kan volgen voor het verbeteren van je Engels.

Zoals de andere meiden al zeggen, raad ik inderdaad ook aan om veel Engelse films/ series te kijken en als je van lezen houdt, Engelse boeken te lezen. Wat mijn lerares aanraadde voordat ik aan een Engelstalige studie begon, was om het nieuws te lezen in het Engels (op de app van the Guardian bijvoorbeeld). Hier leer je al wat ‘moeilijkere’ maar veelgebruikte woorden en blijf je op de hoogte van wat er allemaal gebeurd in de wereld (wat handig is bij internationale opleidingen).
Voor de rest wende het erg snel bij mij en wellicht ook bij jou. Tijdens de eerste periode had ik af en toe wat moeite met wat boeken waar veel academische woorden in stonden, maar na een tijdje weet je niet beter en heb je niet eens meer door dat je Engels in plaats van Nederlands leest / praat / hoort. Je leert geleidelijk steeds meer woorden. Ik had medestudenten die echt bagger Engels spraken in het begin van de periode, echt mensen waarbij je dacht van ‘huh heb jij ooit Engels gehad?’ en zij spreken nu na nog geen half jaar super goed Engels, dus bij jou gaat dat ook goed komen.

Bedankt iedereen voor de reacties!

Films en series kijken doe ik niet heel veel, maar dit moet ik wel meer doen :cold_sweat:
Ik hoop inderdaad ook dat ik het snel genoeg onder de knie krijg.

Ik doe een Nederlands-talige studie en de literatuur die ik krijg is denk ik voor meer dan 50% Engels. Ik zou je dus niet tegen laten houden door de taal, want je komt er sowieso wel mee te maken.

Ik denk dat ik het meeste Engels heb geleerd van Engelse boeken lezen, met een woordenboek ernaast. Maar ook door altijd te willen weten wat er gezongen werd in liedjes en het kijken van series/films met geen of een Engelse ondertiteling. Ik denk dat het lezen van Engelse nieuwsartikelen ook een goede is, zeker als je artikelen kan vinden die te maken hebben met het vakgebied waar je in terecht wil komen.

Kijk series en films met engelse ondertiteling. Dan lees je wat ze zeggen en slaat je hoofd het beter op. Op den duur kun je dan proberen zonder ondertiteling te kijken. In het begin van de film is dat even wennen, maar je gaat heel erg focussen op wat ze zeggen en omdat het continu in het engels is, kan je hoofd goed omschakelen.

En vraag je engels docent wat je kunt doen!

Niks is onmogelijk! Als je het echt wilt, gewoon ervoor gaan. Mijn Engels was ook heel erg slecht en voor mijn studie als media development heb ik ook goed Engels nodig. Dit ging steeds beter wanneer ik me studie deed. Ik lees ook veel Engelse boeken en films en dat helpt heel veel. :slightly_smiling_face:

Inderdaad, zelfs Nederlandstalige studies hebben voornamelijk Engelse literatuur. Met uitzondering van één boekje aan het begin van de studie is alles wat ik moet lezen in het Engels. Dat is ook de wetenschappelijke voertaal. Maar ik weet wel dat ze op m’n uni ook cursussen Engels geven als je daar slecht in bent en al hier studeert.

Je zou ook kunnen beginnen met het lezen van Engelse boeken. Dit kun je opbouwen in moeilijkheid, hiervoor zou ik hulp vragen aan je leraar/lerares Engels. Laat zien dat je je Engels graag wil verbeteren, dat kan ook helpen bij het ophalen van je cijfer :slightly_smiling_face:

Ik zal proberen meer boeken te lezen!

Mijn docent wil trouwens niet echt helpen, ik heb haar al vaker om hulp gevraagd. Op de ouderavond zei ze tegen mij en mijn ouders: De hele klas heeft veel onvoldoendes, maar jij en x zijn wel extreem slecht in Engels. Zo van ja bedankt he :rage:
Toen zei ze dat ze ons extra zou gaan helpen, maar zelfs wanneer we hierom vragen helpt ze niet extra…

Bedankt voor de tips iedereen!